Veterinär i morgon
Skrev för ett tag sedan om min ena katt vars tå svällt upp och blivit inflammerad/infekterad. Vid veterinärbesöket sa man att det kunde röra sig om ett litet sår som blivit värre, men vi skulle också vara beredd på att det kunde vara cancer.
För en vecka sedan ringer de och berättar att proverna visar en stor inflammation/infektion men också tecken på cancer, vi har vid det laget tvättat och vårdat tån varje dag och sett att det successivt blivit bättre men det är en bra bit kvar. I morgon ska vi åka in och troligen blir det att de amputerar bort tån eftersom prover visar tecken på cancer.
Just nu känns allt lite extra jobbigt också då vi sett att han fått någon typ av sår vid ena näsborren som varar och som nu svällt upp så halva näsborren är igentäppt, vi upptäckte också igår att han hade en varböld på ryggen som vi tömde då den spruckit av sig självt. I morgon kommer veterinären att kolla både bölden och nosen samt att tån mest troligen kommer amputeras bort.
Såret på nosen och bölden har kommit bara inom kort, därav inget tidigare besök för dessa två saker.
Just nu känns allt tungt, katten ifråga är också en skygg individ och han blir väldigt stressad vid hantering och speciellt nu när det dessutom gör mycket ont på honom (han får smärtstillande varje dag i samband med sårvården). Jag vet inte hur mycket jag känner att han ska behöva gå igenom, det har blivit så mycket på kort tid och med hans stress. Notera nu att jag inte funderar på avlivning, jag tänker bara på hur mycket det är värt för honom med stress och allt. Hur mycket gör jag för hans skull och hur mycket gör jag för min skull?
När går gränsen? Hade ju varit en lite annan sak med en fullt tam och lugn katt men nu rör det sig om en väldigt stressad och skygg misse så allt blir ju genast lite värre för honom.
Om det finns en chans att kisse kommer att tillfriskna, så hade jag gett honom den chansen. Och prata med veterinären, de vet vad som är bäst för katten.
Sedan förstår jag dina tankar om hur katten plågas, bara för att vi människor vill behålla katten så länge som det är möjligt, men ska katten plågas under tiden, så är det inte värt det för kattens skull, tycker jag, om det inte alls finns någon chans att han överlever sin sjukdom.
Det är inget lätt val du har att göra, men jag håller tummarna att det blir bra till slut.
Gränsen är ju svår att se i sådana här fall, och jag tror som sagt, att veterinären vet var gränsen för djuret går.
U R us
Om jag vore er så hade jag bett dem röntga lungorna (bröstkorgen) innan operation, tyvärr kan infekterade tår tyda på lungcancer. Kolla upp "lung digit syndrome", finns många veterinärer som aldrig hört talas om detta samband.
Har själv haft en katt med just detta.
Men om det bara är lokaliserat till tån så hade jag inte tvekat att amputera den. Men är det cancer och finns på flera ställen på kroppen så nej…
#1 Får se hur det går i morgon samt vad vet. säger som bölden och nosen. Det med nosen har jag ingen som helst aning om vad det är, men en svullnad som varar är det i alla fall.
#2 Hur upptäckte ni det på er katt?
Aldrig själv hört det, är det något mer symtom än tårna man kan kolla efter?
Det började med en infekterad tå, den svullnade lite, katten blev lite halt. Trodde först på stukning eller likn. men det blev bara värre och spridde sig till två tår, röntgen visade en grynig massa, klassiskt tecken på kraftig inflammation. Började vara, blev rött, blödde lätt när man rörde, gjorde jätte ont. Det var många turer till veterinären, kan inte dra exakt hur det fortlöpte då det skulle bli en roman. Men det blev värre och värre, flera veterinärer var inkopplade med olika gissningar. Jag började söka själv då veterinärerna inte visste och hittade detta av en slump. Symtomen stämde läskigt nog in på min katt, men han visade inga som helst andra symtom, bara tassarna, därför höll jag hoppet uppe.
Vi röntgade senare igenom honom och då såg hela skelettet påverkat ut, typ att någon hade varit med suddgummi och suddat på vissa ställen (vet ej om detta är klassiskt för just "lung digit"). Lungorna såg ok ut förutom en liten tät massa som då tolkades ligga i bröstkorgen ej lungorna. Men den var liten, så de trodde inte denna var orsaken.
Sen drabbades den andra tassen med, han kunde knappt dra in klorna….
Vi provade flera behandlingar men inget funkade, kortison dämpade smärtan lite och han blev piggare en period, tassarna såg bättre ut. Men sen hände något, han skulle hoppa ner från något, hörde en duns och efter det sprang han om kring och gallskrek, benet bara dinglade. Han hade absolut brutit det, så raka vägen till veterinären som ochså trodde på att det var brutet, han sövdes och röntgades men inget var brutet. Han hade blivit förlamad…
Efter det dog tassen, på några dagar blev den svart, det var jätte jobbigt att se. Man kände sig som en djurplågare, men jag hade duktiga veterinärer i ryggen som inte hade gett upp. Katten mådde ändå ganska bra, han hade ont men åt, drack och var med. Det enda positiva med att tassen dog var att just den inte längre gjorde ont. Men han släpade benet efter sig. Han fick även en period påverkan i pupillerna dvs ena blev större än den andra. Berodde troligast på att skelettet var påverkat, dvs tryckte på hjärnan eller likn. fick aldrig en riktigt förklaring men det var en gissning iaf.
