katten o hans spegelbild ?
Hej!
Hur är det egentligen det därmed speglar och katter. Har läst runt lite men dom flesta skriver bara att deras katter inte bryr sej eller att dom tror det är en annan katt dom ser.
Min katt brukar ofta sitta och kolla avslappnat i spegeln på sej själv och om jag blinkar till honom genom spegeln blinkar han alltid tillbaka o sedan vänder sej om för o gosa. Så på något sätt måste han ju fatta att det inte är riktigt men endå att man kan kommunicera genom den.
Finns det ingen annan som har katt som njuter av sin spegelbild? haha
Eller gör någon annan reaktion än standard reaktionerna!
Eller vad gör han annars när han sitter där o kollar på sig själv o hur han kan blinka tillbaka och endå fattar att jag är vid sidan eller bakom?
På bilden sitter han o kollar på sej själv ❤️
jag har aldrig hört om en katt som gör så. Låter ju fint!
Nä inte jag heller därför jag tycker det är skumt, han har gjort det sen vi flyttade till ny lägenhet. Ser liksom inte nyfiken ut utan bara sitter där o glor. Och han brukar alltid blinka mot mej när han njuter eller när jag blinkar mot honom men att han gör det genom spegeln o endå vet att jag är bakom/jämte tycker jag är skummast!
Minns när jag bar en katt i famnen förbi en stor spegel och stannade framför den. Han kollade lugnt på oss båda i spegelbilden och såg väldigt nöjd ut. Jag kan nästan svära på att han fattade vad det var, alltså en avspegling av oss just då. Kanske för att han såg mig tillsammans med sig själv: "där är ju hon som håller i mig så den där katten måste vara jag" eller hur det nu rör sig i en katts hjärna.
Det liknar lite vad du skriver Mystar, kanske förstår katter i alla fall något av hur speglar fungerar om de ser en människa de känner i den samtidigt som sig själva. Sen beror det säkert också på hur klok katten är, just denna var den smartaste katt jag känt.
Det är väl alltid knepigt att gissa hur ett djur "egentligen" uppfattar sin omgivning… men om vi t ex går efter den ganska accepterade tanken att en hund är lika "smart" som ett litet barn så vet ju barnet om att personen i spegeln är han/hon själv.. det finns väl ett experiment man kan göra som förälder tror jag? Att sätta på en liten bit tejp på ett litet barns kind och visa upp sin spegelbild och se hur han/hon reagerar på tejpen.
Jag tror inte att en katt tror att ens spegelbild är en annan katt. Kanske de första stunderna möjligtvis, när ser sig själv i spegeln, men de verkar fatta rätt snabbt (hur, kan man fråga sig…) att det är de själva de ser i spegeln. Som någon nämnde redan i tråden, så studerar våra katter sin husse och matte via spegeln ibland.
Samuel, den yngste killen, fick mkt stora ögon och såg ytterst förvånad ut när han såg sig själv i spegeln för första gången. Men det gick över snabbt.
Nelsons fotodagbok ^^
jag ska sätta min katt mumin framför spegeln och se vad som händer!
#5 Ska bli roligt att höra hur det går!
Min katt tittar aldrig sig i spegeln. Vi har ytterst få speglar i markhöjd eller i närheten av någon upphöjd plats så han har iof inte jättemycket chanser att spegla sig även om han vill. Men de gånger jag haft han i famnen och vi stått framför en spegel så tittar han överallt förutom på spegeln. Skulle inte säga att han undviker spegeln, mer som att han är totalt ointresserad. Vi skulle lika gärna kunna stå framför en blank vägg.
Både Simon och Saga ser sig själva i ögonen i spegeln. När jag håller dem i famnen tittar de först lugnt på sin spegelbild, och tittar sedan på mig. Första gången med ny spegel brukar de titta liksom ur ögonvrån och undvika att titta rakt på, men så fort de bestämt sig för att det är sig själva de ser, så börjar de titta mer granskande och sen tittar de lugnt och stilla. Jag har en smal hög spegel som går ner till golvet, när Simon passerar vid den kan han ibland stanna till och titta lite extra, han är väl mer utseendefixerad haha! =P Saga passerar bara förbi, möjligen kastar hon en snabb blick, bryr sig helt enkelt inte när hon inte är i mattes famn. Jag tror de förstår att de ser sig själva i spegeln!
Åh va kul o läsa! Folk på andra trådar verkar vara immuna mot att tro att katter kan förstå men känns som dom faktiskt gör det! Sen tror jag också såklart att det är jätte olika från katt till katt, vissa bryr sej såklart inte. Men verkar som min har förstått spegelns effekt.
Igår va det lite roligt för det var också ett tecken på att Mystar förstår att man kan kommunicera genom spegeln för han satt på bordet (det framför spegeln) och tänkte hoppa upp på diskbänken så fyade jag han, och på kollade han på mej lite oskyldigt igenom spegeln trots att fyandet kom bakifrån ! 😃