Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2207 ggr
mikaelala
1

Vi behöver hjälp! (Varning för långt inlägg)

Varning för långt inlägg då jag för att ni ska få en hel bild känner att jag behöver börja från början. 

I september 2012 träffade jag min bästa vän för första gången. Katten min syster skulle köpa. Han var superliten och hur mysig som helst. Han flyttade sedan till min syster, var en livlig bondkattunge. Dock började han attackera fötter och händer, vilket gjorde min syster så orolig för sin son så att han fick flytta till mig. Vilket jag självklart ville. Så när han var ca 9 månader gammal flyttade han hem till mig. han fortsatte attackera mina fötter, rev sönder mina armar, och jag försökte så gott jag kunde med att på alla sätt aktivera honom för att få honom att sluta. Jag tror att det har att göra med att han lärde sig att leka med händer då han var kattunge. Med tiden blev han svårare att hantera, bad, kloklippning och allt sånt där blev en kamp. Han valde även tidigt vilka människor han tyckte om och inte. Redan som kattunge.  

Efter att vi bott ihop och allt i ett halvår ungefär så behövde jag flytta, han följde med mig men vi bodde trångt och egentligen märkte jag inte på honom att han mådde dåligt av det. Vi fick lägenhet ganska fort efter. En fin tvåa som han genast började riva sönder väggarna i. Min sambo målade väggarna och det upphörde. Vi har bott i vår lägenhet över ett år och vi har även skaffat en kompis till honom, som det går jättebra tillsammans med. Däremot blir han våldsam ibland, och framför allt så kissar han på köksbordet, köksbänken och hela vårt golv i sovrummet (heltäckningsmatta), även i hallen. Han kissar och bajsar även i lådan. Han är en vild katt, hoppar överallt i lägenheten, och äääälskar att vara med oss. Är alltid där vi är. Och har den mest fantastiska personligheten. Förutom kissandet, som behöver få ett slut innan vår lägenhet är förstörd (Har testat feliway, både i uttag och sprayat på pads och lagt ut överallt, har även testat ättika osv på dessa platser) så kommer det en bebis som planerat att flytta in hos oss till nyår. Det ABSOLUT sista vi gör är att göra oss av med honom. Vi lär ha vridit sönder oss själva innan det händer. och ENDA anledningen till det skulle vara att han skulle få det bättre hos någon annan. Som det ser ut idag är det svårt att ta hem besök, då han fräser (men han ska ändå vara med, vara framme och lukta. Men han jamar och fräser. Skulle man närma sig honom för att klappa honom så biter han. Gäller även mig och min sambo om vi har besök). En person är okej, han godkänner inte att vem som helst klappar, men han blir iallafall inte aggressiv på det sättet, om han träffat personen innan. Men tre personer gör honom tokig och jättestressad. Men ändå ska han gå fram till de och lukta och fräsa. Det gör mig orolig för när bebis kommer. Hur kommer han ta det och kommer det bli en förändring som får honom att må jättedåligt? 

Vet inte varför han är så bestämd och reserverad mot andra människor, då han aldrig, vad jag vet, blivit illa behandlad av någon människa. 

Han har alltid varit nyfiken på att gå ut, men så fort han är ute så blir han platt som en pannkaka och kryper fram. Kan det ändå betyda att han vill vara ute? 

Vi har två klösträd hemma, ett större och ett mindre. Vi har två kattlådor, en på toan och en i tvrummet. Han har en hel del leksaker och absoluta favoriten (som vi leker med flera gånger om dagen) är sugrör. Han leker som en galning med de både själv och tillsammans med oss. Ofta kommer han med dom i munnen och ger de till oss så att vi ska kasta. Vi har även nu, två gånger förra året och en gång detta lämnat honom hos veterinären så de rakar honom. Då han är långhårig och har svårt för att göra sig ren när han pälsen är helt utväxt. Han blir helt enkelt lite lugnare när han är rakad, så det har vi fortsatt med eftersom han är omöjlig att bada/duscha. 

Jag älskar den här katten, han är min bästa vän, trots att han inte är någon kelkatt, men när han väl kommer värmer han vilket hjärta som helst. Vill inte för något i världen vara utan honom och gråter av bara tanken. Aldrig att jag ger upp honom. Enda anledningen, skulle som sagt vara om han behöver bo på landet så han kan vara ute, eller om han inte passar en barnfamilj och behöver vara hos någon äldre kanske. Han är en underbar katt, med ett stort hjärta när man väl känner honom. Jag vet att här finns en hel del duktiga och katterfarna människor som kanske kan hjälpa till med tips och råd? 

