Göra rumsren?
Tänkte att vi kanske kunde dela med oss lite tips för hur vi gjort när vi gjort våra katter rumsrena :-) Min senaste katt behövde jag inte göra rumsren. Hon hade en liten extramamma på djurhemmet som lyfte henne i nacken och bar henne till lådan när hon märkte att hon höll på att göra något. Vi fick se henne göra så när vi var där och tittade första gången. Såg så otroligt charmigt ut! Hon var ju inte Sillas mamma, men ändå tog hon det ansvaret på sig :-)
Annars så har jag kört med taktiken, straffa ej utan belöna istället när katten gör rätt. Hmmm…kanske därför jag haft så bortskämda katter :-)
Alltså, normalt behöver man inte göra någonting. Kattungar lär sig gå på lådan helt av sig själva. (Normalt behöver mamman inte ens visa dem.) Om man har en katt som däremot inte går på lådan bör man begränsa deras utrymme, och ge dem så många lådor det kan behövas i början. En liten katt har svårt att hitta till rätt ställe. Men att göra sina behov på låda verkar däremot passa bra med kattens instinkter, så de lär sig fort.

Sj bar jag saga till sin låda två gånger efter att hon hade komit hem, först när hon kom så bar jag henne till lådan och vissade, sedan efter nån timme så bar jag ditt henne igen. Vad gör hon då? Jo hon lägger sig och sover en stund:) Hon var så sött. Men hon förstogd vad som skulle göras på lådan och har aldrig mer behövt vissa henne.
Katter är så smarta :-) Enda gången det hamnar bredvid lådan är om jag inte varit snabb nog och tagit bort. Då går min Silla bredvid. Hon är lite "förnäm" av sig. Balanserar på kanten av lådan och krafsar knappt i den. Det lilla hon krafsar gör hon med en min som säger "det här är såååå ofräscht".
Bra för er att ni har så lätt med katterna :-) Själv kämpar jag nu med att få min kattunge att inte bajsa utanför. Det är ett himla jobb och inte kul när man hittar bajs lite varstans i lägenheten. Ska byta sand till Katty nu och se om det fungerar.