Jag har blivit med katt
Nu har jag fått hem en liten huskatt 7 år gammal okastrerad innekatt Han äter torrfoder från förra ägaren men det ska fasas över först till burkmat, sen färskfoder och tillsist BARF är min tanke men jag kommer förmodligen fastna på färskfodret för det är så enkelt. Jag tycker att han fäller löjligt mycket. Nu är det länge sen jag hade katt så jag kanske minns fel hur mycket dom "ska" fälla, kan foderbytet göra att han fäller mindre? Jag tycker att han ser fet ut, har den där hängiga magen jag tycker är typisk på kastrater, hur får man bort den? Hur vet jag hur mycket han bör äta och hur mycket han bör väga? Alla katter är ju olika stora sas, hade han varit raskatt hade jag haft ett litet hum om vad vikten bör ligga på iaf. Han är väldigt orädd och framåt vill jag påstå, även fast han är livrädd för mina hundar envisas han med att komma in till dom och hoppa upp i fönstret och bara sitta och titta på dom istället för att vara i hundfria delen av hemmet jag gjort i ordning till honom. Han undersökte hemmet på en gång när han kom hit, kollade vart mat osovplatser fanns m.m Jag funderar på om han ska kastreras, för katter ska kastreras punkt slut har jag lärt mig, kan det här pigga sociala nyfikna försvinna då? Bör jag få honom smal innan kastrering istället för att kämpa med vikten innan? Hur ofta vaccinerar man katter btw? Han vaccinerades aug 2012, det är enda vaccineringen jag kan hitta i hans vaccinationskort. Har innekatter samma behov av vaccin som utekatter? Avmaskar man innekatter på samma sätt som utekatter? Jag har haft katt förut är bara lite ringrostig och mycket har förändras sen sist jag hade katt så snälla stått med alla mina dumma frågor,jag vill bara det bästa för lilla missekissen och tar tacksamt emot hjälp och erfarenheter
minavitas.wix.com/kennel
Grattis till din nya familjemedlem! 😃
Jättebra att du vill ge honom en hälsosam kost med blötfoder och (ännu bättre) barf! Att barfa är inte så svårt, jag skrev lite om det tidigare utifrån mina erfarenheter, den texten kan du läsa här:
Alla katter, även innekatter, ska få två grundvaccinationer (mot kattpest och kattsnuva) när de är kattungar, sedan påfyllnad en gång om året. Tycker du ska boka tid hos veterinär och fråga hur du bäst kan fixa hans vaccinationer. Be dem att även kontrollera hans tänder ordentligt, inte ovanligt att äldre katter får tandsten som sedan kan orsaka värre (och dyrare) problem.
Tycker även du bör kastrera honom på en gång. Även om han varit fertil länge så kan det hjälpa honom att komma till ro i det nya hemmet. Det tar inte bort nyfikenhet och social karaktär, bara det sexuella behovet och revirmarkeringarna. Eftersom ämnesomsättningen blir lite långsammare efter kastrering (men det tar ett par veckor innan könshormonerna gått ner) så är det bra att göra det på en gång och sedan sakta banta honom med de nya förutsättningarna. Tänk på att banta långsamt, max 10% viktminskning per månad, för att inte skada levern.
Försök ta reda på så mycket du kan från förra ägaren om hans vanor och beteende, det underlättar för dig så övergången blir smidig och inte så stressande.
Lycka till!
#1 Om inte katten ska träffa andra katter (till exempel på utställningar, pensionat eller vara utekatt) räcker det att vaccinera vart 3:e år enligt min veterinär.
Grattis till katten! :D
Foderbyte kan göra så att katten fäller mindre, men i min erfarenhet fäller katter mycket. Min huskatt fäller nog flest hår, ragdollen fäller mycket och hans päls märks mest, bengalen fäller en hel del med, men det märks knappt för det är så korta hårstrån.
http://meowaum.com/images/tips-and-tricks/602/cat-body-condition-score-chart.png
Bara för att han har tigermage betyder det inte att han är fet. Om du känner igenom honom och jämför med den länkade informationsbilden får du en bra uppfattning om var han ligger. Är du osäker bör du uppsöka en kattkunnig veterinär.
Hur mycket mat han ska få beror på hur mycket han väger och ifall han behöver gå ner i vikt. Kattstatus.se har en bra artikel om fodermängd här (http://www.kattstatus.se/sida97.html). Ha i åtanke att om han behöver gå ner i vikt måste han göra det långsamt.
