Klösträd
Tänkte skapa en tråd där vi kan samla alla klätterträd och klösmöbler.
Här kan man be om rekommendationer och lägga upp bilder på sitt/sina egna klätterträd!
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.

#3 Vad är det som är dåligt med det?
/Frida
Det står inte stadigt, svajar på tok för mycket. Lossnar från taket och ger fula märken om katten ligger allra högst upp.
Korgarna som sticker ut tyngs ner och hamnar i 45 graders vinkel, så man får böja upp dem hela tiden.
Rören/tunnlarna är gjorda av nåt katronglinkande material klätt med tyg och håller inte för nån tungviktare direkt.
Antar att detta träd hör ihop i samma "serie" som de två ovan du lagt bild på.

Imasy - Tråkigt att trädet var dåligt, men det sista du postade verkar ju väldigt bra. Letar själv efter ett stort, stadigt klätterträd, därför jag var intresserad av domdär "dubbla" jag postade :) Vart kan man köpa den sista du postade?
/Frida

#9 Ja, såg den bilden i din tråd! Ser jättemysigt ut 
/Frida

Vill bara påminna om att detta är en tråd för alla, så om det är någon annan som undrar något om klösmöbler/klätterträd (eller andra kattleksaker för den delen) Så välkomnas det i denna tråden :)
/Frida
Jag köper dem ifrån en grossist ;)
#1+#2 Jag har faktiskt också funderat på just dom två! Tycker dom är super snygga till vettigt pris.
/Line
Kan tänka mig att trädet i #1 är stabilare än #2.

#13 Ja, håller med till fullo,
men undrar om dom kan vara ostadiga 
/Frida
Jag tycker med att #1 ser stadigare ut.. Det kan ju gå ganska vilt till i lekarna.. :) Ingen som har ett sånt träd??

undrar också :)
/Frida
Det som Imasy har, är bra, jag har ett också. brukar även finnas på Tradera. Står stadigt utan stöd och kan stå fritt. Du kan även flytta om och vända på en del av klöspelarna, vilket kan behövas ibland. Då vissa alltid blir mer poppis än andra.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#18 där ska jag definitivt kolla! Är det svårt att förstå sig på sidan eller är det tydliga instruktioner på hur man beställer? :)
/Frida
Ebay finns på svenska numera också men kolla även detta träd på Blocket elelr på Tradera.
#22 Den är snygg! Men gör bara 100 kr mer så får man ju ett mycket större.
#23 Valde denna, då jag dels inte har lust att belamra så mycket golvyta, plus att den är för hög för oss. Vi har inte mer än 2,11 i tak sen har ju våra katter sin utegård också

#22 Det där var ett klätterträd i min smak! Hur stora katter har du? Får de plats i båda lådorna? Såg att den ena lådan bara var 30x30x30, låter litet men kanske är större irl? :)
/Frida
Jag har ett kattens no1. Vilbert heter modellen och jag är SÅ nöjd med det..kommer aldrig att köpa ett "made in china" träd igen :P
Det trädet #22 länkar till är ju ett sådant jag har lagt in i #7.
Jag tyckte också den övre lådan såg liten ut, men hör och häpna, min stora skogis kommer in där och har det där som sin koja 
Jag begriper inte heller riktigt hur det är möjligt, men jag ska hålla koll på honom och försöka få ett fotobevis på det ;)
Jag tänkte köpa nytt träd då katterna har klöst sönder sisalrepen totalt på trädet i vardagsrummet men istället nu så ska jag köpa en rulle konstgräs som man brukar ha på balkongen/terassen. Då skär man bara till lagom bitar för pelarna och häftar fast dem med häftpistol så har de nytt att klösa/klättra på 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#27 Tyckte väl att jag kände igen det o: Haha, då är det nog inga problem med att min lilla tjej kommer fastna!
Väntar med spänning på bild då ;)
#28 Jättebra tips! :D
/Frida

JAg kollade in den tyska sidan, och sålänge det är bilder så fattar man ju ^^ Men jag förstår mig inte alls på priserna :O För på vissa klätterträd står det att dom kostar 1,00 EURO Och det kan ju omöjligt stämma :P
Ska kolla in den svenska sidan också, Tack för länken :)
/Frida

#32 Snyggt! 

