Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1566 ggr
[Stockholmsbruden]
0

Hjälp!

Om man tar med en hankatt till en kompis som redan har en kastrerad hankatt , kommer den nya okastrerade råka, inte villja gå ut eller vad kommer hända?

kattöga
3

Det går inte att säga vad som kommer att hända. Det är så olika från katt till katt. Om det inte är tvunget, så skulle jag inte ta med katten, utan lämna den hemma med bra tillsyn.

Känner dom inte varann sen tidigare så kan dom bli superstressade oavsett dom är kastrerade eller inte. 

Ska du ändå ta med katten så se till att din katt får ett eget rum tillsammans med dej. Det kan ta lång tid innan katter accepterar varann. Vi har en omplacerings-hane här hemma sen ett år och honan har inte accepterat honom ännu…….

Men allra först skulle jag kastrera den okastrerade katten….. (om den inte ska användas till kontrollerad avel)!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[[pimey]]
0

Ha den åtskilda vid besöket det kommer bara stt stressa katterna om man kastar ihop dom sådär

[Stockholmsbruden]
0

Ok. Ingen. Chans att dwn ena katten sticker? Kan inte fixa kattvakt. De kommer bo i stugor bredvid varandra. Den ena som redanbor där är utekatt och är mest ute i skogen o springer.

[Stockholmsbruden]
0

Tack! Ska inte låta dom hälsa. Den andra katten kommer väl inte sticka om den känner lukten av den andra?

Rumblebee
0

Men du hade väl inte tänkt att låta den okasterade få gå ut på egen tass? Då kan den definitivt sticka iväg, dels för stt det är ett nytt område och så för att leta efter okasterade hanar. Men bor katterna i två egna stugor så borde det inte vara några problem alls.

[Stockholmsbruden]
0

#5 Han ska få utforska lite/promenera i sele ev. Han kommer nog vara livrädd. Han har aldrig varit utomhus.

[[pimey]]
8

Även om han är innekatt så råder jag dig att kastrera honom snarast innan han börja vråla, strila och värst av allt gå ner i vikt pga stressen att para sig!

[Stockholmsbruden]
0

#7 !han är vuxen och helt lugn. Du kan inte få mig attkastrera honom haha

Maria
6

#8 Hur kan du leva med en okastrerad innekatt??? Det måste ju lukta "mök" hemma hos dig😉

/Maria

OberonsMatte
10

#8 Hur kan du skratta åt tanken att kastrera din hankatt? Vad är tanken med att hålla honom fertil? Finns det någon tanke bakom över huvud taget eller är det bara ren tanklöshet och ignorans?

Sajtvärd Katter iFokus

[Stockholmsbruden]
0

Ni kommer inte få mig o kastrera honom för andra gången, så släpp det. Sålänge jag inte störs eller märker det eller han lider av de så kommer jag inte kastrera han. D är inte så att jag är den ända som har en okastrerad katt

OberonsMatte
8

#11 Hur vet du vad han känner? Har du någon aning om hur stark katters drift är?

Vad händer om din katt råkar rymma? En fertil katt på rymmen är inte någon höjdare… Han är förmodligen inte id-märkt heller antar jag.

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
5

Jag vet inte varför du inte vill kastrera din hankatt men du kanske ändå ska fundera ett litet varv till, för det är väldigt stressande för en katt att vara okastrerad/fertil. Könsdriften är den starkaste driften katten (alla däggdjur) har och kan vara väldigt påfrestande för den inre stressen när hormonsystemet "slår till". Smiter den ut (vilket är vääldigt vanligt, och vääldigt lätt hänt…..) råkar den lätt i slagsmål, revirkamp och kan dra iväg långa, långa sträckor i sitt sökande efter en hona bl a. Och hamnar vilse…. får svårt att hitta mat osv. 

Så fundera igen, googla lite om kastrerade resp okastrerade katter, kanske kommer du på nya tankar. För din katts och din relation med kattens skull, skulle jag absolut kastrera katten (om den inte är en avelskatt). För hans välmående, för hans inre harmoni, för att han ska förbli en harmonisk och lycklig katt! 😉

Så se till att din katt inte råkar slinka ut när du åker till din kompis. För det kan bli svårt att hitta honom annars! 
Hoppas ni får en härlig och mysig "semestertid" med era katter! 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Stockholmsbruden]
0

Han kommer inte rymma. Fortsätt med era långa onödiga inlägg om ni vill, men jag kmr inte kastrera han för det

OberonsMatte
17

#14 Okunskap och ren dumhet har talat…

Sajtvärd Katter iFokus

kattöga
8

Jag önskar att alla som har djur kunde se till djurens bästa, och inget annat…..!

Meeow! 

kattöga
4

#14 I #3 lät du inte så säker på att han inte skulle rymma. Vad har ändrats?

Meeow! 

Karmatarerskanise
5

#14 Då ska han inte släppas ut heller.

Belimas
8

Tjae TS frågade även på ett annat forum om det fanns några veganfiskar hon kunde ha då hon inte ville ha djur som äter kött för att TS själv i fråga påstod sig vara vegan så antagligen bottnar väl dessa åsikter i det vilket definitivt inte gör det mer okej.

//
Allmänt
När man börja överföra sin egen livsstil/tro eller vad man nu än vill kalla det för på sina egna djur så har man definitivt gått för långt och tänker bara på sig själv och inte på djuret i fråga. Man blir ju inte lite fundersam på vad kattstackaren får att äta och för att inte tala om om han smiter och i sin tur blir en bidragande orsak till att det föds ännu fler hemlösa katter här i Sverige, något som en som vill värna om djuren inte borde vilja bidra till.

OberonsMatte
8

Läste nu i en annan tråd att TS är 12 år, dvs ett barn, vilket förklarar ett och annat. Ansvaret för katten är alltså hennes föräldrars och man kan bara hoppas att de åtminstone inser att katten bör kastreras.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
2

Det som  kan hända om man går med koppel ute med en okastrerad hane (nu säger jag inte att de kommer hända dig men ha det i tanken). Är att en annan okastrerad lös katt kommer och det utbryter kattfight om reviret. Är din katt dessutom rädd och känner sig trängd då han är fast i kopplet kan vad som helst hända. Det finns även de ägare som gått ute med sin katt där katten blivit skrämd och attackera ägaren i stället. Så mitt råd är att inte promenera med honom i koppel ute när ni bor i stugan om det inte är så att ni ska flytta dit och katten kommer att bo där permanent.

[[pimey]]
2

Ja då är det inte det stackars barnet som vi ska ta detta med så jag hoppas hennes föräldrar får läsa detta och det är tråkigt stt föräldrarna inte inser vikten av kastrering. TS jag har haft fertila katter och det är inte roligt när de är så fertila att de går mer i vikt, min tappade 2 kg! Driften är stor och utan att kunna ha fått en kull efter honom fick jag kastrera honom då hans välmående var viktigare.