Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2337 ggr
[::Vera::]
0

Sjuk katt

Ringde veterinärjour nyss för jag är grymt orolig och ledsen, för min älskade katt mår skit. Svaret jag fick är att jag ska avvakta till måndag pga att det blir så dyrt för mig att åka in på helgen. Hon var verkligen ohjälpsam och otrevlig. Ringde samma veterinär i lördags. Verkade jättebesvärad då med. Är så ledsen och arg. 

…Han vilar/sover, orkar ingenting och han mår troligtvis illa eftersom det droppar saliv ur munnen. Han spinner inte och pratar inte med mig. Det började i fredags och han blir allt sämre. Han vill inte dricka och har ätit väldigt lite sedan torsdag kväll.

Finns det någon som känner igen symptomen? Kan det vara förgiftning? Råttgift? Överlever han natten?… Vad göra?

Är det någon här som vet ifall det finns någon akutmottagning i närheten av Umeå (dit man är välkommen)?

kattöga
2

Jag kan tyvärr inte hjälpadej med symptomen, men det låter som att din älskling bör få komma till veterinär så snart som möjligt. 

Kan du inte ringa beredskapsnumret som finns här: "

Beredskap 0720 505 988 

Utanför våra ordinarie öppettider kan du ringa vårt beredskapsnummer för att snabbt komma i kontakt med en veterinär.
Vi har beredskap alla dagar mellan 08:00 – 22:00"

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Evelina!
1

Jag tycker att du avvaktat redan sedan i torsdags/fredags och bättring har uteblivit, så sök en veterinär bums!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

ElinaPersson
0

Ring andra veterinärer runtomkring? Häng inte upp dig på denna veterinär om de bedömt inte vill hjälpa…. Kolla i närliggande stad! Katten kan behöva hjälp akut..

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

kattöga
0

Jag vet inte om Vännäs ligger nära (men har fått för mej det….)?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

0

Tack, jag provar det.

0

Här finns vad jag sökt inga som har jourtider.

Nummer till Vännäs? Det är ok.

Edit…såg nu att det är Distriktsveterinärerna i Vännäs. Det var dit jag ringde nyss fast Umeå.

kattöga
0

#6 Kolla länken i #4.

010-122 83 00
070-535 72 00

Meeow! 

Vixxen
2

Hur har det gått?

Nervöst Skall
0

Själv har mina erfarenheter varit precis tvärtom, varje gång jag ringt in orolig över ett av mina djurunder jour har de direkt sagt åt mig att komma in. Låter inte alls bra det du beskriver just eftersom katten verkar så illa däran :/

Hoppas att allt har gått bra för er <3

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

3

Hej. Tack för era svar. Blev så väldigt rädd igår, han är ju en av mina bästa glädjekällor.

Jo, jag fick tag i en annan veterinär som var positiv och engagerad igår kväll. Hon fick mig att kolla munnen mer noga och han har ett sår på tungan. Det kunde förklara problemen med munnen. Blev åter övertalad att vänta. Vakade över honom tills jag somnade vid tre.  Han väckte mig kl fem och vi fick en tid hos en bra veterinär på morgonen.

De sövde honom och undersökte och tog prover. De hittade en varböld på fotleden som jag inte hade upptäck i ons efter han fått stryk av en annan katt. Antibiotika och Metacam mot inflamation börjar jag med imorgon. Samt ska jag försöka hålla såret på foten rent och öppet några dagar. Såret på tungan är svårförklarat var det kommer ifrån.

Hans värden var bra förrutom njurvärdet. Tyvärr. Förhöjt ganska mycket men inte allvarligt just nu. Vet inte om det kan bero på infektion eller om det är så att hans njurar håller på att ta slut. Jag kommer få hjälp att hitta en njurdiet om värdena inte sjunker inom kort. Oroad för det. Ska ta reda på mer vad jag kan göra för honom.

Katter med njursjukdom kan tydligen få sår i munnen. Men veterinären trodde inte att det var pga det.

Känner mig så ledsen, men han lider värst just nu. Tratten gör det inte bättre direkt. Han är så envis och har vinglat omkring hela dagen och försökt ta av den.  Fick ha trappträning för han vägrade att jag stängde av trappan för honom. Fast det gjorde mig glad att han då började prata igen.

Blev så glad att han åt väldigt mycket för en stund sedan. Nu har han äntligen lagt sig för att vila. Lilla gubben måste vara helt slut.  Jag med.

