Gammal katt
Vår katt börjar bli ganska gammal och vi tror nu att han har svårt att äta torrfoder. Han har blivit väldigt smal. Jag tror inte att han har mask men det är svårt att avgöra då han inte bajsar inne på sommaren så vi kan inte se. Men tillbaka till torrfodet är der vanligt att katterna får problem med tänderna när de blir äldre? Vi har köpt mjukmat nu, men vet inte vad som är bäst att ge till äldre katter. Han tillägga att han äter väldigt lite när vi ger honom mat så vi måste ge honom flera omgångar. Har en hund som gärna knycker åt sig maten så det går inte att lämna framme som vi gör med torrfodret. Skulle gärna vilja få lite tips på bra mat för äldre och vad man ska göra för att få honom att gå upp i vikt. Sen lite mer symptomer för mask. Jag skulle gärna vilja ta honom till veterinären men jag har en mamma som tror att katter oftast klarar sig själva om det inte är tex. Synliga sår osv tyvärr.
Till att börja med är man skyldig enligt lagen att se till att djur som behöver sjukvård får det :) Äldre katter bruka få mindre muskler. Tyvärr får de också problem med tänderna. Försök titta efter hur det ser ut genom att försiktigt trycka läpparna åt sidan och/eller att öppna munnen. Tandproblem gör ont och tänderna kan behöva dras ut. Det kan kosta en del pengar, speciellt om katten inte är försäkrad, men katter som får mjukmat klarar sig bra utan tänder.
Är ni oroliga för mask kan ni köpa Kolla masken på apoteket. Det är ett kit som man skickar in avföring med, sedan får man svar på om katten har mask och vilken sort i så fall.
Det viktigaste tycker jag är att katten får ett bra slut på livet och att den slipper lida sina sista år. Om man inte kan eller vill behandla krämpor som katten lider av är det snällast mot den att låta den somna in. Jag hade tagit med katten till en veterinär för en seniorkoll, alltså kollat upp hur den mår rent allmänt, och diskuterat med veterinären vilka alternativ som finns :)
Ta honom till veterinären, definitivt. Det kan vara problem med njurarna som gör att han inte vill äta så mycket.
Din mammas inställning är inte förenligt med god djurhållning!
Äldre katter får ofta problem med tänderna och det kan vara en orsak till att kissen har magrat. En annan vanlig orsak bland äldre katter är att njurarna inte mår bra och katten behöver därför speciell diet. Du skriver ingenting om hur gammal katten är, så därför är det svårt att veta vad det mest troligt beror på.
Försök övertala din mamma att ta katten till en veterinär.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tack för svaren. Ska definitivt övertala mamma, det har jag gjort de flesta gångerna. Vi är inte helt hundra på hur gammal han är då vi adopterade honom från djurskyddet när han var runt 5 år som de trodde. Men han borde vara runt 16 år nu