Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1357 ggr
GemTwist
0

Katten haltar

Hej, min katt är delvis ute delvis inne. Han var ute i natt och idag tills nu när jag kallade in honom och såg att han haltade. Tog in honom upp för trappan och nu vägrar han att stödja på sitt högra bakben och hoppar runt på tre. Han är alltid jätte snäll och har aldrig varit aggressiv. Kände på benet och han har ont i nedre delen av benet då han blev extremt aggresiv över att jag kände på det. Pappa sa att han hade hört ett typ slagsmål och det var därför, men ser inga sår. Tänkte att han kunnat bli överkörd men verkar inte som det. Vad ska jag göra?

Marr
2

Högst troligt att din kisse fått ett bett av en annan katt. Det kan bli av väldigt fula bakterier från annan katt har i sin mun.

Min lille Olle har alltid varit ett hatobjekt för andra katter och han har fått en hel del stryk med veterinärvård som följd. Numera har han lärt sig hantera detta och är en kastrerad kung i vårt område.

Om du har möjlighet att ta tempen på honom och den ej är högre än 38 C så tror jag att du kan avvakta en dag eller 2. Det är vad vet säger till mig. Men ökar tempen så är det dags att åka in. Min Olle har klarat alla attacker utom en, då tempen var förhöjd. Då hade han blivit biten i svansroten, någon annan hade försökt kastrera honom fast han redan var kastrerad och där är ett känsligt ställe. Då fick vi antibiotika.

Känn efter om du kan svullnad  eller ökad värme på det ömmande stället. Då är det säkerligen ett bett från annan katt. Hoppas det går bra för er. Katter är tåligare än vi tror. Fast viktigt det där med tempen…

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Uppkatten
4

Katter kan även skada klor, få frakturer etc. Ta kontakt med veterinär för råd tycker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[::Vera::]
5

Om katten reagerar så pass mycket så är det såklart svårt att undersöka om det finns ett sår. Såret kan också vara svårt att upptäcka om det har slutat blöda. Om det är ett sår så kan bakterier ha stängts in. Nu har jag nyligen haft en katt som fick en infektion av ett oupptäckt kattbett på hasen. Det påverkar väl såklart mitt råd att åka till vet. och kolla upp det. Jag själv kommer aldrig mer att avvakta om jag misstänker att katten har blivit biten. Hoppas kissen snart mår bättre.

1

#1 Marr, vad otroligt skönt att höra att Olle har lärt sig och slipper få stryk. :)

Marr
1

Ja tack Vera!🌺 Det är jätteskönt. Har får rycka ut till undsättning några gånger och hjälpa honom då han blivit sittandes i träd med skräckkatt under. Då kommer han snabbt klättrande baklänges ner bara jag står där och han pratar & tjatar under tiden.😃

Gem Twist, jag hoppas han är bättre idag. Risken är att svullnaden är mer tydlig och att han är mer halt idag och även om ej det är temphöjning så kan det löna sig för både kisse & plånbok  att ringa en veterinär. Önskar er lycka till!🌺

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

0

#0 Hur mår han nu?