Introducera ny katt
Har en katthane på snart 1 år sen tidigare, kastrerad. Innan han kom till oss när han var ca 3 månader hade han haft en kattkompis också. Sen dess har han varit ensam katt hos oss. Nubestämde vi oss för att skaffa en till katt för att han skulle få lite sällskap. Snubblade över en bekants annons om en katt som behövde nytt hem som nyss fyllt 1 år. Hona, steriliserad, van vid andra katter. Däremot verkar hon ha varit lite vanskött och inte fått tillräckligt med uppmärksamhet. Fick veta att hon varit minst i en stor kull och inte fått tillräckligt med uppmärksamhet från mamma. Hon kom till oss igår och har först nu idag kommit fram från under vår säng. Igår möttes hon och vår katthane när han smet in. Givetvis slogs dom. Fick torka kattpiss överallt. Det är hon som börjar för att hon är så osäker och stressad. Han är vänligt inställd. Hur borde jag göra för att introducera dom för varandra ordentligt? Min sambo anser att dom måste få göra upp men själv tycker jag det är för tidigt, att hon måste få känna sig helt trygg med oss och huset först. Vi har precis letat henne överallt och hittat henne i källaren så det är ju bra. Hon leker om man leker med hon och tycker mycket om att gosa om än hon är hemskt undfallande och alldeles svart i ögonen. Alltid med svansen mellan benen.
Vill inte pressa henne mer än såhär men de måste ju få träffas snart också.
Vad borde jag göra?
Ha en bra dag! // Pernilla
Sånt här kan ta lite tid och du skrev att din katthane smet in. Är han utekatt?
Jag hade i så fall låtit båda vara inne första tiden och låtit den nya katten vara i ett eget rum och man kan ha kompostgaller för dörren så att katterna kan se varandra och känna dofter och nosa.
Det är ju väldigt nytt för henne så hon behöver tid och tålamod för att vänja sig vid allt det nya.
Nu har ju katten bara varit hos er sedan i går. Det kan ta ett par veckor innan hon kan känna sig trygg.
/Maria
Tack för tipsen. Ja det blir svårt att hålla vår hane inne för han går aldrig på lådan inne. Är rädd att han blir olycklig för han ääälskar verkligen att vara ute.
Ha en bra dag! // Pernilla
Är det tänkt att honan också ska bli utekatt?
I så fall bör hon vara inne i alla fall flera veckor för annars så kommer hon med all säkerhet att sticka. Hon måste känna att hon hör hemma hos er.
/Maria
Så här gjorde vi när vår Kattherre flyttade hit förra sommaren. Dom är fortfarande inte vänner men har till slut lyckats komma till en toleransnivå iaf…..
Delade av huset med en gallerdörr som vi byggde. Vi byggde även en ganska stor rastgård till honom, som han efter några dagar fick gå in och ut i som han ville (tog bort ett fönster och la dit ett kortare fönster och byggde in en kattlucka under den, så han gick in och ut genom fönstret till rastgården). Släppte så småningom ut katten till resten av bostaden så att dom fick mötas inomhus utan galler. Sen till slut fick hanen gå ut fritt också. Men det tog tid och det tar fortfarande tid. Honan har ännu inte riktigt accepterat honom och är ibland lite rädd för honom fortfarande, men inte alltid. Hanen är väldigt "på" fortfarande. Kanske blir dom aldrig vänner, men jag räknar med att dom kommer till acceptans-nivån iaf!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!