Gå ut eller inte?
Jag har en katt som för tillfället är innekatt man som har vart utekatt. När han gick koppel promenader okastrerad blev han tokig för att han inte fick gå ut när han ville. Han blev kastrerad och genast lugnare händer ibland att han vill gå ut men med lite lek så går det för det mesta över. Dock är jag rädd att om jag börjar ta ut honom igen så kommer han bli som innan när han var okastrerad… Vad tror ni?
M.V.H Snuttefia
Har du inte läst på om djurets beteende innan du skaffade det?
#1 Vad menar du med det? Ts ber om råd i en specifik situation, har du inget råd att komma med behöver du ju inte kommentera
#2 Jag är bara nyfiken. TS tycker säkert det är ok att fråga eftersom hon brukar ställa samma fråga själv :).
#3 ah ok, jag tolka det som rätt dömande men jag har ingen koll på dynamiken osv här på sajten :)
Nej, det tror jag inte. En okastrerad katt vill självklart vara ute, han vill ju leta honor och para sig. Drifterna blir för starka. Okastrerade katter kan gå hur långt som helst, och skippa både sömn och mat för att leta en partner. En kastrerad katt gör inte så, för man tar bort (i alla fall den större delen) av parningsdriften.
Men ett tips är att bära ut honom i transportburen, låt honom inte gå ut genom dörren själv. På så vis blir inte dörren lika starkt förknippad med utelivet (:
Blir han "tokig" för att han inte får gå ut, så är min första tanke att han kanske är understimulerad?
//Jessie
#1😂
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Bor ni på "lantställe" eller i stan?
Bor för tillfället i en två i stan, dock inte mitt i stan..
M.V.H Snuttefia
#5 kommer med bra tips. Vill tillägga att om du inte har för avsikt att gå ut mycket regelbundet med katten, om det skulle visa sig att han verkligen gillar koppelpromenaderna, så bör du låta bli att göra det helt och hållet. Annars finns risken att han börjar protestera genom att kissa på mindre lämpliga ställen.
Medarbetare Hittekatter iFokus