Vi är beredda att göra det som krävs för den här katten, därför vill jag inte ha några dumma kommentarer. Men just nu behöver vi tips och råd, kanske har någon någon erfarenhet av liknande beteende. 

Tack för att ni tog er tid att läsa! 

Med vänliga hälsningar 

Mikaela

Candy123
2

Är han kastrerad?

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

mikaelala
1

Ja han är kastrerad sedan länge, innan han flyttade från min syster och hem till mig! :)

Leritza
4

Har han blivit ordentligt genom kollad av veterinär, så han inte är sjuk eller av någon anledning har ont? Angående felkissandet kan det i värsta fall bero på sjukdom. Men kan också vara så att han ogillar nått med lådorna fel sand, placering, för små eller utformning är några av sakerna som skulle kunna vara fel.

mikaelala
1

Nej det är nästa steg att kolla med veterinären. Han har tidigare haft urinvägsinfektion, men då har han varit på lådan hela tiden utan att han kissar. Men ska iallafall ringa till veterinären! Och när det kommer till lådorna är det de största vi har kunnat hitta, utplacerade för hans skull och sanden har han haft samma alltid och har inte varit problem tidigare. Han går även på lådorna utan problem. Då vi har kollat på dessa sakerna tidigare..

Moast
0

Han kanske kissar pga att markera för den andra katten? Låter nästan som han kanske har råkat ut för något illa som liten, låter som om han försvarar sig och eller är missnöjd, arg över något. Det finns kattspeciallister som kan få hjälp utav hemma då dem undersöker kattens beteende, eller båda två. För att försöka lista ut varför han beter sig som han gör. Kanske är det bara något så enkelt som att katterna äter bredvid varandra, för vissa funkar inte det. Eller att den andra katten tar "hans ställen" där han brukar vara. Hmm.. Konstigt

burmamys
0

Om han varit en hund skulle jag tänka att det är en osäker och orolig hund som fått kärlek (kel och klappar) när han varit osäker, och otydliga gränser, så att han blivit dominant och därför markerar revir hemma och försvarar er mot era gäster, särskilt mot de gäster som på något sätt utmanar honom. Men, jag vet inte om man kan tänka så om en katt?

Tjeja
1

#6 jo det tror jag att man kan. Tänka så alltså…

TS har du sett några avsnitt av "my cat from hell" med Jackson Galaxy?

Googla lite på hans namn annars och kolla in de avsnitt du hittar tex på youtube etc. Du kommer säkerligen få många tips och tankeställare som kan vara till hjälp!

Din och kissens situation går att förbättra, det gäller bara att hitta vad. Ibland är det större saker eller fysiska saker som en veterinär behöver hjälpa till med. Men ibland kan det även vara små små saker man normalt inte tänker på som gör den stora skillnaden. 

För övrigt har jag själv en kisse som pinkar överrallt så snart han är det minsta osäker eller hotad. Vi vill ha en kompis till honom men det går ju inte för då blir det genast pissat överallt. 

Håller tummarna för att du hittar orsaken till problemen och en lösning som fungerar för kissen och för dig! ❤️

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

mikaelala
2

Tack snälla allihopa för att ni tagit er tid att läsa! Ska se över det här med skålarna och testa ställa de på lite olika ställen. Han kan ju markera för den andra katten, men borde han inte gjort det hela tiden då? Hon är vääääldigt undergiven och har aldrig ens försökt ge sig in i en strid med honom utan alltid låtit honom ha övertaget. Många bra tips som jag ska se över. Tack snälla ni!

Tjeja
1

Om han inte markerat tidigare är det inte så troligt att det är det han börjat med nu utan mer troligt att det är en urinvägsinfektion eller något annat med urinvägarna eller så.

Gå till veterinären först och kolla upp allt så han inte behöver vänta och lida i onödan om det är en infektion eller så som är besvärlig.

solsken82
0

Hej jag reflekterar över att han har mycket energi kanske helt enkelt få vara ute och springa. Kolla med vetrinären om han är frisk en katt ska vara snäll.och lydig. Lycka till ☺

mikaelala
1

Har försökt komma i kontakt med vet idag men har ej fått svar ännu. Katten fullständigt avskyr vet och blir aggressiv o våldsam så fort han är där, men det är ju samtidigt därför vi går dit.. Känns bäst att utreda om det är någon sjukdom eller liknande han har. tack för er hjälp ❤️ Ska även titta lite på Jacksson Galaxy. De är ju inte omöjliga katterna, bara lite svåra att förstå!

