Tips, slickande katt
Min ettåring är helt tokig i att slicka på mig vilket inte jag uppskattar alls. Kombinationen av varm och sträv tunga tilltalar inte mig för fem öre. Mår snarare illa av det upplever det som väldigt obehagligt av någon anledning.
Jag tar tacksamt emot tips på att få henne att sluta. Det ska ju inte vara så att hon inte vill kela med mig igen. Typ spraya vatten på henne. Det är bara slickandet jag vill slippa. Hon kommer ju direkt när hon ser att jag rör på händerna. T.ex. när jag skriver på tangentbordet, pillar på telefonen, skriver osv osv.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Åh, jag önskar min katt skulle slicka mig lite oftare, tycker det är så gulligt, hon vill ju putsa och ta hand om dig 😍
Har du försökt få henne att sluta innan? Vad brukar du göra när hon börjar slicka?
Annars är det väl att säga nej och ta bort handen eller var hon nu slickar? Och att göra det helt konsekvent, varenda gång.
Hej, har du försökt att avvisa kattens beteende med "katters egna medel"? tex väsa eller morra när hon gör något som du inte önskar.
Jag använder denna metod själv med mycket lyckat resultat. Katterna brukar reagera på en gång.
Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. 
Medarbetare för Rollspel, Science Fiction
#1 och #2 jag brukar putta bort henne upprepande gånger då hon hela tiden kommer tillbaka igen. Jag vet att hon inte gillar när jag blpser på henne så detta beukar jag göra lite lätt men nu har hon ju lärt sig att det inte är sp farligt så hon blundar bara haha. Annars så brukar jag fräsa på henne också utan fesultat. Hon stannar bara upp och komlar på mig som om jag var helt pantad i huvudet haha.
//Pernilla
Det enda råd jag kan ge är att flytta på henne och avleda henne med något annat. Du ska inte förvirra eller skrämma henne genom att försöka dig på aggressivt kattspråk (det ska man aldrig göra)..
Att hon envetet fokuserar på dig och din uppmärksamhet kanske beror på att hon är understimulerad? Vad finns det för henne att göra?
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Hon har två kattpolare + att hon är ute större delen av dagen. Så när hon väl är inne så antar jag att det är att hon vill mysa. Hon går upp och lägger sig på min mage/knä när jag sitter vid datorn och börjar spinna som tusan. Och så börjar hon slicka. Jag skulle inte vilja påstå att hon är understimulerad då hon och de andra två lever rövare i träden utanför, jagar flugor och fåglar. Busar med varandra osv osv. Inne är de bara för att käka och gotta sig i soffan i princip.
Inne har jag annars flertalet leksaker, klösbrädor och mindre klösträd.
//Pernilla