Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 7145 ggr
JenniferFahlander
3

Minsta kattrasen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag förlorade min Katt i november då hon blev påkörd, hon blev bara 2 år och första gången ja träffade henne så stal hon mitt hjärta direkt, hon va så liten o ja döpte henne till Bebis, när hon blev runt 2 år så slutade hon växa alla som såg henne sa alltid o gud vilken söt kattunge o ja fick upprepa flera gånger om att hon är ingen kattunge men hon va lika stor som en 4-5 månaders kattunge, o jag vill skaffa en ny katt som helst är långhårig o så lik henne som möjligt och vill att hon ska vara lika liten som en kattunge hela livet ut för vill ha en katt som påminner så mycket som möjligt om bebis, nån som vet nån kattras som är liten? Min katt va ju norsk skogskatt o dom brukar ju bli väldigt stora men min katt va i mini format, nån som vet ? :)

[HundochKatt]
3

Singapura tror jag är en liten ras, men de är inte långhåriga vad jag vet.

Lyla
2

Så vitt jag vet så är singapuran den minsta kattrasen som är godkänd i sverige.

Lyla
4

Javanesen är semilånghårig & inte särskilt stor

[[pimey]]
4

Din katt var en långhårig huskatt och en fin sådan. Kan se på bilden att hon inte är en norsk skoGkatt då hon inte har det utseendet som dom har sedan så är skogisarnas inte små katter men vill du ha en liten katt så är Singapura små, Abbessinier är rätt små tror ja och cornish Rex

Sealle
1

Min kompis som bor på landet får ibland kattungar som aldrig blir större än kattungestorlek pga dvärgväxt. Det berodde dock på inavel flera generationer om.

Vet inte hur stor din katt var men riktigt små katter (alltså ej pga något fel/sjukdom) är nog svårt att hitta. Singapuran är ju inte jättevanlig men eftersom den är godkänd i Sverige finns det säkert uppfödare om du letar lite :)

burmamys
2

Instämmer med #4 och #5. Kan tillägga att Singapura, Abessinier och Cornish rex är väldigt energiska, slanka och dyra raskatter som ju inte alls påminner om Bebis utseendemässigt. Men som #5 skriver så finns det enstaka individer som är väldigt små, ofta p g a inavel.

annzoo
10

Jag är nyfiken på vad hon vägde.. för slutade hon växa vid 2 år är de ju redan vuxen och de flesta katter har växt färdigt då eller skrev du fel och menade tex 2 månader?

Att hitta en identisk katt som ser ut som din katt och som ser ut som en kattunge hela livet hoppas jag att du inte hittar då det inte är normalt att en katt ser ut som en kattunge fast de är vuxen. Antingen ligger en sjukdom i grunden tex dvärgväxt eller tex stark inavelsgrad.

Kolla istället på kattungar som kommer från bra ställen och som har stabila föräldrar mm

Silvestris
10

Det är inte normalt för en vuxen katt att se ut som en kattunge i storlek och form. Det betyder att det är något fel på den vilket inte ska ses som eftersträvansvärt.

Sedan är det klart att det finns en naturlig variation i hur stora katter blir. En vuxen katt kan väga allt ifrån 2 kg till 12 kg men de allra flesta är medelstora dvs. de har en vuxenvikt på 3-6 kg.

Du bör fokusera på helt andra saker än på att katten ska se ut som en kattunge i vuxen ålder. Sätt dig hellre ner och försök ange vilka egenskaper din tidigare katt hade som du vill ha i din nya katt. Social? Lekfull? Aktiv? Är du beredd på att lägga ner tid på pälsvård eller inte (skaffar du långhår bör du vara beredd på viss pälsvård)?

När du har radat upp det kan du börja jämföra med raser som tilltalar dig utseendemässigt eller söka upp ett katthem och se om de har en katt som skulle kunna passa.

Maria
12

Många bra svar i denna tråden.

Vill också bara varna för att skaffar du en till katt som går ute så är risken stor att den liksom din förra katt kan bli överkörd om man bor så nära trafik.

Jag hade grannar en period som "avverkade" ungefär en katt om året tills de insåg att det inte var lämpligt med utekatt där vi bodde.

