Få henne att sluta klösa....
Freya har fått för sig att klösa på min sambos högtalare sedan vi fick hem dem för inte så länge sedan. Hur ska jag få henne att sluta? Tar bort henne såklart om hon gör det. Men tänker när hon inte ser.
Har ingen dörr in till rummet så kan inte stänga ut henne.
Hon har ett stort klösträd i ett annat rum och massa klösmöjligheter utomhus.
Spray går ju inte eftersom det inte är bra för högtalarna :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det bästa är att göra högtalarna oåtkomliga genom att t.ex. sätta upp dem på väggen. Eftersom hon uppenbarligen vill klösa just där, hjälper det inte att klösmöjligheterna finns i ett annat rum eller utomhus. Ett bra och dessutom flyttbart klösalternativ är en enkel sisalklädd stolpe som står på en golvplatta. Se till att välja en klösstolpe som är tillräckligt lång/hög och stabil så att katten kan sträcka ut tillräckligt.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 De är förstora för att hänga på väggen dessvärre.
Får inte plats bredvid :/ Då blockar det utgången till sovrummet eller slår i fönsterbrädan :/ VI har haft sån liten med klösstolpe på platta men hon använde i princip aldrig den så vi gav bort den.
#2 Om en katt inte använder en klösmöjlighet innebär det nästan alltid att den är antingen felplacerad (enligt kattens behov och önskemål) eller fel utformad (enligt kattens behov och önskemål).
Stolparna ska inte vara i kattungestorlek, utan tillräckligt höga för en vuxen katt. Fördelen med dem är att de inte behöver stå längs med en vägg. Jag har t.ex. haft en mitt i vardagsrummet. Tycker man inte att det ser jättesnyggt ut kan man ställa undan dem när man t.ex. får gäster.
Sajtvärd Katter iFokus
Ett annat förslag är att ställa t.ex. ett gnistskydd framför högtalaren när katten är ensam hemma.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Vi testade det på 3-4 olika ställen. Den var inte i kattungestorlek.
Men får bara plats en liten bredvid, framför går inte, får då kommer vi inte så lätt förbi när vi ska ut från sovrummet eller in.
#4 Vad är gnistskydd?
#6 Gnistskydd är det skyddsgaller som man har till öppen spis eller en kamin. Får det inte plats heller kan man hänga ett tyg över.
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Ja blir nog svårt, är inte så brett direkt vid ingången nämligen :/
Men tygbit går ju alltid att prova om det fungerar.
River hon på träet eller fram på högtalarna?
#9 Fram på högtalarna främst.
#10 Oavsett om ljudet är på eller inte?
Har nu skydd på eller man ser rakt till "cirklarna"?
#11 Mina katter sabbade tyget på framsidan av högtalarna totalt, så jag tog helt enkelt bort det… Högtalartyg är perfekt klösmaterial för katter. Bra placerade är de oftast också.
Sajtvärd Katter iFokus
#12 Därav frågan :)
#11 Hon har gjort det någon gång när det varit på, men främst när det är avstängt.
Det är skydd för och är det hon klöser på. Men vi vill inte ta bort det, eftersom det skyddar mot att skit och annat kommer in så att säga.
Om ni inte vill ta bort skyddet som är det hon klöser på kan ni faktiskt hänga något över högtalaren när ni inte har den under uppsikt. Vaxduk kanske kan fungera?
#15 Läs #8 😉👍
Har läst, men en tygbit lär ju inte hindra henne från att klösa 😎
#17 Fast du skrev ju samma som #8 syftar på, att hänga något för högtalarna? Tror inte vaxduk lär henne mer än en tjockare tygbit? 🙂
Förresten. Om sådan "fy" spray fungerar på henne så kan ni ta av skyddet och spray på det och sedan sätta tillbaka det igen.
Visst gjorde jag.
#19 Inte testat just på henne, men inte fungerat på andra katter vi haft så lite skeptisk till sånt spray.