vilken färg får kattungarna
Nyfiken fråga är det bilder på dina kattungar?
När du ska sälja ungarna så tänk på att skriva huskatt, för det är vad dom är utan papper. Kastrera gärna innan också :) Väldigt söta ungar :)
Om ingen här inne vet så kan du fråga inne på Ragdoll iFokus. Dem har koll där 🙂Superfina kissar du fått!
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
#4 Eftersom det inte handlar om registrerad Ragdoll-avel får TS inte ha tråden där.
Sajtvärd Katter iFokus
Ungarna borde bli brun och blåmaskade. Är någon av föräldrarna tabby så kan det även bli det.
Säger som #3 att när du säljer dom så ska de säljas som huskatt och inget annat. Då de är oreggade.
/Elisa
Är det 4 kattungar i kullen? I så fall tror jag att kattunge på bild 2 är brun colorpoint och att det på bild 1 är en blå colorpoint och två tabby . Om tabby-ungarna är bruna eller blå ser man bäst på baksidan av öronen.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag måste också passa på att fråga varför du valt att avla fram oregistrerade ragdollkattungar (dvs huskatter)? Jag kan inte komma på en enda vettig anledning till det, så hjälp mig att förstå hur du tänker!!
Sajtvärd Katter iFokus
Läs gärna artikeln/tråden "Varför köpa en registrerad ragdoll?"http://ragdoll.ifokus.se/articles/5563b7728e0e745f7900041c-varfor-kopa-en-registrerad-ragdoll?discussions-1
Sajtvärd Katter iFokus
#10 Helvit? Det låter väldigt mystiskt. Hur ser baksidan av öronen ut? Är det en hona eller hane?
Sajtvärd Katter iFokus
Oberons matte Hane och helt albino…men helt underbar personlighet..lägger sig på rygg sträcker upp alla ben rakt upp och vill bli kliad på magen…väldigt framåt… Jag har ingen ursäkt alls att avla på min katt. Min katts mamma har stamtavla men inte pappan. Jag har länge letat efter en kompis till min katt, vill inte att hon ska vara ensam katt. Men inte hittat den rätta…jag vet att djur inte är som människor, men som mamma ville jag att hon skulle få vara mamma 1 gång. Men har tänkt om många gånger när hon skrikit högt under löp. Jag kommer behålla en hane troligtvis den vita. Jag kommer inte avla på honom eller nån annan heller. Det är dyrt med kattungar dem ska ha sina sprutor besiktningar och allt annat när dem lämnas….hade jag vetat innan att det var skillnad på med och utan stamtavla hade jag valt med. Men jag älskar min lilla tjej ändå. Och nu har hon fått bli mamma, det räcker för mig. Tack för alla svar 😀
Kastrera henne efter denna kullen så slipper katten löpa och må dåligt. Samma med ev. unge du behåller. 🙂
Att många inklusive mig är anti mot blandras avel och avel på huskatter är att vi arbetar med och ser hus dessa katter far lilla och hur många katter och kattungar som slängs ut när de inte är värda något i sina ägares ögon eller utnyttjas för avel.
Mitt tips är att du kollar upp om du kan kastrera sina bebisar (i första hand honorna) innan försäljning, vid 12-14 v ålder. Samtidigt id-märker och vaccinerar du dom och skickar själv in ägarregistreringen. Då har du gjort det du kan för att vara seriös med dina bebisar.
Reggade Raskatter konkurrerar inte med huskatterna på samma vis, men alla dessa "jag föder upp för de är söta eller min katt vill ha en kompis" gör det tyvärr. 😕
Självklart är din katt och dina kattungar lika underbara som alla ungar ❤️man blir bara lite uppgiven, när man ser alla som behöver hjälp. 😕
Ang. färgen på den ljuse. Är du helt säker på att han är vit?
Det kan ju vara så att han är creme och att mamman är blåpadda och inte blå.
Ser man på näsan på kattungen i mitten på översta bilden så skulle det kunna vara en padda om det är en hona.
Om han faktiskt är vit, så gör en utredning så du är säker på att han hör.
/Elisa
Tack har kollat han hör ruskigt bra och ser bra oxå. Men han är verkligen vit fast dem andra är lite brunare i pälsen så ser han vitare ut. Jag ska chippa alla och registrera dem och kastrera. Ska man ta bort hela livmodern vid kastrering eller är det ett mindre operation. :)
#14 Förutom maskfärgen är även kroppsfärgen olika beroende på vilken färg maskade katter har. Ser han helt vit ut i nuläget kan han vara crememaskad (om mamman är blåsköldpaddsmaskad). Crememaskat är en väldigt ljus färg, särskilt på kattungar. Hur gamla är kattungarna?
