Färskfoder, helfoder
Finns det färskfoder till katt som klassats som helfoder? Vad saknas i övriga varianter (typ voh och musch)?
Mvh Ellenfyrkant
Helfoder ska komma ut i höst, än sålänge så finns det bara "halvfoder" om man säger så och då är det mush
Emmzo har såvitt jag kan minnas helfoder för katt, men såvitt jag vet så är det inget bra sådant, ratas också av många katter som jag har hört. VoH påstås vara helfoder, men med tanke på innehållet och det inte är tillsatta vitaminer så tvivlar jag på att det är tillräckligt. Men till sensommaren eller snarare till hösten så kommer Mush ut med 3 st olika helfoder för katt.
Det är lättare att göra sin egen Barf från grunden än att komplettera "halvfabrikat", då man sällan får fullständig analys och innehåll på sådant.

Är det lätt att BARFA katt? Hur stor plats tar råvarorna? Finns alla ingredienser i välsorterad matbutik? Hur ser det it ekonomiskt i förhållande till färskfoder alternativt blötmat? :)
Mvh Ellenfyrkant
Det ÄR lätt, men man måste sätta sig in i hur man ska göra då variation är viktigt och så måste man se till att proportionerna är rätt för att vara säker på att katten får i sig det den behöver. Men det är inte så svårt och krångligt som många tror.
Man kan få tag på mycket i vanliga dagligvaruhandeln och de flesta butiker kan ta hem en del av vad man behöver, samt så finns det ställen man kan beställa hem ifrån. Man brukar också få tag på lite kontakter så småningom som man kan köpa av, byta med osv.
Det är ju bra om man har lite frysutrymme så man kan hålla koll på extra priser och erbjudanden och dylikt.
För mig blir det betydligt billigare att Barfa min katt (och hundar) istället för att köpa färskfoder eller från butiker, då jag köper det mesta från min slaktare, men byter till mig, samköper med andra osv. Jag ligger på uppskattningsvis i snitt på 20 - 30 kr/kg. En del saker är dyrare och andra billigare.
City Gross är en bra affär som har en del som andra inte har tex. hjärta av gris (men många butiker kan ta hem om man beställer).
#4 Om man har katter som inte vill äta rått kött.. Finns det sätt att komma "halvvägs"? Min ena totalvägrar allt utom torrisar och blötmat, men min andra har börjat gilla lätt kokat kött (typ 2-3 mm in i en bit och rått innanför). Skulle det på något sätt ev gå att vänja över iaf henne på barf? Har inga problem att ge de olika foder, då jag kan sära på de medan de äter..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#5 Jag skulle skippa torrfoder och bara ge blötmat. Sedan brukar det bli lättare att få dem att acceptera rått kött. Man kan göra som du gör koka lite lätt och kortare och kortare tid. Panera köttbitar med tex. parmesanost ev. panera med torrfoder smulor. Prova med olika köttsorter ex. kyckling, nöt, gris, hjärta osv.
En del katter föredrar malet och andra bitar. En del gillar inte blandningar till en början utan vill ha "rena smaker". Man ska bara inte ge upp utan det tar olika lång tid för olika katter att vänja sig vid rått.
Titta gärna in på Ragdoll i fokus. Där har jag fritt översatt några artiklar som kan ge tips, samt att jag skrivit mitt recept som jag följer när jag gör Barfröror, som också innehåller allt en katt behöver. Vill poängtera att det är för en frisk katt.
Instämmer med Hundochkatt att det är faktiskt lätt att barfa! Jag har varken köttkvarn, bil eller kontakter med slaktare utan köper lite större paket av olika kött i affären, och delar upp i portionsförpackningar hemma, i plastpåsar eller i folie. Tar fram maten kvällen innan och lägger i en matlåda i kylskåpet.
Jag tycker också att du ska ta bort allt torrfoder innan du vänjer in dem, eftersom torrfoder innehåller smaktillsatser som är svåra att motstå. Börja sedan ersätta upp till 10% av dagsportionen med råa köttbitar, kyckling, nötfärs och bit av högrev är sådant de flesta katter gillar. Om de inte tycker om det, börja med att erbjuda köttet lätt kokt, och minska sedan koktiden.
Min artikel om hur jag gör, samt info om effekter av barf enligt vetenskapliga artiklar hittar du på Burma ifokus:
och på BARF iFokus (samma artikel):
Lycka till! 😃