Träna katt
Jag har tänkt mig att jag ska träna lite med min katt, små trircks osv. Men det visa sig inte vara så lätt som jag först trodde. Jag har två hundar som är otroligt lättlärda och lyhörda så jag är nog aningen bortskämd xD Det kan mycket väl vara mitt tålamod som är problemet, men jag tänkte jag skulle fråga efter lite råd och tips^^ Jag har försökt att klicka in henne med klicker men redan här får jag problem. Hon har väldigt svårt att koncentrera sig och fokusera på mig. Godiset är smaskens men det finns ju så mycket annat runt omkring som är roligare/intressantare, så hon tröttnar på mig och min klicker väldigt snabbt. Hon är bara 6 månader och jag upplever henne som väldigt "barnslig" i sättet så kanske det är åldern/mognaden som är problemet. Vid vilken ålder är det lämpligt att börja träna med en katt? Jag har aldrig tidigare tränat med katt och vet inte alls vad man ska tänka på eller vilka metoder man ska använda. Jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få!^^
Man kan inte träna alla katter, det krävs en speciell typ av katt skulle jag tro.
Min ena katt så var det hur lätt som helst att träna. Inom 10min hade han lärt sig 3 olika tricks. Han var väldigt uppmärksam, otroligt smart och väldigt aktiv och villig att lära sig nya saker. Klicker och godis var allt jag behövde. Nu då jag tänker på saken, hjälp vilken underbar och smart katt jag hade. Saknar honom otroligt mycket <3
Den andra katten jag hade brydde sig inte ett skvatt om att lära sig tricks. :)
Vad jag förstått ska man träna korta perioder, och hellre fler under dagen. Min ena katt kan två tricks och gör dem gärna om hon får riktigt gott godis och inget annat intressant finns. Finns annat intressant så är det kört.