Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2742 ggr
jenniferhej
0

Katten spinner av smärta?

Hur vanligt är det att katten spinner pga smärta? Någon som har varit med om det här?

Min omplacerings katt spinner mycket och ofta. Jag behöver inte klappa eller ta på honom utan han ligger eller sitter nära och spinner. Det var bara en liten tanke jag fick. Tack :)

*~HamsterHamster~*
2

Katter kan ganska lätt spinna av stress och också smärta.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[KEEL]
2

Katten kan nämligen spinna även när den mår riktigt dåligt, till exempel hos veterinären när den har riktigt ont, inte bara när den är lycklig. Katter kan använda spinnandet för att lugna sig själva eller varandra.- http://sv.wikipedia.org/wiki/Katt#Med_spinnandet

OberonsMatte
0

Jag har varit med om katter som spinner för fullt när de absolut inte känner sig tillfreds eller mår bra.

Att katten spinner bara för att den trivs och tycker det är mysigt ser jag dock oftare. Min Oberon t.ex. vill inte gärna ligga i knät eller gosa alltför intensivt, men myser och spinner gör han så hela rummet vibrerar flera gånger om dagen. När jag lägger mig i sängen för att sova hoppar han t.ex. alltid upp i sängen, sitter och tittar på mig och spinner så det dånar, men på lite avstånd. Han har väldigt nära till att spinna och gör det varje gång han tycker att något är mysigt eller roligt. Ofta räcker det med en blick eller att man pratar med honom, men ibland behövs inte ens det.

Både min nuvarande och förra honkatt har/hade för vana att sova på min huvudkudde på natten, så jag är numera van vid att somna till det spinnande som börjar direkt de lagt sig tillrätta. Utan att jag ens rört, tittat på eller pratat med dem.

Sajtvärd Katter iFokus

new2ragdoll
0

#3 Vad underbart mysigt det måste vara - att katten börjar spinna när du tittar/pratar med den! 

Nelson verkar ha bestämda tider/tillfällen när han vill spinna - när han går till sängs och verkar liksom vänta på att man går dit och kramar och gosar gonatt.

Samuel däremot, spinner mest när han får mat :) Eller när han är nyvaken och lite fysiskt gos vankas.

new2ragdoll
0

#0 Jag har läst att katter kan spinna t ex när de är inför döden, lider mycket, när honor föder… eller t om spinna när en hotfull katt närmar sig den för att lugna ner den.

new2ragdoll
0

Kom på att Nelson spinner gärna när jag gnuggar hakan med skäggstubb mot hans öron. ^^  Jag tror att han minns hur det var när hans mamma tvättade honom som bebis.

[::Vera::]
0

Min ena katt spinner när han har varit skadad eller njuter. Den andra kan t ex spinna högt när han vill något, som att jag ska engagera mig i hans behov exv. Tror han vet att jag inte kan stå emot hans gulliga sätt att be mig om något. Han känner mig väl.

OberonsMatte
1

#7 Fick mig att tänka på den här intressanta artikeln: http://www.dn.se/nyheter/varlden/katter-mastare-pa-att-manipulera/

Både Oberon och (framför allt) Moltas låter ibland precis som på ljudfilmen när de spinner. Det är inte bara ett mysigt kurrande, utan ett annat ljud med också. Uppfordrande på något sätt och inte så avslappnat.

Sajtvärd Katter iFokus

[::Vera::]
0

#8 :) Jag vet ju om att jag blir manipulerad och då är det inte manipulation längre. Han bara tror att jag inte känner honom :). 

Intressant det där om att det är olika frekvens på spinnet. Ska se om jag hittar något att mäta frekvensen med.