Min katt river sig
Hejsan allihopa! Vi skaffade våran lilla Bella för ungefär ett år sedan, vi har tagit väl hand om henne och varit otroligt kärleksfulla men ändå så har hon varit stressad från dag ett. Nu är såren så pass allvarliga att jag försöker få min pappa att ta henne till veterinären och avliva henne men han vill inte. Är det någon som har upplevt något liknande, att katten har klöst sig vid halsen och öronen och fått stora sår? Är väldigt tacksam för svar. Victor Hortlund
Har någon veterinär undersökt henne? Varför river hon sig och får stora sår? Hon borde utredas innan avlivning.
/Maria
Klart ni ska ta henne till veterinären, för att undersöka henne!
Min honkatt är överkänslig mot fästingar. Det blir sår av dom och hon kliar sönder dom ännu mer. Oftast just på halsen och huvudet.
Det kan också vara nån annan överkänslighet/allergi. Min hona är pollenallergisk också, mot det hjälper antibiotika som hon får.
Det finns nog stora möjligheter att hon kan få hjälp. Så åk till veterinären och be dom kolla upp. Kanske får hon nån antibiotika eller så som gör att hon inte behöver klia sönder sej så mycket!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Om katten kliar sig beror det oftast på något konkret som t.ex. ohyra eller allergi. Båda sakerna kan man göra något åt. Börja med att ta katten till veterinär för att få svar på orsaken till klådan.
Sajtvärd Katter iFokus
Man tar väl katten till veterinär och undersöker och behandlar henne inte avlivar vad är det för okänsligt tankesätt???
#4 Jag tror att det mer är av "barmhärtighets-tänk" än okänslighet som TS skriver så! Det går bra att informera om andra och kanske bättre alternativ utan att göra otrevliga påhopp!
Att bemöta människor med otrevlig attityd är okänsligt. Och ännu mer okänsligt är det om man bemöter barn med otrevlig attityd. (Och vi vet ju inte hur gammal TS är, men uppenbarligen ung iaf.)
(Har sett att du gillar att vara otrevlig lite här och där. Livet blir trevligare om man försöker hålla sig på den vänligare skalan, för såväl en själv som för andra! Prova!😉)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Låter som allergi. Jag har en katt med allergi och hon brukar klia upp sår på hals och vid öron när hon reagerar på något. Det går ofta att få bukt med, men detta bör göras i samarbete med en veterinär. Det är ofta foderrelaterat så veterinären kan hjälpa er hitta ett annat foder. Ibland kan man behöva medicinera också ett tag för att de allergiska besvären ska lägga sig.
SE*Astinis Ragdoll
Tack @kattöga Då det är det jag menar. Jag vill inte se henne lida mer, får tårar i ögonen när jag kollar på henne och hon ser så ledsen ut…
#7 Du har fortfarande inte svarat på om ni gjort något åt "lidandet"
/Maria
#7 Visa denna tråd för din pappa så kanske han tänker om. Förhoppningsvis gör han det om han förstår att det nog finns hopp om hjälp!
Meeow!
Även jag har en katt med allergi som kliade upp sår på halsen och huvudet. Visade sig vara allergi mot dammkvalster, hon äter medicin nu och mår jättebra igen!
Om man nu ska ha barmhärtighetstänk så tar man till veterinär för undersökning. En katt med ev allergi kan leva med allergi med rätt behandling. Det första man inte ska tänka är avlivning
Hmm… Konstigt min honkatt blödde vid halsen idag. Jag blev rädd att katterna hade slagits, men den andra katten låg på sin plats och sov och hade inte blod under klorna… Undra om detta också skulle kunna vara allergi, fästing eller annat? Får hålla utkik om det händer fler gånger.