Hankatt som kissar i sängen
Hej. Vi har en hankatt på 2 år hemma, kastrerad. För ca 6 månader sen började han kissa i min säng och vi har testat ganska många olika metoder för att få bort det. Han har 2 lådor, båda står i badrummet. De städas minst 2 gånger per dag och innehåller klumpbildande sand ( har försökt byta sorter på det också utan resultat ). Vi har testat både Urine off och Cat repilliant. I veckan ska vi boka tid för veterinär och kolla om något är fel, en andra gång. Finns det någon som har tips på hur jag kan göra för att få bukt med problemet? Tack på förhand! (Vi har inte en minsta tanke på avlivning eller omplacering på grund av detta utan istället vill vi få bukt med problemet. Han är min bästa vän och det sista jag skulle få i tanke är att göra mej av med honom)
Du skriver: "Vi har en hankatt på 2 år hemma, kastrerad. För ca 6 månader sen började han kissa i min säng och vi har testat ganska många olika metoder för att få bort det." - Det leder mina tankar till följande frågor..
Vi har en hankatt…För ca 6 månader sen.. - Blev det någon förändring i ditt liv där? Ny partner? Nytt boende? Kanske rentav att du bytte tvättmedel/sköljmedel? (Den är lite långsökt, jag vet men ibland kan det vara ny doft som startar ett oönskat beteende.)
Personligen tycker jag det låter som någon form av protest och hittar man om katter är missnöjd med något och isf vad då har man lösningen på problemet..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#1 jag själv mådde väldigt dåligt just då, och därför kan det kanske ha varit så att jag inte gav honom tillräckligt mycket uppmärksamhet? Ringde klockor nu när du nämnde det :) men nu är iofs allt som vanligt igen… Klurigt dethär…
Hur många katter bor hos dig? (i mars skrev du om två helt andra katter…)
Vad är det för typ av lådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?
Hur tvättar du täcke, lakan och madrass när han kissat på dem?
Vad har du för slags täcke? Ett prassligt duntäcke kan vara extra lockande att kissa på.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 bor på två olika ställen, så här har jag honom och på andra stället har jag 2 andra katter. Här där han bor är han ensam katt :) Lådorna är stora och öppna, alltså utan huv. Tvättar det i ättika och sen vanligt i maskinen med tvättmedel Jag har ett tunt bomullstäcke.
Du bor på två olika ställen; har en katt på ena stället och två katter på det andra. Låter inte så väldigt bra ur kattens synpunkt. Du övernattar alltså ibland på ena ibland på andra stället? För du kan väl inte sova på två ställen samtidigt? Innebär det här att den protestkissande katten får vara ensam, dvs utan dig vissa nätter, när du befinner dig där du har de två andra katterna? Du kommer m a o "hem" till den katten emellanåt (hur ofta är du borta? ) och luktar dessutom andra katter…
Jag tycker det låter som att du är borta ifrån den katten väldigt mycket och att den är missnöjd med det. Utifrån det så får jag bilden av att katten har behov av att blanda sin egen doft i det som katten upplever som ditt - d.v.s. sängen…
Som jag förstår det så verkar dina katter ha en ägare på "halvtid" - de får med all säkerhet mat, rent i lådorna och alla andra fysiska behov tillgodosedda hos dig. Men frågan är om katterna får sina psykiska behov tillgodosedda..
Går det kanske att med hjälp av kunnigt folk låta den ensamma katten flytta in till de andra två och på så sätt få sin ägare på "heltid" i en grupp av tre katter?
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#5 och #6 bor varannan vecka hos mina föräldrar…. Kan inte göra så mycket åt att båda mina föräldrar vill ha katt och vill ju bo hos båda. Är 17 år gammal.
Det är inte så att nån av de tre katterna är ensamma bara för att Jag är borta, de har ju alltid mamma eller pappa.
#8 Ok, bra! Då missförstog jag situationen till viss del 🙂Då är du alltså "lillmatte".. Uppfattade det som att det var du som var ensamt ansvarig för katten - men nu har vi rett ut missförståndet.. Ber om ursäkt ifall jag lät hård!
Någonting är det katten inte är nöjd med iaf, men som jag skrev förut så hittar du/ni/vi orsaken så har ni lösningen på problemet..
Det finns en sorts sängskydd - vet inte vad de heter, som man lägger under lakanet med en sida som inte släpper igenom fukt (t.ex. kattkiss) och en mjuk sida som man lägger mot lakanet. Det kan vara värt att skaffa en sån tills ni får ordning på problemet, gissar att man kan köpa såna där man kan köpa sängkläder..
#9 haha ingen fara, det är bara bra att man reagerar om man misstänker att djuren mår dåligt! #10 åh ok, får hålla utkik efter ett sånt! Tack för tipset 🌷
Katter kan i likhet med hundar präglas starkt på viss person, och må väldigt dåligt om den personen berövas dem. Så även om du skaffar sängskydd för att katten kissar i din säng, så kvarstår ju det egentliga problemet; dvs att den inte får vara med dig, vilket gör den ledsen och frustrerad . Tyvärr verkar problemet för närvarande vara olösligt.