Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1721 ggr
Cireea
2015-05-17 22:54
0

Efter kastrering

Vi har nyligen kastrerat och märkt vår hankatt (på snart två år) som vi tog över förra året då förra ägarna hotade med avlivning. Vi klarade inte av hans  jamande dag in och dag ut så vi tog tag i saken och kastrerade då vi länge funderat på det. De förra ägarna sa att han varit innekatt, vilket vi ganska snabbt insåg var en lögn bara för att vi skulle ta honom så ni kan ju tänka er hur mycket han vill ut.

Han var tyst ett par dagar (vi kastrerade honom i onsdags) men nu har jamandet börjat om igen, inte fullt lika hemskt som förut men det är en hårfin linje. För vår del kan han absolut få vara ute en stund om dagen om det är vad som krävs men jag vill först bolla lite med andra kattvana människor. Missförstå mig inte, han får absolut jama. Jag kräver inte att han ska vara knäpptyst men jag ser gärna att han inte går runt i flera timmar och jamar då det är så sjukt provocerande att jag måste stoppa hörlurarna i öronen för att få lite ro. 😂

Hur lång tid efter kastrering tar det innan han lugnar ner sig? Eller jamar han just för att han längtar ut igen efter att ha fått varit det tidigare? 

Aktivering har han gott om och även uppmärksamhet. Han busar flera timmar om dagen med vår hund (dom river nästan lägenheten när dom leker) och vi alla tre som bor här i lägenheten turas om att gosa/leka med honom varje dag och kväll tills han självmant går iväg från en för att han blivit nöjd. Han har dessutom flera katträd samt möjligheten att titta ut i flera fönster, vilket han ofta gör. Vi testade tidigare att gå ut med honom i sele men han uppskattade det inte alls så efter några gånger fick vi ge upp den idén.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Scorpio97
2015-05-17 23:05
0

Hormonerna sitter kvar i några veckor, och spermierna lever ett tag efter kastrering. Han kan alltså fortfarande para honor och är fortfarande fertil ett tag till. Så förmodligen lugnar han ner sig ganska snart. 

Sen känner många katter av våren även om dom är kastrerade. Vår hane har varit kastrerad i flera år men är fortfarande mycket mer jamig nu på våren. Sen blir det värre om vi uppmuntrar det genom att ge honom uppmärksamhet. Så när han jamar som värst så är det total ignorerande som gäller, vi varken tittar på honom eller pratar med honom. Så fort han blir tyst får han mat eller så tar vi fram en leksak. 

Sen är vissa katter väldigt pratiga helt enkelt, och då vet jag inte om det går att göra så mycket (:

//Jessie

Cireea
2015-05-17 23:18
2

Tack för ditt svar #1 Tummen upp Vi får väl helt enkelt vänta och se om han lugnar ner sig lite med tiden. Vi får helt enkelt köra med noll uppmärksamhet när han jamar så kanske han inser att det inte är någon mening att försöka. Skrattar

Hittills kan jag bara säga att kastrering gjort under med vår Se7en, så jag hoppas att vi får bukt med jamandet också. Han är verkligen mycket mer tillgiven redan nu bara dagar efter kastrering, det är mer än välkomnat. Har verkligen saknat att ha en kisse vid fotändan under natten och en kisse på bröstkorgen på morgonen som dreglar mig i ansiktet. ❤️

Bästakompis
2015-05-18 07:54
0

Hej! Det låter som att er katt har ett riktigt bra liv, så han ska inte behöva släppas ut. Jamandet lugnar nog ner sig när hormonerna går ur kroppen, tror jag också. