Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1212 ggr
Carvecomp
0

Bra tandstensbehandling katt i Göteborg?

Vi har två katter hemma som behöver en ordentlig koll av sina tänder, först o främst ta bort tandsten antagligen.

Är det någon som kan rekommendera någon veterinär/klinik som är bra på just tänder och har rimliga priser. 

Vart går ni med era katter med tandproblem?

Har varit på Sannegårdens Djursjukhus och fick priset 1500-7000:- beroende på tändernas skick, och då ska katten sövas.

Måste katten absolut sövas för detta ingrepp eller går det också med typ lugnande? Känns riskfyllt med narkos "bara" för att ta bort tandsten?

En sista fråga.. vid vilken ålder brukar katter få tandstensproblem? Är det vanligt redan vid 7 mån ålder?

mystar
2

Jag har ingen direkt koll på det du frågar om men låter väldigt skumt att en 7 månaders katt ska ha hunnit få tandsten problem! 
Hitta denna som förklarar när vuxentänder hos katten växer fram
"Bytet från mjölktänder till vuxentänder sker i en bestämd ordning:
- I 13 - 16 veckor
- C 20 - 24 veckor
- P 20 - 24 veckor
- M 18 - 24 veckor"
Så alltså är den klart vid ca 6 månaders ålder så jag tycker det låter osannolikt att de redan bildats så snabbt ! Vår katt fick tandsten vid 9 års ålder eller de va då vi åkte till veterinär och då gav dom råd efter dom tagit väck det att man ska ge benen på grillad kyckling så dom kan gnaga på dom det skulle tydligen vara bra mot tandsten :)

Niiinah92
2

Jag betalade 1000 kr för att ta bort tandsten på min då 3 åriga dam, veterinären tyckte 3 år var väldigt tidigt för så mycket tandsten men sa att det var genetiskt och inte mycket jag kunde göra åt mer än borsta tänderna på henne och ta med henne på tandkontroll lite då och då. Hon sövdes, men med tanke på hur mycket tandsten kan ställa till med och hur ont det kan göra så anser jag att det är värt att söva katten för.

kattöga
2

#1 Man ska INTE ge ben från tillagat kött! Inte ens från mörad eller marinerad kyckling eller annat kött. Ben som är tillagat kan vara livsfarligt för djuret. Kan splittras i stenhårda flisor som kan sticka hål.
Däremot är det bra att ge ben från råa kycklingvingar t ex, alltså från rått kött! Ben från rått kött är mjukare och kan tuggas på och ätas upp av katten. Det gör dom naturligt också, när dom äter möss och fågel.

Beträffande tandsten vet jag inte något, så följer tråden.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

mystar
1

#3 aha det har jag aldrig hört, det var vad veterinären sa iallafall tror dock inte hon menade  de små stickorna utan de större benen, menar du att dem också kan gå sönder? min katt är inte så förtjust i det anyway så han äter inte det men den förra katten de gällde (som inte jag ägde men bodde med) han gnagade jämt på dom stora benen  och han fick inte mer tandsten iallafall så länge jag bodde där :) Men då vet ja kanske ska testa med råa vingar till mina kissar

kattöga
1

Ja, alla tillagade ben (inkl mörade o d) blir mycket hårda men kan splittras lätt när katten tuggar på dem och det kan ge sylvassa flisor som är farliga. 

Däremot är råa ben mycket mjukare och är bra att ge katten. Det kan va kycklingvingar, kycklingben, eller ben från annat kött. Min hona älskar att äta rå kyckling med benn (eller ännu hellre hela möss😉). Hanen gör det inte (har nu förstått varför, han fick 8 tänder kronamputerade i fredags pga FORL) men han älskar råa kycklingbitar.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Sarah-S
2

Man ska alltid söva och intubera katt och hund vid tandstensborttagning, det sker med ultraljud som kyls av med vatten, vatten och bakterier ska inte ner i luftvägarna vilket förhindras av tuben i halsen.
Man skrapar inte tandsten eftersom det lätt ger emaljskador hos katt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Carvecomp
0

#1 De som har tandproblem är 3 respektive 2 år. Våran "lilla" på 7 månader har lite rosarött men inte inflammerat som de andra. Därför jag undrar hur tidigt det kan börja. Eftersom två av tre o nästan den tredje har tandköttsproblem undrar man ju om man gör något fel. Det har ätit endast blötmat de senaste månaderna men har nu börjat fasats över till även torrfoder eftersom den lilla behöver fri tillgång. De får rått kött (stora bitar) att gnaga på minst en gång i veckan. Jag tror inte den lilla har tandsten utan möjligen att han får gnaga för lite. Tandborste är inköpt men de stora behöver nog saneras i munnen av veterinär så de kan bli helt bra. De kommer INTE acceptera tandborstning! 😊

Carvecomp
0

Är det ingen som har någon katt-tandläkare att rekomendera? :)