Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 484 ggr
Reebs
0

Flytta kattfamiljen

Hej! Har en kull kattungar som är 1,5 vecka. De ligger i en rymlig bolåda jag gjort ordning som jag är glad att kattmamman accepterat. Kruxet är bara att hon prompt skulle ha ungarna i min klädgarderob så därför fick jag ställa in bolådan där. Än så länge går det bra men när ungarna ska börja lära sig använda toalådan och börjar bli mer rörliga och ge sig ut på promenader så vill jag inte ha dom i min garderob utan jag har ett rum jag skulle vilja flytta dom och bolådan till. Hur går jag bäst tillväga med den flytten tror ni? Ska jag bara flytta hela bolådan någon dag och hoppas att det går vägen? Risken finns väl att kattmamman bär tillbaka dom. Mvh Rebecka

[Jane95]
0

Hej! Katten jag har här hemma blev dålig i magen efter förlossningen och jag fick skura varje dag i allrummet där dom bodde då hon kleta skit på alla grejer. För mig blev den bästa lösningen att tömma sovrummet(bor i en tvåa) och då tog jag hela lådan och flytta in dit, jag la ut en till låda så hon kunde välja och sedan lämna jag dem ifred resten av dagen så mamman inte skulle bli för stressad och välja en ny plats. Försök få tag på en papplåda som är hög i kanterna och inte allt för stor. När katterna är ca 4veckor kan du klippa längst ut på kanten på lådan och bygga en inhängnad runtom där dom har tillgång till kattlåda, mat och vattenskål. Mina kattungar lärde sig direkt att använda lådan, dom är 5veckor nu:)