Mona22
1

Hoppas ni får en tid hos veterinären.  Hans förändring kan bero på att han har ont. En vän till mig hade en katt som attackerade allt och han hade öroninflammation så långt in så man inte såg något utanför. Vi fick avliva en katt med samma beteende som hade en tumör i huvudet.  
Be dem ta lite prover på honom om han har inflammation.
Hoppas det ordnar sig för er .

mikaelala
2

Ja det är lite det jag är rädd för.. Blir lite (mycket) sur över de här "hit-och-dit-avlandet".. Är ju glad - annars hade jag ju inte haft honom. Min syster köpte honom av en kompis till hennes man, vars tjej hade tagit ungar på deras hona. Hon sa att katterna va 50 norsk skogSkatt och 50 american bobtail (väldigt sällsynt i Sverige).. Då visste varken hon eller jag så mycket. Vi vet att mamman inte är skogkatt utan bondkatt. Som säkert har de generna långt tillbaka. Blir så less på människor som håller på med sånt här men som inte vet själva. FÖRLÅT för mitt gnäll nu! Haha 😔 tycker bara det är så dåligt av "uppfödaren". Ska ringa vet igen på morgonen imorgon!:-)

[LoveUnite]1
0

Jag hade liknande problem gällande leka med benen och händerna, klättra runt överallt i lägenheten och klösa. Jag försökte leka med honom, fya honom vid klösningarna på möblerna osv inget fungerade.

Till slut fick han vara ute katt.

Nu när han kommer hem äter och sover han bara… Nu tycker jag nästan han är tråkig, haha!

Men det du skriver att han fräser mot människor låter som han är osäker eller reserverad, oftast blir de ju inte sådana förutom om något hänt när de var mindre… Jag kan inte så himla mkt om katter… kanske vissa katter bara är reserverade, precis som vissa hundar bara är reserverade.

Hoppas allt löser sig! Lika bra att kolla med vetten så man kan vara lugn att katten är frisk, fråga även vetten ang dessa grejer, kanske de har några tips. =)

mikaelala
0

Ja det är ju det jag är rädd för då vi bor mitt i centrum i en större by. Väldigt trafikerat. hade oroat ihjäl mig efter honom. Han hoppade på min systers son när han låg o sov när han var mindre. Han busade alltid med honom, så troligtvis var kisen leksugen.. Men det fungerar ju inte med en liten bebis. Dock har vi hittat nät till sängen så han inte ska komma åt..:-) Han har ett beteende som säger att det hänt honom något, men jag har absolut ingen aning om vad och det gör mig jätteledsen. :(

Tjeja
1

Oavsett vad kissen tycker om vetten behöver kissen kollas jue… Men behöver ju vara en bra vet då som är kunnig och uppdaterad på just katter.

mikaelala
0

ja självklart behöver han kollas :-) Han tycker hela situationen med bur osv är jättejobbig. Veterinären som vi har varit hos tidigare är jätteduktig. Dock har vi inte gjort någon sån här koll tidigare. Utan han hade urinvägsinfektion i höstas. Efter att jag haft födelsedagskalas hemma och han bodde under sängen en hel dag då han tyckte det blev för stressigt. Nu har han däremot kommit så långt att han är framme hela tiden och gör saker han brukar. Dock får ingen gå nära. Då morrar han. Men han är iallafall framme nu. Det var han inte för ett år sen. Så han gör små steg hela tiden med det. Men pappa gjorde misstaget en gång att gå fram och försöka klappa honom. Det gick han inte med på och högg. Har testat flytta så de har skålar på två olika ställen med mat. Dock äter de bägge ur båda skålarna ändå. Och det var kiss på köksbordet idag samt att han kissade i sovrummet. Har typ "ryamattagolv" där inne, som jag igår skrubbade en gång med ättika, citron och vatten och en gång med bara citron och vatten. Men det hjälpte inte då han kissade där igår ändå. Inte superpraktiskt golv. Men nu hoppas vi på att få en tid hos vet snarast så att han får undersökas. Visar det sig att han är frisk blir det att kontakta någon som kan hjälpa oss. Har ni något tips på någon? Vet ju Susanne Hellman och det lutar åt att vi kontaktar henne isåfall. :-)