Jag har en ny bokad tid på fredag så ska njurvärdena och såren kollas igen. Just nu är läget bättre än igår.

Uppkatten
1

Du skrev att din katt inte ville dricka…? Sa veterinären något om att han var uttorkad? Uttorkade katter kan få förhöjda njurvärden om jag inte minns fel… Hoppas att han snart mår bättre igen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

0

#11 Tack. Ja hon sa att det kan bero på uttorkning. Han har ju inte heller ätit så mycket blötmat de senaste dagarna. Jag håller tummarna att värdena blir bättre när han får i sig mer mat… och såklart att han mycket snart också börjar dricka igen.

Funderar på om jag annars måste spruta i honom vatten.

Nervöst Skall
2

Vad skönt att ni fick hjälp tillslut! Hoppas njurvärdena blir bättre

Han fick inge dropp när ni var där?

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Uppkatten
2

Om katten är uttorkad så brukar veterinären kunna spruta in vätska under kattens hud (i nackskinnet) som en "vätskepuckel" som kroppen sedan kan använda. Det kan vara en god hjälp tills dess att katten kommer igång med att äta och dricka bättre för egen maskin  igen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

1

Han fick någon form av vätskeersättning. Vet inte hur. Hade nog varit bra med en sådan "vätskepuckel". Men jag ska ringa vet  imorgon och fråga lite andra saker som jag glömde idag.

0

Älsklingen matvägrar. Kokade tillslut torsk vilket han ätit ca 90g av idag. Har fått handmata honom bit för bit. Tvångsmatat med spruta 10ml åt gången varannan timma. Vätskeersättning och äggula+laktosfri mjölk. Totalt bara 50ml. Alldeles för lite. Han gillar det inte. Men 10ml åt gången funkar innan han blir omöjlig att hålla fast. Gör ont i hjärtat att tvinga honom men försöker bortse från det. Är orolig att njurstatusen blir sämre av äggula? Är nötfärs ok? Tänkte i så fall prova locka med det. Tänker att det är viktigare att han får i sig något även om det inte är det bästa för njurarna. Kanske tänker jag fel? Är Aptus reconvalescent bra? Någon här som provat? Läste något om att B-vitamin kan få igång aptiten. Någon som har erfarenhet av det? Fick inte tag på veterinären under telefontid idag. Provar imorgon igen. Måste bla få veta hur mycket ersättning han fick. Hur länge han klarar sig på den dosen.

Uppkatten
2

Jag skulle tänka att det viktigaste just nu är att han får i sig någonting alls. Jag hade själv en njursjuk katt för en del år sedan, och när han mådde som sämst så sa veterinären att prio ett var att han fick i sig någonting alls.

Vet ju inte hur din katt fått ersättning, men enl. min dåvarande veterinär så skulle en vätskepuckel räcka ett dygn ungefär.

Problemet är att en uttorkad katt ofta mår illa, och då vill de inte äta, och så hamnar de lätt i en ond spiral.  Kanske är det så för din katt också?

När du sprutmatar är det viktigt att du vinklar sprutspetsen in mot kattens kind. Du får aldrig spruta rakt in i munnen på katten. Se till att spruta väldigt långsamt. Det finns ett blötfoder som heter Hills a/d som kan röras ut med vatten till en "välling" och som brukar vara lätt att sprutmata med + gott för katten. Diskutera med veterinären om det kan vara ngt för din katt just nu. Fodret brukar kunna köpas hos veterinären.  

Mitt råd är att du försöker få tag på veterinär så snart som möjligt för diskussion om hur ni ska gå vidare.

0

#17 Han dräglar inte längre vilket väl kan tyda på att han inte mår lika illa nu. Hoppas på det. Det kan kanske vara en ond spiral. Jag har märkt att direkt efter han har fått vätskespruta har han velat äta litegrann. Innan han får i sig vätska vill han inte. Vätskan kanske triggar viljan att äta. Ja jag läste om Hills a/d. Jo, jag måste få tag på veterinären imorgon. Får höra då vad hon tror är bäst i att göra i det här läget. Tack!

Uppkatten
1

Katter som mår illa brukar ofta slicka sig runt munnen ("vispa runt med tungan") och liksom "smacka" lite.

