Bästa torrfodret
Hej! Jag vill ha tips och råd om vilket torrfoder (märke) som är det bästa innehållsmässigt för kissen? Och jo jag vet att de behöver mjukmat oxå ;)ar läst en undersökning på nätet där man rekommenderar Eukanuba som det som innehåller bäst med näring…
Tack på förhand! :)
Rent innehållsmässigt hör de till dom sämre fodren.
Här hittar du en bra artikel om att BARFa katter.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jasså varför tillhör dem de sämre?
Tack :)
Gärna fler tips! :)
En katt är gjord för att enbart äta kött, ingen tiger plöjer majsfält.
Spana in innehållsförteckningen, är det bara kött, ben & organ i fodret?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Finns så mycket foder på marknaden och alla funkar olika till olika katter. De absolut billigaste som köps i matbutik osv rekommenderar jag dock inte.. Jag kör med eukanuba till mina och det funkar utmärkt! :)
||My Love For Animals Is Immortal||
Vill minnas att undersökningen där Eukanuba "vann" har några år på nacken, och att man där lite grann jämförde "äpplen med päron". Det har därtill tillkommit många nya torrfodersorter sedan den undersökningen gjordes. Många anser f ö att ett bra blötfoder är bättre för katten än torrfoder.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ger porta 21. Är nöjd. Passar min studie "lön". Applaws & Iams har jag oxo testat. Var nöjd med dem oxo :) men de var dyra…
Applaws är inte dyrt om man jämför med annat skräp som finns på marknaden för runt 7-800 kr för 10 kg. Applaws kostar väl runt 500 kr för 10 kg men då räcker det löngre eftersom spannmålsfritt är mer mättande då det innehåller så mycket protein. Så jag rekommenderar ett spannmålsfritt torrfoder dock var väldigt försiktig vid infasning av fodret då katter som inte är van så mycket protein kan få diarre och kräkningar så fasa in långsamt :) Om man istället vill göra sin egen kattmat så BARFA istället :)
Man kommer långt med att utesluta en del av de större fodermärkena, så som Hills, Eukanuba, samt RC.
Här är en bra sida där du kan jämföra innehållet i en hel massa olika torrfoder.
https://animail.se/katt/kattmat
För att ett torrfoder skall anses vara bra så skall den största ingrediensen vara animalier, dock inte klövar, päls o klor.
Redovisas de olika spannmålen separat är det ett försäljningsknep för att lura konsumenter att fodret inte innehåller så mycket cerealier.
De olika spannmålen är vete, havre, korn, råg, hirs, majs. o ris.
https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4desslag
Anger man % av innehållet som färskt kött så måste man räkna om den delen till torrsubstans för att kunna jämföra..
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Vi har Porta 21, som är "nog bra" i förhållande till kostnad och att våra katter inte matvägrar.
Hej Vibeka, håller med alla tidigare som skrivit att spannmålsfritt är ett viktigt kriterium! Men det är ju bättre för katten om du kan ge den blötfoder (eller ännu hellre barf). Någon särskild anledning till att du vill ge torrfoder?
Tack för alla svar :) Jag ska använda Applaws samt Mjau blötfoder.
Det låter bra det :)