Kastrering ?
Hej!
Det här kommer kanske låta som en konstig fråga, men jag undrar om en kastrering kan gå fel
"?
Min hankatt är 3 år och blev kastrerad tidigt, så fort han blev könsmogen. Vi märkte det tydligt då han började jaga och försöka para sig med honkatten och dessutom jama extremt mycket
.
Detta beteende har han nu börjat med igen..? Jamandet har alltid hållt på, dock i perioder. När det var som värst så besökte vi veterinären som gjorde en undersökning
och konstaterade att allt såg bra ut. Hon tyckte inte att vi behövde ta mer prover än att hon kände och klämde på honom, tittade i munnen osv. kanske skulle man göra en mer grundlig undersökning ändå med prover? Han verkar ju må bra annars, äter, dricker, går på lådan och är fin i pälsen osv..
Har bara
tänkt att han är uttråkad eller allmänt pratig av sig, men nu när han även börjat jaga honkatten känns det ju som att det kan vara en del av beteendet.
Förövrigt upplevde jag veterinären som kastrerade honom ganska flummig och virrig och ja, nu i efterhand känns det som att det faktiskt finns en liten möjlighet att det skulle kunnat blivit fel
på nåt sätt. Även om jag vet att veterinären i fråga ska vara proffsig och ha ett bra rykte..
Vad säger ni? Kan det vara kastreringen som spökar över huvud taget, eller är det något annat beteende?
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Att han "försöker para" honkatten kan vara ett dominansbeteende. När en katt uppnår social mognad (vilket sker mellan 2-4 års ålder ungefär) är det vanligt att relationen till kattkompisar ändras och att de hävdar en högre status än de haft tidigare.
Jag har fyra kastrerade katter, 3 hanar och 1 hona. Den äldsta hanen låtsasparar både den yngsta och den näst yngsta hanen. Den näst yngsta hanen låtsasparar den yngsta hanen. Honkatten bryr de sig inte om alls på det sättet, så det är väldigt tydligt att det bara handlar om dominans och status.
Sajtvärd Katter iFokus
Det kan vara så att han har "för mycket" könshormoner kvar trots att han är kastrerad. Vår hankatt har det definitivt. Vi har börjat med p-piller nu (sen två veckor) och det verkar som att hormonerna lugnat sej.
Vi provar detta nu eftersom honan inte har accepterat honom ännu, trots att det är ett år sen han flyttade hit. Hon är fortfarande rädd för honom. Sen vi började med p-piller verkar hon tydligt mindre rädd. Jag gissar att hon inte känner av doften av hans hormoner i luften på samma sätt längre.
Men jag antar att det vanligaste är som OberonsMatte skriver, att det handlar om dominans och status…….
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Min katt Simon blev kastrerad vid 10 månaders ålder, och han har också kvar en del sexuella beteenden. Han bestiger min kastrerade hona Saga och tar nackbett och juckar, och när vi var i sommarstuga på semester så var han väldigt intresserad av en katthona som fanns i området, gick och ropade efter henne och satt i fönstret och suktade. Men eftersom min hona Saga inte verkar ha något emot hans närmanden och tvärtom lockar honom och retar honom så låter jag det vara. De har en väldigt stark relation till varandra, tvättar varandra, ligger ihopslingrade, brottas och leker och är nästan alltid tillsammans.
Har dock hittat en uppsats av en student på SLU som visar att det sexuella beteendet kvarstår hos en del hanar, trots att kastreringen är komplett.
http://stud.epsilon.slu.se/6641/11/bjornsson_o_140904.pdf
Min tråd om stugsemestern om du vill se lite tydligare:
http://burma.ifokus.se/discussions/559a69e88e0e74611f00012c-stugsemester-med-katterna?discussions-1
Men om din hona besväras av att han jagar henne, då kanske ni bör prata med veterinär om det går att göra något utöver att t ex ha Feliway i vägguttaget. Ska finnas någon medicin som jag vet att uppfödare ger hankatter som behöver dämpas, det kanske kan vara ett alternativ i så fall? Men som sagt, bara om beteendet är ett problem hos er. Lycka till!
Tack så mycket för era svar! Det låter rimligt att det är hormonerna som spökar..
Ska absolut forska mer i det :)
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Fina kissar du har burmamys, såg ut som en mysig stugsemester 😊
_
🌺
Tack så mycket Nicollan! =)
Även kastrerade katter har kvar en viss testosteronproduktion eftersom inte allt produceras i testiklarna. Så ett visst "hankattsbeteende" kan kvarstå.
Om beteendet ökar kan det handla om en tumör på binjurarna (där övrig testosteronproduktion sker) och då får ni uppsöka veterinär igen.