Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1508 ggr
[pepparkatt]3
0

Kissar i sängen..

Hallå! Jag vill kolla om det är någon som har tips på vad jag kan göra för att få min kattkille att sluta kissa i sängen? Sedan jag fick barn för två månader sedan har han börjat kissa på mitt täcke - bara på min sida av sängen… Och nu orkar jag inte tvätta täcket mer. Han är ett år och kastrerad, väldigt glad kille annars som mest sitter ute på balkongen under dagarna och fångar småkryp och håller koll på området. Han bor med två kattkompisar som alla fungerar bra med varandra, sover leker och tar hand om varann. Vad kan Jag göra? Jag har börjat leta efter nytt hem till honom ifall jag inte kan lösa kissandet, men vill inte göra mig av med honom då han är helt underbar! Snälla ös med tips om ni har några!!

Fridaaaa
0

Testat feliway?
Tvättet med ättika eller annat som tar bort doften (enbart sköljmedel och tvättmedel gör inte det)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
5

När katten kissar eller bajsar utanför lådan, bör man alltid börja med en veterinärkoll. Att kissa små fläckar på mjuka saker är ofta ett tecken på UVI, som kan göra rejält ont. Katten förknippar då lådan med smärta, och kissar någon annanstans. 

Om smärta och sjukdom är uteslutet, är det dags att kolla på lådsituationen. Och det har ingen betydelse att han har skött lådorna innan, katter är renliga och sköter lådan så länge som möjligt. En frisk, trygg och lycklig katt kissar/bajsar inte utanför lådan. Men en katt som är missnöjd med lådsituationen försöker kissa där så länge som möjligt, men ibland blir det för mycket och katten kissar utanför. 
Hur många lådor finns i hemmet?
Vart är dom placerade?
Är lådorna små/stora? Med huv/lucka?
Vad finns i lådorna? (Sand, pellets, kristaller..?) Hur tjockt lager?
Hur ofta städas lådorna?

Det optimala situationen är oftast en låda per katt, plus en till. Lådorna ska vara stora och öppna, och ha ett 10-20 cm tjockt lager finkornig, lerbaserad och klumpbildande sand. Dom ska städas två gånger per dag och när man ser att en katt varit där.

Sen kan det såklart även bero på förändrad livssituation. Du har nyss fått barn (grattis!) och jag kan tänka mig att det har förändrat er vardag ganska mycket. Katten kanske har fått mindre tid och aktivering med dig? Hur är kattens relation med barnet i övrigt?
Vissa katter har även något som kallas för "stressblåsa" (Idiopatisk cystit). Ett barn kan stressa katten, det är som sagt en ganska stor förändring. Stressblåsa bör dock upptäckas hos veterinären, då det är en inflammation i urinblåsan (som alltså kan blossa av exempelvis stress). Man kan även prova Feliway, lugnande hormoner för katter, som man sätter i vägguttaget.

//Jessie

micki78
0

Hej!

Jag vet inte riktigt varför katter gör så där, men jag hade en katt (katten på min bild) han var en kastrerad hankatt som då och då kissade i min säng, också på min sida av sängen. Han gjorde den kanske 1 gång i veckan. Jag har andra katter hemma, och en katt som alltid ligger och sover hos mig i min säng. Jag fick den känslan av  att han ville markera något och att det egentligen inte handlade om själva kissandet, utan att det handlade om han gjorde revir i min säng. Jag la upp massa saker i min säng så att han inte kunde kissa där, och då blev det bättre. Han glömde lixom bort att han kissat där. Men sen efter något halvår kissade han igen, men då lade jag upp saker igen och han slutade till sist.

OberonsMatte
2

Hallå TS, har du glömt bort att svara i den här tråden?

