Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1723 ggr
MaxFlickan
0

Katter ökar risken för...

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

VästkustFia
0

Nja… Undrar just hur stor den ökade risken är, kanske bara ett par procent? Det är lätt för media att vinkla forskningsresultat så man får en saftig rubrik. De flesta jag umgås med är uppväxta med katter (som fått gå ut och in som de ville). Jag själv också. Ingen av oss har utvecklat schizofreni än i alla fall.

MaxFlickan
7

Tycker det finns risker med allt nuförtiden…  Och fördelarna med att ha katter uppväger nog riskerna :)

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

catcult
4

Mig veterligen är toxoplasmos något man oftast får av dåligt sköljda grönsaker eller kött som inte preparerats ordentligt, jag betvivlar starkt att kattägande skulle öka risken markant och jag tror risken att någon drabbas av schizofreni från sin katt är försvinnande liten (om den ens finns).

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Wony
5

Ja, jag är inte särskilt rädd för toxoplasmos, i alla fall inte från katt. Dessutom väger alla de positiva aspekterna upp, som t ex lägre blodtryck, bättre mental stabilitet, bättre sömn osv. Våra katter är underbara, och hjälpte mig igenom en oerhört tuff period. Troligen hade jag inte tillfrisknat så snabbt om jag inte haft stödet av katterna.

Katthemsmatten
2

Man avråder idag gravida kvinnor att hålla på med kattlådor pga en ökad risk för toxoplasmos. Dessvärre tror jag inte att det finns tillräckligt många och välgjorda studier för att man ska kunna slå fast att det ökar risken för schizofreni.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Wony
1

Ja, där kan jag se ett behov av att vara extra försiktig, då det inte bara är ens egen hälsa som det handlar om. Själv nöjer jag mig med att tvätta händerna med tvål och vatten efter att jag rensat lådorna hemma. Har jag sår på händerna tar jag på plasthandskar men det är mest bara att jag vill undvika infektioner.

catcult
2

#6 Handtvätt efter lådrensning räcker gott och väl, men om jag vore gravid skulle jag också sprita händerna bara för min egen sinnesros skull (även om det är "over-kill"). Jag vet att vissa använder graviditet som ett guldläge att köra lite extra med sambon genom att överdriva risken och säga att det är livsfarligt för bebisen att rensa lådan. 😃

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Wony
2

#7 Ja, det räcker ju gott och väl! Är striktare hygienreglar på katthemmet jag är volontär på än vad vi gör hemma, men det är ju mest för att förhindra smittspridning katter emellan. Toxoplasmos är jag inte rädd för. Är för övrigt varken gravid eller har några som helst planer på det. Kör med sambon gör jag ändå, med motiveringen att jag just städat 50 skitiga kattlådor på mitt volontärpass 😉

OberonsMatte
3

Jag ser det bara som ytterligare ett skäl till att rensa kattlådan ofta, dvs oftare än en gång per dygn (vilket många andra verkar tycka är "lagom").

Och alltid tvätta händerna efteråt förstås.

Sajtvärd Katter iFokus

annakarin_li
3

Nu får väll massmedia ge sig! 😡!  Har arbetat som psykiatri sjuksköterska i  24 år och aldrig hört något så dumt som att katter ger schizofreni (jo kanske schizokocken då). Schizofreni vad man vet beror troligen på genetiska, miljömässiga faktorer (isolering, stress under unga år samt narkotika) och hjärnskada vid förlossning.

[HundochKatt]
2

Om det där stämde så skulle väl var och varannan människa ha Schizofreni… Så mycket katter som folk har och haft. 

Som #10 skriver så är orsaken till Schizofreni något helt annat. Har själv en syster som har det pga en medfödd hjärnskada och hon har inte ägt en enda katt i sitt liv.

Aleya
0

Får jag undra vad du TS vill diskutera eller konstatera?

Tyckte det var en ganska fattig artikel, och sen tror jag att det ligger mer med miljö och arv med i bilden än Toxoplasma gondii

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MaxFlickan
0

Tja, såg länken i mitt fb flöde. Ville se vad andra som har katter tyckte.

[CatpissNeverclean]
0

När det pratas om detta varför nämner dom aldrig dom andra riskerna som dåligt tillagat kött, dåligt sköljda grönsaker? Arbetar man i jord m.m bör man ju också se till att vara noga med att tvätta händerna. 

Rensar man lådan morgon, eftermiddag och kväll hinner väl inte det bli smittsamt vad jag förstår?