Både för din och kattens skull kan det vara bra att han kastreras. Det sociala och frammåt bör inte försvinna, utan han lär bli mer social då han inte behöver tänka honor/revir lika mycket. Om han får problem med lådan är kastrering även det en bra åtgärd, då kastrater oftast inte har samma behov av att markera. Nu är han ju vuxen, så har han lagt sig till med ovanor kan det bli svårt att bli av med även om han kastreras. När det kommer till viktminskning vs kastrering vet jag inte vad som är prio. Vissa, men inte alla katter får svårare att gå ner i vikt/lättare att lägga på sig efter kastrering, hade jag varit du hade jag rådfrågat veterinär. Kan mycket väl tänka mig att det beror på hur mycket övervikt katten har.
Beroende lite på vaccin och vilken veterinär man pratar med så är vaccinationsrekomendationerna lite olika. Tror det finns vacciner som man inte behöver ge mer än vart annat år, men jag är osäker. Har själv katter som jag ställer ut, och då måste de ha vaccineras inom ett år innan utställningen, så jag har inte så bra koll. Fråga vet vetja ;) Det är viktigt att vaccinera innekatter med, då du kan dra hem smittor, och katterna skulle kunna rymma, hur försiktig du än är.
Du behöver bara avmaska om katten visar tecken på mask och du vet vilken mask du ska medicenera mot. Man kan köpa kolla masken hos apoteket och få avföringen analyserad. Då slipper man bidra till resistenta maskar i onödan!
Fråga på! Forumet har mycket kunskap! Kan även rekommendera att titta närmre på kattstatus.se, det finns mycket matnyttigt om att ha katt där! :D
Tack för alla svar. Jag tänkte ta honom till veterinären för en koll innan jag gör nånting med honom. Han går bra på lådan så att kastrera bara för att han inte ska märka revir känns lite att ta i. Vad är det för nackdelar med att låta honom gå okastrerad? Förutom det uppenbara med sexuell stress mm som han ändå inte verkar visa upp. Han kanske inte är så fet som jag först trodde. Revbenen känns utan problem
minavitas.wix.com/kennel
#4 Det finns inga fördelar med att hålla en hankatt fertil om man inte planerar att använda honom i avel (och då bör han inte heller hållas fertil längre än nödvändigt).
Rent medicinskt innebär fertilitet en risk för t.ex. testikelcancer, men den största risken ligger i beteendeproblem. En fertil hankatt påverkas på flera olika sätt av sina könshormoner och det är aldrig på något positivt sätt.
Det är inte nyfikenhet, kelighet, social kontakt och lekfullhet som försvinner när man kastrerar en hankatt (snarare är det dessa sidor som brukar försvinna vid könsmognad och komma tillbaka efter kastrering).
Är din hankatt trevlig som han är, trots fertilitet, kan du bara förvänta dig att han blir ännu trevligare som kastrat och framför allt minimerar du risken för att han börjar uppvisa mindre trevliga sidor p.g.a. fertilitet, som t.ex. aggressivitet, dominansbeteenden, urinmarkerande, påfrestande högljutt jamande och allmän rastlöshet.
Att en fertil hankatt börjar urinmarkera är väldigt lätt hänt vid minsta stress eller oro, och har det väl börjat kan det vara svårt att få stopp på beteendet. Eftersom hormonerna inte försvinner på en gång vid kastrering ska man inte tro att det bara är att kastrera om det skulle uppstå..
Att hålla en hankatt fertil innebär också alltid en risk för att oönskade kullar. Att en innekatt råkar hamna utomhus av misstag och befinner sig på rymmen under lång tid händer ofta. Att katten är fertil, ökar inte precis chanserna att han håller sig i närheten och är lätt att fånga in.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Tack för svar. Han ska absolut inte användas i någon avel så för den sakens skull behöver han verkligen inte vara intakt. Rent medicinskt, vad innebär det för risker med en kastrering? Är det samma som för hundar? Jag är starkt emot slentrian kastrering av hundar då det innebär så mycket risker, därför jag ställer mig lite frågande till min egen inställning att det är självklart katten ska kastreras. Ut får han ändå inte komma under några omständigheter alls då han är döv och riskerar att bli påkörd m.m om han skulle ta sig ut.
minavitas.wix.com/kennel
#6 En hankattskastrering är ett väldigt litet och okomplicerat
ingrepp som innebär att vardera testikel plockas ut genom ett litet snitt som inte behöver sys utan läker ihop av sig själv.
En sövning innebär förstås alltid en viss risk, men eftersom det vid kastrering handlar om friska katter och vid hankattskastrering dessutom handlar om ett väldigt snabbt och litet ingrepp, är det en obetydlig risk, anser jag, att något skulle gå fel. Risken att något "går fel" om man inte gör det är betydligt större.
Jag vet inte om det finns några särskilda risker med hanhundskastreringar?
Jag kan förresten inte se några bilder i dina tidigare inlägg.