Vid kastrering tas både livmoder och äggstockar bort.
Sajtvärd Katter iFokus
Skulle tro att han är creme. För flera av ungarna ser ut som paddor det också. Har du en bild på mamman?
Precis som #15 säger så tar man bort allt när man kastrerar, annars löper katten hela tiden. Kolla vilken veterinär som kastrerar kattungar och välj den.
Jag mår fortfarande dåligt av att jag sålde en huskattunge utav mina hittekatter okastrerad och jag litar inte på att den personen håller sitt löfte eller det som står i kontraktet. Så sälja kastrerade är värt ALLT!
Kostnaden för det lägger du på priset på ungarna.
/Elisa
Av nyfikenhet angående mammans färg undrar jag om du vet färgen på hennes föräldrar? Var någon av dem röd eller sköldpaddsfärgad finns det en genetisk möjlighet att hon är blåpadda istället för blå, och alltså kan ha fått en cremefärgad unge.
Sajtvärd Katter iFokus
Kolla hennes trampdynor. Har de olika färg. Lite svårare att se om hon är padda då hon är tabby. Men misstanken finns.
/Elisa
Jag har faktiskt stamtavlan från min katts mamma och hon har färg Brunsköldpaddtabby maskad-mitted
Då kan jag nästan lova att din hona är padda och den ljuse är creme. Dina honor kan vara paddor också. Kolla trampdynorna. Men den med bläs på näsan är nästan säkert en padda.
/Elisa
Min hona har mörkbruna trampdynorna på alla tassar…vad betyder padda låter hemskt :D
#23 Padda är bara en förkortning på sköldpaddsfärgad (svart + röd eller blå + creme).
Sajtvärd Katter iFokus
Det är väldigt intressant, har tittat extra på foton på min katts mamma och pappa…hade jag inte gjort annars. Ni är väldigt duktiga på alla färger :) jag förstår inte hälften, men det är väldigt roligt..men visst är kattungar gulliga men min goa honkatt är vackrast för mig❤ vad hon än är :D
Folk har gissat bra i denna här tråden.
Men en liten varning: det är inte alltid en kattmamma vill bo ihop med en av sina ungar. En del mammor vill verkligen bli av med sina avkommor när dom växer upp. Så det är något att hålla i åtanke i framtiden. 🙂 (Sen finns det ju kattmammor som är raka motsatsen, förstås!)
Hon kan vara sköldpadda ändå. Men de kommer du märka. Ungarna kommer bli rödare på de ljusa partierna och den vite kommer bli ljust cremefärgad på näsa och tassar.
/Elisa
Tack så jättemycket för alla svar :D Jag vill gärna ha en kompis till min katt. Inte kattunge. Jag har letat ett bra tag, men inte hittat den rätta. Det kan vara svårt att få ihop 2 vuxna katter. Isåfall ska man ha samma kön eller inte. Det stämmer att man antagligen vill bli av med sina ungar efter ett tag :) så jag har lite att tänka på. Men vill gärna att hon ska få en kompis att leka med. För busig är hon. Jag provar om 4 veckor igen med ett nytt foto så kan vi se hur färgerna har ändrats. Tack alla :)

Om det är rätt föräldrar som du uppgivit till kattungarna så kan kattungen inte vara vit. För att få vita kattungar måste minst en förälder vara vir
Mammakatt måste helt enkelt vara padda och kattungen är crem-maskad och hane.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#30 Ja, enligt den normala färggenetiken är det så, och det troliga är som sagt att ungen är creme-maskad (eventuellt cremetabby-maskad) och mamman blåsköldpaddtabby-maskad, men jag funderar ändå lite på hur det är albinism? Även om det förstås i så fall är extremt ovanligt.
Sajtvärd Katter iFokus
Vill ni se foto av min katts mamma pappa och har även foto på den jag parat henne med :)

#32 jag skulle vilja veta vad mammakatts föräldrar har för färg.
#32 Det behövs inte för färgfrågans skull. Hankattungar ärver bara färg från sin mamma och är din katts mamma registrerad som brunsköldpaddstabby är hon säkert det.
Du måste förstå att det är väldigt känsligt med oregistrerad avel och att avkommor hamnar i det är en seriös uppfödares värsta mardröm.