Har veterinären undersökt kattens mun ordentligt? Hur mår t ex det där såret på tungan…? När katter dreglar är det ofta något i munnen som inte är som det ska (ja, och så kan de dregla när de är supergosiga förstås…). Har katten ont i munnen (tänder, tunga, svalg, munhåla o s v) kan den naturligtvis bli obenägen att äta/dricka. Kanske behöver katten hjälp med smärtlindring (det kan dock vara lite knepigare här eftersom flera av de smärtlindrande läkemedlen inte är bra för njurarna, men jag vill minnas att det ändå finns läkemedel som KAN användas, min veterinär såg t ex till att köpa in ngt särskilt).

1

Ja han "smackade" en del i helgen. Mindre av det nu. Ska snart köra in till vet. med honom igen. Så de får kolla upp honom, ge vätskeersättn. Får be henne kolla munnen igen. Jag gav honom inte smärtstillande Metacam i morse, vågar inte pga njurarna. Han ska få någon spruta istället idag. Ska höra om det finns det du säger, något annat smärtstillande. Vi får se hur njurvärdena är i dag. …åhh jag har så svårt att lita på att de vet vad dom gör. Men måste ju göra det.

Uppkatten
1

Håller tummarna för att det går bra! ❤️

2

Tack :)

Vill bara berätta hur det går för oss. Älsklingen har nu varit hos veterinären fyra dagar denna vecka och fått stå ut med provtagningar, röntgen och undersökningar. Han har i tre dagar fått vätskedepåer insprutade under huden och smärtstillande. Han började äta själv igår… och idag har han även börjat dricka vatten :)

Försöker med vet.foder Hills A/D och RC Recovery men det gillar han inte! Det enda hittills som är tillräckligt gott är kokt fisk. Fortsätter det så imorgon så är tanken att jag ska spruta i honom lite näringslösning tills han börjar äta mer näringsrik mat.

Njurvärderna är lägre nu. Maxvärde för friska njurar (enl denna mätmetod) är 212 och han ligger på 232. Det har gått ner och är inte farligt högt nu, håller sig också stabilt. Det blir uppföljning med ultraljud på detta och njurdiet framöver…

När såret på tungan läkt. Detta är det som han lider mest av just nu. Inget tyder på någon sjukdom utan med största sannolikhet han fått något giftigt i munnen. Idag hade såret slutat att bli större. Minskat något. Får ingen speciell behandling för det mer än antibiotika och Metacam. Veterinären ansåg inte att det skulle vara någon risk att ta Metacam. Han får en något mindre dos än vad han eg. ska med tanke på kroppsvikt. Hjärta, lungor är ok och övriga värden är bra.

Han har varit så tålmodig och lugn med tanke på alla sprutor och behandling. Inga problem med något. Till och med att ta temp. gick utan några protester. Är stolt över min kisse! Men han är otroligt irriterad på mig just nu för att han inte får gå ut. Protesterar genom att lägga sig under sängen längst in och jag får en speciell "lägg av, låt mig vara, jag klarar mig själv, jag vill gå ut nu" -blick :(… Märks att hjälpen har gett resultat :)

Jag kommer att ge vika känner jag… Det blir koppel om han ska vara utomhus. Kanske blir han lite gladare och får igång aptiten och läker snabbare pga om han får vara ute lite. Jag tror det!

… Glad att han börjat snacka, kurra och bete sig gulligt envist. Börjar känna igen honom idag. :) Och jag känner mig definitivt lugnare.

Uppkatten
2

Härlig läsning!!!

Se till att han inte tar sig ur selen bara om du chansar och tar ut honom. Just nu är det jätteviktigt att han får sin behandling, så kanske är det bättre att du står ut med en sur katt några dagar till 🙂. Det är inte alltid som katter riktigt förstår sitt eget bästa, ibland måste vi människor helt enkelt bestämma över dem 🙂.

Håller tummarna för ett fortsatt stabilt tillfrisknande! ❤️

2

Tack Uppkatten! :) Han är en lugn och försiktig kisse och det går bra med selen. Varit ute två tillfällen. Inte visat någon tendens att vilja sticka. Han ligger mest i gräset och spanar, vilar och luktar. Som vanligt. Jag har varit så bestämd och "grym" nu att han inte vill vara där jag är. Jag får dra fram honom från sitt gömställe när det är matdags. Då äter han och går på lådan. Sen gömmer han sig igen. Men viktigast är att han blir frisk!!… Hoppas ändå att tilliten inte är skadad för alltid.

Uppkatten
1

Jag tror inte att tilliten är skadad för alltid, så det behöver du nog inte bekymra dig för. Min erfarenhet är att katter lever väldigt "här och nu". Så snart allt blir som vanligt igen så glömmer han nog det här jobbiga som är just nu.