/Frida
#31 Det är för att den just har kommit ut säkert å ingen har hunnit buda ännu
.
#32 Den var söt värre
. Både katten och möbeln 

#34 Men åhh, haha smarta jag tänkte inte på att det var en sida man budade på 
/Frida
JA och jag kan tala om, att på min klösmöbel, så är det nästan ingen katt som använder krypinen. det stora är aldrig använt , det lilla brukar Pipis och Esther krypa in i ibland. Men bara sen jag knökat in ett mjukt krypin som gör det ännu trängre. De tre hyllorna däremot de är använda!
Härlig färg den hade. Verkligen snygg!!!
Maken hjälpte mig att göra en egen klöspelare, en enkel med platta på golvet, pelare med sisalrep och platta uppe, plattorna är klädda med sån där balkongmatta. Blev toppenbra men om det ska fixas en större så får jag köpa den sa maken som tröttnade ur ;-)
Matrialmässigt så kanske vi tjänade lite på det jämfört med en köpepelare men den är mycket högre än de jag sett i butiker och i mitt sinne tror jag kissarna vill sträcka ut sig när de klöser, eller?? Så höjden var det enda positiva så här långt ;-)
Ska gnida på lite kattmynta senare också…
Hej alla. Vet inte hur aktiv denna tråd är men jag har köpt ett av dom klösträden (D9) som Fridoliin visar på bild i sitt andra inlägg. Jag undrar dock ifall Imasy har köpt det trädet som var = skräp på kattlycka.se? Köpte mitt träd där ifrån igår, hoppas dock att trödet jag köpt är bra. Köpte fridoliin något av träden?
Hoppas någon svarar :)
Mvh
Emma
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden. Men här kommer ett inlägg ändå.
Har samma träd som #7 som jag köpte väldigt billigt på tradera. Men funderar också på att köpa mig en ny o större en. Men har inte hittat den rätta ännu känns det som, och som är värd att lägga pengarna på. Har även en liten ställning som är på balkongen. =)
Tycker att ställningen i #7 inte är super bra. Tråkigt me dessa stora att dom blir så vingliga efter ett tag. Jag vill ha en stadig stor ställning.
Möbeln i #39 har faktiskt inte behövts justeras än, ca 1 år gammal. Den hade rejäla skruv och muttrar.
Nej, jag har inte köpt det dåliga trädet på kattlycka. Men de kommer troligen ifrån samma kontainer skeppad från Kina ;)
Vi har själva kollat på globala tillverkare/grossister och jämfört priser etc. då vi funderade på att beställa hem billigt och sälja själva. Men då vi har lite problem att stuva in 500 klösträd i lägenheten och lite problem att hitta dessa enorma summor de kostar ligger det på hyllan ett tag ;)

vi har en liknande som #6 men vi har skruvat fast den i väggen då den föll omkull när en stor kisse hoppade rakt upp på den.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#39an känns lite för mig ^^
Okej, jag får väl hoppas att korgarna inte går av helt då när missarna ligger i dom :O (om dom lägger sig där i men chansen är stor)
Haha, klart 500 lådor med stoora klösträd kanske man får ha en lokal till? Upplevs din plan så köper jag gärna ett träd av dig ;)
Tack för ditt svar btw 
Min som är som i inlägg #7 är stabli tycker jag. Den står fritt hemma hos mig och är flitigt använd av 4 katter och hängmöbel för husse, som kikar över min axel på datorn, som står invid….OCh jag har haft min snart i 3 år. Klagar inte. Fördelen med dennaär, att man kan vända på och flytta runt på pelarna lite. de blir ju som bekant lite olika slitna. Då är det bra att kunna vända på dem och byta plats.