Sajtvärd Katter iFokus

Albinokatter har röda ögon så albino kan vi nog bortse ifrån.
#36 Se där, och öronen är minsann också cremefärgade! Crememaskad eller cremetabbymaskad är frågan…
Sajtvärd Katter iFokus
Precis som jag trodde. Då är det en creme du har där och mamma är garaterat blåsköldpaddstabbymaskad
Helt rätt där med vitt. Nu trodde jag hela tiden att den var cremmaskad. Men trots jag vet att en måste vara vit för att få vita. Så hade jag lite blackout där en stund. 😉
Men albino tror jag det skulle kunna blivit oavsett färg på föräldrarna.
/Elisa
Är ungen i inlägg #1 en hona? Hon är i så fall nog sköldpadda hon med med tanke på den ljusa fläcken hon har på tassen.
Tror också den är en sköldpadda. Även den lilla med bläsen på näsan i första bilden.
/Elisa
Honan är en padda, Skulle säga svartsköldpaddstabby maskad
/Elisa
Oj oj vilket jättelångt namn…men den ensamma honkatt en på bild 2 är ju mycket svartare…till och med i öronen. Heter inte den nåt svart oxå då :D
Hon är solidfärgad men padda så hon blir svartsköldpaddmaskad.
En del kallar dem brunsköldpaddmaskad eller den andra honan brunsköldpaddtabbymaskad. Det har bytt så ofta att jag inte vet exakt vilket som är det korrekta namnet nu.
Om tabby honan liknar sin mamma i färgen så är hon troligtvis blåsköldpaddtabbymaskad, men på bilden ser hon mörk ut
/Elisa

#44 Man kan använda EMS koden så blir det kort och bra.
Långhårig huskatt svartsköldpaddstabby maskad = HCL f 21 33
Är båda honkatterna samma färg….dem är ensamma på bilderna…kattungarna pappa som jag parat min honkatt med är brun colorpoint..hade varit kul om nån blev lik honom :)
Den ena är solid och den andra tabby. Annars tror jag de är brun/svartpaddor båda
/Elisa
Blåmaskad (hane eller hona?)
Bruntabbymaskad alt.brunsköldpaddtabbymaskad (hane el hona?)
Brunsködpaddsmaskad
Crememaskad
Blåtabbymaskad alt. blåsköldpaddtabbymaskad (hane eller hona?)
/Elisa
Instämmer med #50. Brunsköldpaddan och den crememaskade är jag helt säker på, likaså den blåmaskade (om det inte finns några cremefläckar någonstans).
De tabbymaskade är jag mer osäker på. Har de samma nyans eller är en blå och en brun (svart)? Har de några röda eller cremefärgade fläckar?
Sajtvärd Katter iFokus
Den första till vänster är hane sen 2 st liggande honor och 2 st hanar till höger.
Ok
- Blåmaskad
- Som jag skrev ovan
- Som jag skrev ovan
- Som jag skrev ovan
- Brun eller blåtabbymaskad
Precis som #51 säger så är det lite svårt i det ljuset att se om tabbykatterna är blå eller bruna. Sen om #2 är padda eller ej. Ev. kan du se det på henne om hon har olika färg på sina trampdynor
/Elisa
#52 Den första till vänster är då helt säkert blåmaskad och den tredje från vänster brunsköldpaddsmaskad. Cremehanen är troligen crememaskad, men kan kanske även vara cremetabbymaskad.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack Det har varit en roligt men utmattande att ha 5 stycken kattungar. Men aldrig mer…har bokat kastrering och det ser jag framemot. Men visst är dem ljuvliga, alla har sina olika personligheter. Jag kommer att få lite foton och uppdateringar i framtiden från familjerna som tar över kattungarna. Skulle oxå vilja ha in i köpeavtal att dem inte får sälja katten om något händer. Så jag har en chans att köpa tillbaka dem isåfall. Tack för all hjälp.
Det är härligt med ungar. Men som sagt mycket jobb och dyrt om man verkligen satsar på att ta hand om dem väl. Sen är det alltid den där oron att trots det känns bra med nya köparna så är man rädd att de inte ska hålla sina löften eller behandla dem fel. 😕
Bra att du väljer att kastrera innan försäljning.
Här finns lite bra att veta info.
http://siames.ifokus.se/articles/4e260c0588f47213f6010578-djuridik-for-uppfodare-och-kopare-av-katt?discussions-1
/Elisa