Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1510 ggr
Whaleshark
2

Vår misse kissar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, vår kisse är en kastrerad hankatt. Adopterad från katthem, och har varit en väldigt avvaktande och skygg kisse.

Det är inte första gången han kissar utanför lådan. Men, vi har alltid kunnat hitta en lösning på varför han gjort det fram tills nu. Vi har kommit fram till att det är hans sätt att säga att något är fel.
t.ex så brukade han kissa om maten tog slut medan vi vart borta. Eller att han inte hade ett "safe space", som vi löste när vi tog in ett katt-torn.

Men, nu har han kissat två gångenr på sängen medan vi vart i rummet. Han brukade enbart göra det när vi inte var närvarande.
Båda gånger var både mat och vatten skålar fyllda. Han har leksaker, ställen att mysa och vara ensam på och har äntligen börjat visa när han vill mysa med oss.

Det enda vi kan tänka oss nu är att det kanske är något fysiskt, och vi planerar ta honom till vet. när han är frisk. Han måste vaccas iallafall, men han har haft snuva och de ville undvika spridning på kliniken. Så vi tänkte de kan kolla om han har något annat problem när vi ändå är där.

Någon som har fler idéer? Vad kan det vara vår misse vill?

Thunder Rolled, it rolled a six
- Guards! Guards!

AnneN
1

Haft katter som kissat utanför lådan och då har det berott på olika problem i urinvägarna, allt från en hona med tumörer i urinblåsan till hanar med urinsten, urinvägsinfektion, så mitt råd är att kontakta veterinären så snart som möjligt även om katten fortfarande har snuva.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Rumblebee
1

Hur många lådor har han, vad för typ av lådor, vad för slags underlag samt hur ofta rensas det?

Scorpio97
1

Hur ser lådsituationen ut? Antal lådor, hur ser lådorna ut, vart är dom placerade, vad finns i lådorna och hur ofta städas dom?
Den optimala lådsituationen är oftast en låda per katt + en till. Lådorna ska vara stora och öppna, utan huv och lucka. Sanden ska vara finkornig, klumpbildande och lerbaserad, minst 10 cm. Lådorna ska städas minst två gånger per dygn.

Kissar han normal mängd, eller bara skvätter? Har ni sett blod i kisset?
Att kissa på mjuka saker tyder på smärta. Katten kopplar ihop lådan med smärtan, och kissar därför någon annanstans. Uvi är vanligare hos hankatter och katter som äter torrfoder, och det kan göra rejält ont. Annars kan det vara exempelvis "stressblåsa" (idiopatisk cystit)

Att han har gjort det förr tycker jag tyder på att han inte är nöjd med lådsituationen, men smärta/sjukdom bör alltid uteslutas också.

//Jessie

Marr
0

Jag har en kisse som har haft dessa problem och detta berodde nog på att han var otrygg. Hämtade tillbaka honom från "dåliga djurägare" för flera år sedan. Så nu bor han hos mig resten av livet. Feliway i omgångar har hjälpt hos oss. Sådan man sätter i eluttaget. Sedan köpte jag spray. Nu har det inte skett på hemskt länge och någon mer Feliway har inte behövt användas.

Kanske kan detta vara ett alternativ för er?

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

OberonsMatte
0

Det är bra att ni tänker på att se över hälsostatus och resurser i reviret, men när det gäller resurser i reviret verkar ni ha missat den eventuella resursbrist som oftast är orsak till felkissande, dvs. lådsituationens egenskaper.

Ofta är det inte svårare än att det är något med den befintliga toaletten som katten inte trivs med och att den därför hittar behagligare ställen att kissa på.

Sajtvärd Katter iFokus

Whaleshark
0

#1,2,3
Lådor: Vi har för tillfället 1, för att den andra lådan slutade han använda (troligtvis för liten, han e ganska stor). Den vi använder är en stor låda utan huva med en bra Kattsand, och den står mitt i rummet.

Han ser inte ut att ha ont och går på toaletten normalt resterande av tiden, det är enbart dessa en eller två gånger som han kissat på sängen. Och det är inget problem med mängd eller blod i det.

Tack för påminnelsen, vi ska kolla över lådorna. Och ja han ska fortfarande till vet. Han är snart helt frisk.

Har haft, men han verkade må bra även utan så vi tänkte avvakta en månad.

Ska tänka på det. Vi kan testa lägga tillbaka den andra toaletten och se om det blir bättre.

Det är alltså inte så att katten konstant kissar i sängen, han använder toaletten också. Han har enbart kissat i två instanser på sängen, över två dagar.
Tidigare fall har varit lika dana, enbart en eller två gånger över ett par dagar, tills att vi löst problemet han haft.

- Guards! Guards!

OberonsMatte
0

#6 Eftersom katter är renliga djur och normalt aldrig någonsin kissar på fel ställe, är det typiskt för katter som inte trivs med lådsituationen att endast kissa fel ibland.

Exakt vilken Kattsand har ni i lådorna, var är lådorna placerade och hur ofta rensas de från kissklumpar och avföring?

Sajtvärd Katter iFokus

Whaleshark
0

Vi har Pussi ultrakompakt just nu, då det vanliga vi använder var slut. Det vanliga är Sjöbogårdens kitty Champion. Han verkar inte ha något emot ändringen.
Pussi har mycket mindre och kompaktare korn än Sjöbogården, sjäbogården är väldigt rundade och fina korn. De har ungefär lika bra klumpnbildning.
Det har iof vart lite slarv senaste dagarna med rensning, på grund av skiftande arbetstider, så det ska vi se till att förbättra.

En står mitt i rummet mellan kök och allrum. Och den vi sätter tilbaka nu kommer stå i badrummet. Vi har en väldigt öppen planlösning så det finns inte så många 'rum' att ställa dem i.

- Guards! Guards!

OberonsMatte
0

#8 Pussi Kompakt är bra sand, så det är troligen inte den som är problemet. Jag tror mer på att lådan varit för smutsig. Många katter vill helst inte kissa i den låda som de bajsat i, så ställ två lådor på samma ställe och rensa båda lådorna morgon och kväll + när ni märker att katten bajsat (om ni är hemma då).

Sajtvärd Katter iFokus

Whaleshark
1

Ok det gör vi. Tack!

- Guards! Guards!

mystar
0

Min förre katt (som tyvärr gick bort för några veckor sen) kissade på allt som kom utifrån om man råkade lägga en väska på golvet kissade han i den o om man satte skor på golvet, såklart va de någon revir grej men han var kastrerad, Men hur som helst så kunde han kissa på andra ställen med så fort han var missnöjd med något. Så jag skaffade en katt till sen hände det aldrig igen att han kissade någon annan stans än i lådan. Så min slutsats är att han var deprimerad eller något och behövde en kattvän 🙂

annzoo
0

#8 om ni bytt Kattsand och kissningen i sängen började efter det så skulle jag gissa på att katten inte gillar den sanden. Byt tillbaka skulle jag råda till, Blir det bättre vet ni problemet. Skaffa också en låda till.