@50
Det var det läckraste klösträd jag sett! Hur gjorde ni när ni hämtade tallen, lät ni den torka, tog ni bort barken? Är det risk för mycket småkryp? Och hur har ni fäst den mot väggen/golvet?
ursnyggt. OCh man behöver nog itne vara rädd för småkryp. Det måste lukta gott. Busarna, om du klickar på bilden och zzomar in, så ser du lite hur den är fäst.
#51 ja jag har ju det och är väldans nöjd med mitt. Aldrig ramlat trots att det står helt fritt
# 52 och 53.
Tack :-)
Vi tog en skogspromenad och hittade en stor gren som förmodligen blåst av, satte det på balkongen i solen i 3 veckor sen tog jag in det och skrapade av all bark.
Målade med vattenbaserad färg och virade in det i vad som känns en eeeevighet.
Det är fäst med vita metallband på två ställen, är glad att jag satt fast det då kisen har racingbana där :-P
Är supernöjd och tycker det blev mycket finare än de jag hittade i affärer.
ja urfina de ni har gjort. Men jag är av naturen lat och ar tummen mitt i handen när det gäller att handskas med hammare och spik och trä
Den här fick vi av svärföräldrarna för några veckor sedan.
Tjejerna älskar den!
Vi hade en lägre där förut som de låg i och hoppade från upp på hyllan där den ena ligger på bilden.
De har inte lämnat den ifred sedan den sattes på plats och jag tycker den är stabil för två 5kg klumpar. =)
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
OCså toppen. en sån kunde inte vi ha då vi har för lågt i tak. vi har inte mer än 2.10
#57. var har dina svärföräldrar köpt det och vad kostade det? Tror mina katter hade älskat det trädet också… blev riktigt sugen på det nu :)

Har ett träd som #7 ute på balkongen nu när det börjar bli lite slitet. Och har ett större inne. Korgarna är ganska små på detta trädet men det hindrar inte min stora skogis hane att knö sig ner i dem =) Bild på Fengari när han ligger i ett likadant träd som #7 som sagt hehe =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Oj det vet jag inte. Var ett gäng år sedan de köpte den, vet inte om de finns längre, men jag kan fråga och återkomma.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Har inte hört ett skvatt om mitt klösträd jag beställde från kattlycka.se :( Har man blivit lurad tror ni? Finns det Någon som köpt träd därifrån?
Mina missar som skulle få en sån överraskning :(
har du ringt dem?
#63:
Nej jag tänkte att jag skulle vänta tills idag, mejlar först och se ifall jag får något svar. Men väntar mig inget träd :/ aja är väl bara att anmäla henne då men till vilken nytta? Får skriva till henne och fråga vart trädet är
Så nu har jag slängt iväg ett mejl. Får se vad hon svarar ifall hon svarar
#64 Fick du ingen bekräftelse via mail efter beställningen? Står det något om leveranstid på hemsidan? Jag tror inte att du ska misströsta än! :)
och finns det telefonnummer, så ska du ringa!!!! Det tar alltid mera skruv….och du måste ju fått ett kollinummer om det är så att du betalat.
Förut fanns det många som sålde billiga klösmöbler på Tradera (av den typen som i de första inläggen i tråden). Nu är det inte många kvar sedan Skatteverket sagt att i år ska de kolla dem som har "affärer" på Tradera, d v s de som hela tiden säljer en massa! Jag har företag och vill ha momskvitto. Har frågat flera om detta, men se det får man inte
.