Diskuterade amputation av benet (då den var värst drabbad och katten var ändå pigg, vaken osv), men ville vara säker på att det var rätt beslut då även anda benet var påverkat men i mildare grad. Nya röntgen bilder togs en vecka senare från den första som bara visade att det hade blivit sämre och med lung digit syndrom som trolig diagnos så var prognosen dålig så han fick somna in på plats hos veterinären 😢
Veterinärerna ville skicka han på obduktion då de själva ville lära sig, så jag lät dem göra det (hade ändå gjort det), de stod för kostnaden. Han fick inte diagnosen lung digit syndrome från obducenten, men han hade cancer i lungan och i mjälten. Så veterinären gav diagnosen efter att ha läst all info jag hade hittat, hon menade att det mest troligast var detta, men tyvärr inte så känt här. Ganska ovanligt, fanns inte mycket info då jag letade, nu kanske det finns mer!? Var 2007.
Nåja jag hoppas på något ofarligt för din kisse, allt behöver ju inte vara cancer. Kan ju vara en lokal inflammation. Du har ingen bild på tån? Från den info jag har fått så brukar just denna sjukdom/syndrom se ut på ett visst sätt.
Men som sagt om det är tal om operation så hade jag velat röntga först, det kan man göra när katten är sövd, då slipper katten den stressen. Sen om man upptäcker något där så får man ta nytt beslut, annars amputera på samma gång så man slipper stressa katten fler gånger.
#4 Tack för all info! Satt och läste en del och finner saker som stämmer in på min katt, såg en som berättade hur det var för hennes och det kunde lika gärna ha varit min katt som hon beskrev. Hennes hade fått svullnad på tån, kort efter hade den fått en knöl på ryggen (vår fick en varböld men vad den är orsakad av vet vi ej, är en knöl där nu) och så hade den fått en knöl vid ena ögat. På vår har ena näsborren svullnat upp och varar en del. Fattade det också som att tårna har lättast att få en spridning av cancer på, metastaser som skickas i blodet har lättast att fästa på tårna som utsätta för mest slitage då de bär upp all vikt. Här är en bild på tån, i början. Här är tån tvättad hos veterinären.
Såg också att det beskrevs att cancer som åt upp skinnet runtomkring och kunde även äta av skelettet. Stämmer det att den äter upp skinnet så kan det förklara varför vår katt nu har som en krater rakt in i tån… Nyare bild.
Nu kanske bilden Kom med!
Telefonen dummar sig, lägger upp en nyare bild så snart jag fått tag i data och bilderna hamnat på Dropbox.
Det ser inte alls ut som det gjorde hos min katt, hans sår koncentrerade sig runt där klorna satt fast. Det jag har läst så är det ett vanlig utseende, men det kan säkert skilja sig.
Hur länge har han haft problemen? Det jag har läst så är överlevnaden ca 2 månader och det stämde nog ganska bra på min katt. Började som smått och utvecklades lite segt i början, men sen när det satte igång så gick det relativt fort. Om han har gått med detta ett tag och bara en tå är drabbad så är det ju ett gott tecken iaf. Min kisse fick ganska fort flera tår drabbade, de två mittersta på varje framtass.
#11 Han har haft det i någon vecka, gick väldigt fort när det kom, inflammationen är dämpad och därmed svullnaden men det är inte bra. Vi hittade en sida som beskrev Rätt bra, där står det att kattens tid kan variera mellan 2 månader upp till två år. Det fanns även bilder och någon av de var rätt lik vår, fanns flera olika bilder. Får se vad som sägs i morgon, något är ju fel eftersom han dessutom fått varande sår i nosen och varböld på bakre ryggen och detta under bara någon dag… :-\
Har du länken kvar?
Har säkert kommit en massa annat nytt sen min kisse blev sjuk (fick verkligen dyka i allt jag kunde hitta för att hitta något vettigt), skulle vara intressant att läsa.
Det låter ju som om detta inte bara är lokaliserat till tassen, kan ju förstås vara en slump att katten fått sår/bölder på andra delar av kroppen, men ja…
#13 Vår veterinär ska ha varit med om detta förut och vår katt passar inte in, enligt henne. Det blev heller ingen amputering då hon bedömde läget som positivt, såret i nosen kan ha något att göra med immunförsvaret då katter kan ha diverse problem med det. Bölden på ryggen är mest troligen något utifrån, vilket vi också misstänkte men har inte sett något konstigt.
Tån misstänks i grunden ha varit ett mindre sår som blivit rejält inflammerat väldigt fort, men prover visade tidigare på tecken på cancer men man vet inte säkert. Så vi ska helt enkelt avvakta med detta.
Länkarna vi kollade lite på är:
http://www.cat-world.com.au/forums/index.php?/topic/131605-any-experience-with-lung-toe-tumors/
och
Ja det är ju positivt om det inte är denna sjukdom iaf då prognosen är så dålig. Det ser heller inte alls ut som det gjorde på min katt.
Så jag hoppas verkligen att ni hittar en behandling som hjälper kissen att läka och att det inte är någon annan typ av cancer. Uppdatera gärna!
Tackar för länkarna.
#15 Just nu ska i tvätta tills såret är läkt på tån, vi ska även vårda om såret i nosen med kortison och hoppas det hjälper. Annars blir det återbesök där man kommer sätta in annan behandling, men man ville prova detta först. =)