/Maria

[[pimey]]
1

Jag anser också att du inte bör släppa ut katten för risken är stor att den kommer bli överkörd också, många tror att katter "lär sig trafiken" men så är inte fallet. En fokuserad katt kan lätt missa att en bil närmar sig och då är det kört

IceJossan
10

Du skriver att du vill ha en katt som ser ut som Bebis och som ska vara som Bebis.. Det låter som att du vill att Bebis ska komma tillbaka i form av en ny katt. Det blir sällan bra mellan katt och ägare om man skaffar en katt på de kriterierna. Bebis kommer aldrig komma tillbaka, och du bör inte skaffa en katt med kraven om att den nya ska vara som hon, vara Bebis. För det kommer aldrig vara hon. Försök istället sätta fingret på vilka egenskaper du du uppskattar hos en katt och skaffa nya katten efter de kriterierna. Se förbi utseendet, för utseendet är inte allt, det viktiga är att du och katten kommer trivas med varandra.

Achatina
2

Enklast är nog om du kollar utbudet hos olika katthem efter redan vuxna katter som är i liten storlek. Köper man kattunge är den ofta liten när den kommer men kan bli sjukt stor som vuxen (min katt var inte mycket större än en normalstor kaffekopp när jag fick honom och nu är han nästan upp till knät).

JenniferFahlander
0

#4 Hon var inte renrasig norsk skogskatt hennes pappa va vanlig bondkatt men mamman va 75% norsk skogskatt men hennes beteende va precis som en skogis även fast hon e blandis så kalla ja henne norsk skogskatt även fast hon bara va en vanlig bondkatt :) 

#7 jag minns inte riktigt vad hon vägde men jag minns att hon vägde mindre än ett mjölkpaket,

JenniferFahlander
0

#5 Men det finns alltså katter som blir småväxta pga att dom e dvärgar precis som vissa människor? O inte pga inavel ? :) ja skulle nog isåfall vilja ha en liten sådan :) För dom raserna ni tipsade om va rätt stora jämnfört med min katt, ja vill ha en liten kisse som aldrig blir stor, precis som när man får barn, man vill aldrig att dom ska växa upp för de e så mysigt o bara ha dom i famnen :)

JenniferFahlander
0

det finns ju dvärg pudel o dvärg pincher o alla möjliga dvärg hundraser, skulle va gulligt om de fanns dvärg skogisar :)

Sealle
2

#14 Det kommer du tyvärr inte att hitta. Alla de som finns bland katter är resultat av inavel, och de är då ofta huskatter på landet som av min erfarenhet är mer vilda än tama (då ägarna ej gör mer än att mata dem).

Sealle
4

Tror du bör omprioritera vad du letar efter i en katt och inte välja efter utseendet eftersom det (precis som med hundar) sällan blir bra. 🙂

[HundochKatt]
3

Visst finns det små huskatter/bondkatter, men kanske inte fullt så liten som din som verkar bara ha vägt 1 kg (en liter mjölk väger 1 kg ca).

Jag tycker att du ska titta på andra egenskaper än storleken, för det blir nog riktigt svårt att hitta en så liten katt och det borde ju inte vara första och enda prioritering. Hälsan tex. borde ju komma först. 

Och du kan aldrig få en likadan katt igen. Det är ursvårt! Alla katter är individer, både utseendemässigt och mentalt. Så jag tycker att du ska tänka om och slå det ur hågen, annars finns risken att du blir besviken på nästa katt.

Silvestris
2

Den enda typ av dvärgväxt som det avlas kontrollerat på är den variant som ger korta ben hos bl.a. munchkin. Katten är dock i övrigt helt normal till storleken, det är bara benen som drabbas av dvärgväxten. Vad jag vet finns det inte någon uppfödare i Sverige som avlar på detta.

Men visst förekommer det att det föds kattungar med olika typer av dvärgväxt. De drabbas tyvärr ofta av olika inre missbildningar också.

Jassan
6

Så söt din katt var.❤️

Jag skulle vilja tipsa om att du kan gå till närmsta katthem o titta på katterna som är där. Då ser du hur dom ser ut o även hur dom är till sättet. Du får oxå tips o råd från dom som jobbar där o hjälp med att hitta just den katten som passar till dig. Precis som med människor så finns det stora o små. Dessutom så räddar du en katt som kanske letar just efter dig! Kanske sitter där nu en liten, liten söt "bebis" o väntar på dig? 😉

Jag önskar dig lycka till med att hitta just den katten som du vill ha.🙂

https://jazzans.wordpress.com/