Jag köpte ett klösträd för ett par veckor sedan, sjuuuukt snyggt är det! Ska försöka gräva fram en bild så snart jag kan 
/Frida
#66:
Jo jag fick bekreftelse efter beställningen och på hemsidan står det att leveransen kunde vara 2-3 veckor beroende på modell efterfrågningar osv. Jag fick svar från henne förut och där sa hon att hon inte hade ett leveransbesked till mig ännu men att trädet bör dyka upp sluten av denna veckan eller i början på nästa. Hon skulle höra av sig när hon visste mer.
Nej jag skall försöka att inte misströsta mig men det är svårt :/
Skulle bara vilja veta ifall någon annan köpt träd där ifrån ?
Hej alla
Nu är klösträdet på väg :D Oh så glad jag är :)
Ville bara säga detta, tänker lägga upp bild på glada missar och stort träd sedan :)
#71 Spännande! Jag väntar själv hem ett träd (fast inte från samma ställe) så jag vet hur man längtar..! :)
Ah kul :D
Har du budat hem ett träd eller? Det verkar populärt idag ^^
Ja, man längtar så man kan dö fast det inte är jag som skall använda det :P
Ja, på Tradera. :) Eller hur, det är nog ganska populärt! :) Ja, det är konstigt att man längtar… Det enda jag ska göra är ju att betala och sedan skruva ihop det hela… Det låter ju inte superkul direkt! ;)
74# Hehe, ja det är populärt:P Ja, det är ju det man gör men det är kul och se hur glada missarna blir :D Mina katter har inte fått upp alla musklerna i bena så dom liksom häver sig upp haha men det ordnar sig nog :)
Ska lägga upp kort senare så får ni se:)
(kan dessutom rekommendera kattlycka.se :))
Oj är det båda sektionerna? jättstort och fint ju!
#77 Jättehäftigt, katterna måste vara överförtjusta! :)
Verkligen snyggt. Suck tänk om man hade haft mer plats….
på höjden….. för vi har bara 2,11 i tak
80# Tack :) Ja, dom leker och skuttar som bara den, så nu kan dom träna upp musklerna i bakbena mer ;)
81# Tack. Hehe men det finns väl träd som är typ 2m som max? Jag trodde inte att det skulle få plats här , men det är 2och-någonting i mitt tak så jag hade tur :)

Har inget av dom själv men vill tipsa er om en sida jag hittade med RIKTIGT SNYGGA, stilrena, "städvänliga" klätterträd som samtidigt blir dödsläcker möbel i inredningen tycker jag.
Vill ha.. 
#84 Oh… klösträdet hade gärna kunnat bo i mitt vardagsrum! Just nu har jag det stiliserade klösträdet från ikea där inne, men dessa var kalas-snygga!
Mitt nya träd kommer att stå undangömt i "kattrummet" eftersom dessa egentligen bryter mot samtliga (av mina högst personliga) stilregler. 

Här kommer en bild på vårt ganska nya klösträd till våra älsklingar :) Vi köpte det för fast pris på Tradera och det tog en vecka i leverans.
Köpet fungerade bra.Färg är beige och står lepet på brädan ner till.
Dock innan dess köpte vi ett vanligt klösträd som gick upp till taket som bara var som en pinne med avsatser på varje sida, men det kändes väldigt ostabilt och katterna undrade var de skulle ta vägen. Dock gick det sönder när vi höll på att krabbla att fästa det i taket men som tur gick det på reklamation.
Men med vår nya klösträd är vi jättenöjda med. Lagt filt i boen för att det skall vara roligare att använda dessa utrymmen.
Lo älskar att ligga längst upp och sova med en tass och svans utanför. Mollz tycker mer om att ligga i boet. :)
Tips till er som funderar att köpa ett, ta hellre ett stabilt som står på golvet med flera ben än de som når till taken. Anser både vi och katterna.
#86 Har man halkskydd under golvplattan och en tryckfördelare mot taket så står en Kattens No 1 golv-till-tak möbel stadigt som bara den! Mina vildbasar har testat sin Herkules myyycket hårt, och den ska snart få sällskap av ett Galoppträd.
Vänliga hälsningar
Cindy
haha jag har också lagt mysgrejer i bolådorna, men de är inte vidare popppis ändå…..