Sajtvärd Katter iFokus
Sederas inte hankatter vid kastrering istället för att sövas? Hos hundar är det bla risk för viktökning, inkontinens, osäkerhet, passiviteten,, socialt utanförskap, skellet cancer, pälsförändringar m.m Jag vet, det går av nån anledning inte att ladda upp bilder från min iPad men jag försöker ihärdigt och hoppas att problemet ger med sig :/
minavitas.wix.com/kennel
Jag kan inte förstå hur man kan leva med en okastrerad innekatt. Luktar det inte fruktansvärt när han markerar?
/Maria
#8 Jag tror inte att man använder gasnarkos vid kastrering av hankatt, utan injicerar narkosmedel eller sederar i kombination med smärtlindring.
Jag är inte insatt i hundvärlden, men "inkontinens, osäkerhet, passiviteten,, socialt utanförskap, skellet cancer, pälsförändringar" är inte några risker jag hört talas om när det gäller katter.
När det gäller pälskondition är fertilitet definitivt ingen skönhetskur för katten. Min fina Oberon såg ut som skrutt under den korta tid han var fertil och hårsäckarna på svansen förstördes t.o.m. permanent p.g.a. den fetsvans som hormonerna orsakade.
Sedan han kastrerades har han blivit en tjockis eftersom han älskar sina torrisar och har fri tillgång på mat, men övervikt är något som går att undvika. Alla katter blir inte heller tjocka bara för att de kastreras. Mina andra hankastrater är inte överviktiga, utan precis lagom.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag är också hundmänniska och det är mycket konstrast kring kastrering av hund jämfört med katt, detta för att de är helt olika arter, som domesticerats på olika vis och katternas sexualdrift skiljer sig markant från hundars.
En fertil katt utsätts tyvärr, nästan uteslutande av stress, ofta osynlig stress som inte syns för människor (det som kan synas är "dåliga" beteenden).
Detta kan resultera i dålig päls, stereotypa beteenden, rymningsbenägenhet, revirmarkering, kopiös fällning av päls m.m..
Nu verkar din katt dock avslappnad, men det finns inga nackdelar med att kastrera.
Det är ett nästan riskfritt ingrepp, men självklart inte helt riskfritt (som med allt). Men som någon redan nämnt, utsätter man sin katt för betydligt större risker om denne får gå fertil.
Såret läker otroligt fort, utan större smärtor. Det värsta med ingreppet är att katten får gå groggy några timmar, men det släpper fort.
Hundar härstammar ju ifrån vargen, där de lever i flock. Alla får inte para sig., därvid kan en hund lättare leva ett harmoniskt liv trots att de är intakta.
Katter däremot är ursprungligen solitära (numera är vår domesticerade katt snarare kolonidjur dock) och då behövs en helt annan drift.
Hoppas du förstår hur jag menar.
Lycka till med din kisse! En eloge för att du tog emot en äldre huskatt :) Har du någon bild?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Känner en som envisas med att inte kastrera sin hankatt och det luktar starkt av urin i hela lägenheten. Hon är väl så van vid stanken att hon inte känner det själv. Det allra värsta är dock att hon även låter han springa ute och göra en massa honor dräktiga.
Även om din katt inte urinmarkerar ännu så är risken stor att han börjar och när det väl har börjat så är det svårt att få stopp på även om man kastrerar. När det gäller katter så finns det i stort sett bara fördelar med att kastrera, både när det gäller honor och hanar. Är katten frisk så är det enormt liten risk för komplikationer.
#11 Tack för att du förklarade skillnaden på hund och katt på ett sätt så att tom jag förstår. Jag finner det fortfarande ologiskt att en kastrering är det bästa för djuret men allting är inte logiskt här i världen. Och som sagt han ska kastreras , av nån anledning vill jag inte ha en fertil hane fast jag inte ser logiken i kastrering Jag har bilder, han är jätte fin. Kritvit päls, ett blått och ett gult öga men bilderna ligger på min iPad och går inte att ladda upp :( #12 Faktiskt så luktar det inte kattpiss så fort jag öppnar dörren hemma konstigt nog. Jag har haft okastrerade hanar förut (som jag dumt nog lät springa ute vind för våg också i brist på kunskap) och då har det luktat riktigt illa. Nu gör det inte det. Kanske är han steril?
minavitas.wix.com/kennel
http://katter.ifokus.se/discussions/557594138e0e744120002a39-bildtrad-shiro
Jag vann över tekniken och har skapat en bildtråd :D
minavitas.wix.com/kennel
Alla okastrerade hanar skvätter inte, men de flesta gör det. Och de flesta okastrerade honor skvätter inte, men det finns de som gör det så att det stinker. Så könsrollerna går lite in i varandra precis som hos oss människor :)