kisse kommit hem=problem
Hej!
Min katt som varit borta i över ett år kom för några dagar sen tillbaka.
Problemet är nu att jag har flyttat.
Bodde förut i en liten by där fick hon gå in och ut som hon ville, trafik fanns men ingen större gata.
Men där jag bor nu, på landet utanför en stad, går det en 70 väg förbi, där dom flesta kör mkt snabbare och överlag mkt trafik.
Så hur ska man göra nu i början? vill ju att hon ska kunna gå ute, men är rädd att hon ska försvinna eller bli överkörd, hon är ju inte van vid omgivningarna. Rör sig också väldigt mkt andra katter här.
Just nu får hon vara inne, men hon går och jamar hela tiden så det funkar ju inte…
Har också en okastrerad hane här, har fått va väldigt mkt ute dessa dagar eftersom hon är här nu. Visst det skulle ju funka med p-piller till honan men är också rädd att hankatten kommer försvinna då han är väldigt underlägsen.
Så har ni några tips på vad man kan göra? Ska jag bara släppa ut henne och hoppas att hon kommer tillbaka? Och hur ska jag göra med hanen? Ska jag släppa ihop dom och hoppas att det går bra, lr?

Till att börja med så verkar det ju smart att kastrera både katterna.
Kan katterna gå i koppel så kan det ju vara ett sätt att börja gå kopplade promenader ihop. Annars kan du ju iaf vara med ute de första gångerna du släpper ut henne. Personligen skulle jag hållt katterna som innekatter om jag bodde på ett sådant vis.

jo funderar på att iaf kastrera honan, men är rädd att hon är med kattungar just nu, lr bara fet. Så det får bli lite senare isf.
Koppel kan ju faktiskt vara en bra början, går ju alltid att pröva. Tyvärr är innekatt inget alternativ för henne, som det är nu går hon och skriker hela tiden för att hon inte får gå ut…

Man kastrera en hona även om hon är dräktig och aborterar då bort fostrerna. Om hon inte är allt för långt gången vill säga.
Att ha en okastrerad hankatt ute tycker jag är mycket oansvarigt och bidrar antagligen till en massa mer oönskade katter :(
Först och främst tycker jag att du måste kastrera hankatten.
Sedan har det ju bara gått ett par dagar. Har man flyttat så bör man hålla katten inne några veckor så att den vänjer sig vid sitt nya hem. Att kastrera honan tycker jag också är av högsta vikt.
För egen del så skulle jag inte våga ha katterna ute fritt om man bor som du gör.
/Maria
Självklart ska du kastrera båda dina katter. Det mår de mycket bättre av. Man borde inte låta okastrerade katter springa ute. De hamnar mycket lättare i slagsmål och rör sig i ett mycket större revir än kastrerade katter.
Det låter som om det vore bäst att ha katterna inne, men det är ju inte alltid så lätt om de är vana vid att vara ute. Honan måste nog vara inne ett par veckor i alla fall så att hon vet vart hon bor.
Susanna