#57 Ett sånt där träd köpte jag och pojkvännen idag. Jag byggde ihop det lite hastigt och än så länge ser det ut som jag gjorde något fel. Det är så jäkla vingligt så det funkar inte. Pelaren lutar. Inte alls kul…
Men ditt funkar alltså bra? Jag undrar också vart dina svärföräldrar köpt den ni fick! Och hur mycket kostade deras?
#59 Jag köpte min på kattuställningen här i stan. Det satt en lapp fast på en av "hyllorna" där det stod:
"ZIPP High Quality Cat"
Jag har sökt på nätet och inte hittat detta "märke" nånstans.
Klösträdet var iallafall biligt. Kostade endast 695:-… som tur var…
När pojkvännen kommit hem från jobbet imorgon ska han få ta en titt på trädet, kanske han är händigare än mig. Så här ska det då inte se ut :P Grr.
Vi köpte vårt senaste träd ("Joy") av den tyska tillverkaren "Petfun", dock köpte vi på utställning i Eskilstuna, och inte via nätet. Annars tror jag deras frakt inte kostade mer än 27EUR, så chansen är att det kan bli något mer därifrån så småningom.
Är sjukt nöjda med trädet, och katterna också! Stadigt, snyggt och praktiskt (hängmattorna och puffarna går att plocka bort och tvätta i maskin)
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
ammo du måste se till att det är rätt gängat och sen är ju ditt av den typen att du ska expandera det i taket…..

#91 Det är säkert fel gängat, om jag känner mig själv rätt.
De sa när vi köpte det att man KAN expandera det i taket om man vill. Inte trodde jag att det skulle vara så vingligt om man inte gjorde det.
Vi ska iallafall göra det. Pojkvännen kommer hem imorgon med nån träkloss som vi ska pula fast :)
Kissarna älskar den btw.
ja för dewt är ju väldigt noga att man inte gängar fel. OCh sen blir den ju väldigt stadig när du väl fått upp den fäst mot taket också

Är det någon som provat att göra en klättervägg istället. Av utrymmesskäl om inte annat. Sisalmatta på väggen alltså där man kan sätta upp hyllor och precis vad man vill… ändra och kreèra efter hand 
En stor mellanbrun matta från IKEA som utgångspunkt kanske.
http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=sisal
Sen har dom snygga sisalrep oxå… om man vill lägga till naturliga grenar och annat, och tunna väggbitar i tyg med inbyggda LED-lampor…lite inbyggda halogen spottar på undersidan av en skiva/hylla gör att det blir behagligt varmt på hyllans ovansida.
Medarbeterare på Kost
# 90, det är en väldigt liten bottenplatta för så mycket grejer, som dessutom sticker ut åt sidorna. Men den borde vara lätt att byta ut om man inte vill fästa en mot taket!
#94, jag skulle gärna se bilder på en sådan lösning. Så nu när du har kläckt din idé får du allt fixa en också
.

Mmmm vi får väl se ! 
Måste bara hitta en misse först…
…eller 2 
Egentligen är det bara fantasin som sätter gräns för vad man kan hitta på med en sån lösning. Man kan göra det väldigt enkelt eller väldigt kreativt och kan bygga på/om efter hand i stället för något färdigt. Bygga in ett akvarium t.ex. En sak som som vore plättlätt vore ju att bygga in en egen vatterfontän… eller kanske snarare ett vattenfall… pumpar finns ju små som tändsticksask och som är heltysta. Och så gör man den anpassad till nåt filter för en komersiell vattenfontän som typ http://foderbilen.se/filter-t-v-fontan-pet-mate-2p.html Eller så skaffar man en sån fontän, slaktar den och gör en egen helt enkelt… som ser ut som nåt från naturen istället för en vit plastsak på golvet. Fast det är klart att för min innekatt kvittar det nog… det är nog mer för min trevnad…
Medarbeterare på Kost

Mmmm… supersöt !
Har en känsla att plånboken inte räcker till en sån fining… iaf nu 
Annars vill jag nog ha någon raskatt vad det lider. Då ligger Birma på topplistan… tillsammans med Bengal… helt olika sköningar !
Medarbeterare på Kost
*7
Denna har jag beställt nu, så får den om nån vecka. :) Hur hög är din, fanns i 2 olika höjder där jag hitta min. Den jag beställde var 210cm hög.
Då köpte du den nyare varianten, för den som jag har i #7 är bara 1,80 och har utgått från lagret (sortiment?).
men de ser i princip likadana ut, bara att en bolåda sitter på ett annat ställe. Men jag kan tänka mig att den nyare modellen är lika stabil den.
Puttar upp. Jag ska köpa klösträd vill gärna ha tips på sidor som säljer bra träd. Gärna sidor med andra Kattsand också.