Sajtvärd Katter iFokus

[pepparkatt]3
0

Nej det har jag inte, men tyckte inte att jag hade något att svara på. Han kissar fortfarande trots att vi har feliway i väggen och han har inget urinvägsinfektionsliknande enl vet. Det är ren protest för han kissar i toan nu då Det funkar så länge jag inte har sovrumsdörren stängd och inget av tyg på skötbordet.. Men känns väldigt jobbigt att behöva tänka på att alltid stänga dörren och inte kunna ha en handduk till sonen på skötbordet. Ska försöka hitta ett nytt hem till honom!

OberonsMatte
4

Det var de här frågorna jag tänkte på:

Hur många lådor finns i hemmet?
Vart är dom placerade?
Är lådorna små/stora? Med huv/lucka?
Vad finns i lådorna? (Sand, pellets, kristaller..?) Hur tjockt lager?
Hur ofta städas lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

[pepparkatt]3
0

Vi har 3 lådor på 3 katter, dom finns i badrummet och har alltid stått där sedan Findus flyttade hit för ett år sedan, de är stora och är sånna som kallas "peewee" med pellets, är alltid rena och töms och tvättas ur varannan dag när bottnarna är "fulla" med spånet som blir av pelletsen. Lagret är gräv-vänligt några centimeter tjockt. Ingen huv.

[pepparkatt]3
0

Det ska stå så länge dörren är stängd till sovrummet.

OberonsMatte
7

#7 Mitt råd är att skaffa vanliga stora lådor och fylla dem med finkornig, klumpbildande sand (t.ex. Pussi Kompakt eller Extreme Classic). Det är inte första gången pellets är boven när det gäller felkissningar.

En ny familjemedlem kan mycket väl vara droppen (den ytterligare stressfaktor)som får bägaren att rinna över och visa sig i att katten plötsligt inte förmår sig att till 100% använda sin vanliga, men inte helt optimala, toalett.

Viktigt är också att lådorna rensas från både kissklumpar och avföring minst varje morgon och kväll. Ställ gärna ut lådor på fler ställen än i badrummet också.

Sajtvärd Katter iFokus

[pepparkatt]3
0

Asså bajs tar vi bort så fort det finns i lådan, det blir inga kissklumpar med peewee då det blir spån istället som rinner ner till botten genom plasthålen i övre lådan. Så rena är dom, varannandag tvättas hela lådorna och får nytt pellets. Tack iaf för allas svar!

OberonsMatte
3

#10 Ja,  rensningstipsen var menade till när ni bytt till sand, eftersom pellets och Peewee är en vanlig orsak till att felkissningsproblem uppstår.

Sajtvärd Katter iFokus

catcult
5

Jag håller med OberonsMatte om att du bör byta till vanlig Kattsand. Det är verkligen jättevanligt att katter helt plötsligt börjar kissa på fel ställen när det endast finns pellets att tillgå. Tyvärr brukar många kattägare vägra tro på att något kan vara fel på lådsituationen då katterna inte sällan har accepterat pelletsen en längre tid innan de börjar kissa fel och ibland t. o. m. kissar både på pelletsen och andra platser, vilket gör att många katter omplaceras och till och med avlivas helt i onödan. 😕

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[pepparkatt]3
4

Då ska vi köpa sand idag!! Absolut värt att testa, tack :-)

Katthemsmatten
1

TS och glöm inte det viktigaste av allt: en katt som protesterar gör det i allmänhet av en orsak och den har du ju redan själv skrivit. Se till att han får tillräckligt med uppmärksamhet och inte behöver vara svartsjuk på nytillskottet. Det faktum att han bara kissar i din sida av sängen är ett tämligen säkert täcken på att det är det som är det som var droppen som fick det att rinna över för katten. Jag har hört om flera katter som inte uppskattar PeeWee och vid minsta omställning i övrigt svarar med att gå på någonting annat.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[pepparkatt]3
12

Kan tillägga att Findus nu endast kissar i sin nya toalett! Sovrumsdörren står återigen öppen och alla är glada :-) tack för tipsen!!