Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1445 ggr
imsuchadiva
2015-07-17 06:53
0

Köpa katt?

Jag och min pojkvän ska köpa två kattungar. Men vart hittar man vanliga "bonnkatter" till salu? Blocket känns sisådär, många katter som säljs för 500-2000kr och inte ens är vaccinerade eller chippade. Givetvis vill jag att katten ska vara vaccinerad och chippad! Jag har inga problem att betala för en katt men vill inte köpa en ovaccinerad och ochippad katt för dyra pengar. Så vart ska man leta om man vill köpa katt? :)

ElisabethB
2015-07-17 06:58
7

Kolla gärna med katthem. Ibland får de in en dräktig hona och då märks det knappt någon skillnad i psyket mellan de kattungarna och bonnkattungar man köper av en privatperson.

Katthemmen säljer alltid katterna idmärkta och vaccinerade, så det kommer ingå i adoptionsavgiften oavsett vilket seriöst katthem du köper av.

Lycka till med eran framtida familjemedlem!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2015-07-17 07:02
2

Här kanske du hittar länk eller annan användbar info om katthem där du bor http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d7148b1b9cb46222705cd99-alla-katthem-i-sverige?bookmarks-1

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

imsuchadiva
2015-07-17 08:35
0

Har redan kollat katthem men hottar inga som jag fastna för. Tack ändå :)

Maria
2015-07-17 08:39
3

Vi adopterade lille Lakritz för 1 1/2 år sedan från Göteborgs katthem.

Vi betalade 800 kronor och då var han kastrerad, vaccinerad, tatuerad och chipmärkt.

/Maria

ElisabethB
2015-07-17 09:06
3

Att leta katt kan ta tid om man vill köpa av någon seriös.. Vet inte vad ni söker mer än ett par huskattsungar. Blocket har ett lägstapris på katter på 500 kr, vilket betyder att du inte ens får lägga ut en annons där för en lägre summa.

Många katthem har också möjligheten att ställa sig på kö och sen finns möjligheten att vara jourhem då man även kan se hur det fungerar och flera katter köps sen av jourhemmet.

Personligen så säger jag katthem eller möjligen privat omplacering (vid privat omplacering är det oftast vuxna katter) om man inte vill köpa en raskatt med stamtavla (vilket jag sett att ni inte söker).

Blocket är den mest seriösa annonssajten utöver raskattklubbarna och katthemmen för kattannonser.. Så ni får hålla utkik så kommer en passande katt att dyka upp förr eller senare!

Katthemsmatten
2015-07-17 10:39
7

TS, är ett katthem du inte fattat tycke för eller de kattungar du mött där? Syftningen var inte solklar för mig, därav fråga. Om det är kattungarna som du träffat som inte klickat med dig kan jag bara rekommendera återbesök. Framåt augusti kommer det att finnas mängder av ungar som fötts i början av sommaren av hemlösa mammor. Katthemmen lägger mycket tid på att se till att ungarna blir fullt sociala även om mamman inte alltid är van vid människor.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Bästakompis
2015-07-17 12:10
6

Blocket kan absolut vara bra. Ett tips är att inte stirra sig blind på att just få en 12 veckors kattunge. Nästan alla katter under 2 år är väldigt lekfulla och anpassningsbara. Man kan också prata med ägaren och be dem vaccinera, chipmärka och kastrera innan köp mot att du som köpare bekostar det. Det gjorde jag med min ena katt. Det är köparens marknad eftersom det är ett sånt överskott på katter. Du får säkert det du söker, och genom att ställa krav på vaccination, chipmärkning och kastrering påverkar vi katthållningen i rätt riktning. Ha lite tålamod och is i magen bara och lycka till!

Denna kommentar har tagits bort.
Sealle
2015-07-17 20:13
3

Finns ju galet många kattungar till salu atm på Blocket som är blandraser, chippade och har grundvaccinerats? Vet inte om ni bor väldigt avskilt men annars förstår jag inte hur ni kunnat gå bet.

[[pimey]]
2015-07-17 21:09
7

20# man ska inte stödja den firmen av avel. Det är dyra huskatter som marknadsförds som delvis raskatter allt för att tjäna extra pengar! Dessurom testas aldrig katterna innan parning tex hjärta och njurar, hcm, fiv/Felv blodgrupp osv. Då ska man hellre lägga till några tusen extra och få en kattunge efter testade föräldrar och med stamtavla! Eller så vänder man sig till ett katthem och adopterar en hemlös

imsuchadiva
2015-07-17 22:13
0

#20 nä allt kan man inte förstå.

Sealle
2015-07-17 22:50
3

#21 TS sa ju att hon ville ha en bondkatt/blandras dock? Det är inte precis så att JAG rekommenderar att hon ska stödja oseriös avel för att spara in några tusenlappar ;)

imsuchadiva
2015-07-18 10:22
0
[[eskils_]]
2015-07-18 11:46
4

Håller med #7. Ungkatter är precis lika lekfulla och mysiga som kattungar, och har fördelen att de är (borde vara!) kastrerade och klara redan, så slipper ni tänka på att ordna med det.

imsuchadiva
2015-07-18 16:00
0

#7 Vart har jag skrivit att katten måste vara 12 v?? #25 "slipper"?!? Tror du att jag är lat eller?

ElisabethB
2015-07-18 16:54
7

#26 Tror du missförstod Eskils. Att någonting som bör göras redan är gjort om man köper en ung katt ser inte jag som att man skulle antyda att spekulanten skulle vara lat eller ens fattig. Jag antar att Eskils menade som en upplysning om något som de flesta här på katter iFokus betraktar som positivt (iaf på ej registrerade raskatter som ska användas i avel).

Sealle
2015-07-18 21:51
6

#26 Varför är du så himla hetsig? Folk har tar tid ur sina liv för att hjälpa till, kanske ska du tänka lite på din attityd? … 😐

imsuchadiva
2015-07-18 23:39
0

#28 det är väl det som är meningen med sånna här sidor? Mem ni kan sluta svara i den här tråden nu! :)

ElisabethB
2015-07-18 23:56
6

#29 Jaha ja, nu passar det inte längre.. 🤔

Ska man kanske bara stryka dig medhårs? Du frågade efter tips på vart man kan få tag på katter och tipsen behagade dig inte när vi även upplyste om vad som vi betraktar som olika möjligheter och vad man ska tänka på… Vi har tagit av våran tid för att tipsa dig och du har taggarna utåt.

Men jag ska ge dig ytterligare ett tips: oavsett om du gillar ett råd eller ej, tacka och ta emot tipset. Sen kan du själv välja om du vill följa rådet eller ej, men då ger du inte intrycket av att vara grinig/gnällig/otacksam…

Visst, detta är ett diskussionsforum, men då får man även som trådstartare klara av att folk ger råd som kanske inte behagar en alla gånger.. Kan säga att jag hade inte sett det som en nackdel om mina katter hade varit kastrerade innan köpet och jag är INTE lat, vilket jag inte hade tolkat eskiks inlägg som.. Bara som ett tips på vad man kan kräva av en försäljare om katten är över 6 månader.

[[pimey]]
2015-07-19 00:54
5

Varför fråga om råd när svaren inte passar då anser jag att tråden var rätt pointless. Jag hade vsrit superglad om folk kunde ge mig sådana här tips och råd inför kommande kattköp, man vill ju att det ska bli rätt från början och inte köpa grisen i säcken