Hårande katter...
Hej kompisar! Jag har två (vita) katter från Stockholms katthem som nu till sommaren har börjat håra helt sjukt mycket. Jag har testat ungefär allt i hela världen men soffor, kläder, lakan, luft, golv samt alla andra ytor förblir ständigt håriga. Jag tror att ett en stor del av problemet är att (framförallt) den ena totalvägrar att bli borstad (pga att hon får panik när man håller fast henne). Så… Vad ska man göra när inte regelbunden dammsugning, dragning med gummihandskar, torktumling, en konstig gummisvamp osv inte funkar? Hjälp!!
Jag skulle se över kosten, vad äter de i nuläget?
Har det skett någon foderändring sen det hela började?
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Min katt hatar också att bli fasthållen. Istället brukar det fungera bra om jag kliar henne i nacken lite med andra handen medan jag borstar, då står hon gärna kvar, eller ännu bättre om vi är 2 och den ena kelar med katten medan den andra har 2 händer över till borstningen. Är hon väldigt ovillig så matas hon med godis samtidigt, men det hjälper inte att försöka hålla fast henne, då blir hon bara irriterad och det leder till att hon förknippar borstning med något negativt.
Kan vara svårt att bryta mönstret, då det blir lite av en ond cirkel när man försöker hålla fast en katt som inte tycker om det medan den borstar. Men det kanske är värt att testa att inte hålla fast?
Angående att få bort håret har jag tyvärr inget tips, har själv lite problem med det.
Håll inte fast katten när du borstar henne, det är väldigt få katter som tycker om att bli fasthållna på det viset.
/Christine
Undvik mörka textiler i inredningen och som "hemmakläder"! Jag glömde bort mig och köpte en jättesnygg mörkröd matta en gång… Den stod jag ut med i exakt en dag innan jag bytte till mina gamla vanliga vita. Soffa - vit, fåtölj och fotpall -vita, klösmöbler -vita, sängkläder och lakan - vita, gardiner -vita. Hemmakläder - vita eller åtminstone ljusa. På så sätt ser mitt hem inte alls så lusigt ut som det annars skulle ha gjort med 4 katter, även fast jag städar och dammsuger väldigt ofta. Textilmunstycke till dammsugaren rekommenderas).
Man ska inte behöva hålla fast katten när man kammar den. Att bli kammade är det bästa mina katter vet (när de blivit invanda på det). Det är viktigt att man använder en kam eller borste som är behaglig för katten (och effektiv) samt att man börjar försiktigt väldigt korta stunder (utan att hålla fast katten).
Sajtvärd Katter iFokus
Som #4 skriver så har jag upplevt att det är viktigt att kammen/borsten är behaglig. Jag minns att jag provade olika typer tills jag hittade en som min skogis njöt av. Sedan så är vissa delar på katten känsligare än andra. Jag skulle kunna tänka mig att för en katt som är ovan, att börja borsta bara små områden där det är skönt tills katten känner sig mer bekväm med borsten/kammen. T ex där den gillar att bli kliad. Jag håller bara fast en katt när det absolut är nödvändigt. Sjukvård odyl.

Klappa dem med diskhandskar i tex badrummet.
Har hört från andra med samma problem (som jag har med min katt) att ge kokosolja tillsammans med fodret. Har inte gjort det i någon större utsträckning men kan ju vara värt att pröva.
Som flera andra skriver så får du låta bli att hålla fast katten när du borstar. Distrahera genom att klappa och ha inte ambitionen att verkligen kunna borsta igenom hela katten på en gång. Vänj den stegvis vid borstandet och se till att du har en borste som inte fastnar i eventuella tovor. Hur lång päls har katterna?
Medarbetare Hittekatter iFokus
Sen hårar de väl extra mycket denna tid på året också? Håller för övrigt med i de andra tipsen :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Har du testat furminator? / Tove
Håller med föregående, ha en bra kamm/borste, håll inte fast. Jag brukar passa på att kamma när min katt redan är lite sömnig och ligger ner eller medan vi myser och hon ligger ner. Då blir det som en del av myset och hon brukar nu börja spinna direkt när jag tar fram kammen.
Vet inte, men det känns som att flera tror att jag håller fast katten, vilket jag inte gör, eftersom att hon inte tycker om det (som jag skrev). Just därför jag behöver tips.
Nä alltså varken kli, godis eller klappning fungerar.
Men kanske får testa att byta borste och se vad som händer!
De är hittekatter, så vet inte ingen ras. De är registrerade som huskatter, men kan säkert ha något annat i sig. Tillsynes är de korthåriga, men det känns som att de fäller ovanligt mycket? Har haft katt i hela mitt liv och aldrig blivit såhär "störd" av det.

Huskatter fäller mer än raskatter.
Vanliga klappningar funkar inte, klappar du varje katt varje dag med gummihandskar/diskhandskar så lossnar asmycket löst hår.
Vår hankatt (huskatt) fäller otroligt mycket och har alltid gjort enligt husse. Och allra särskilt så här års.
Honkatten fäller mer så här års, men långt ifrån så mycket som hanen. Mina förra katter fällde inte heller överdrivet mycket.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Jag vet inte om det stämmer det där med att huskatter fäller mer än raskatter. Jag tror att det handlar mycket om den mat som de äter. Visst de ska byta päls, men se över maten lite och kanske det behövs förändringar.
Prova att ge dina katter tillskott med B12-vitaminer eftersom de hjälper till att hålla pälsen bra och minskar på fällandet
Glad Skåning
Huskatt eller raskatt gör ingen skillnad det är mat, pälskvalitet och pälsvård som gör skillnad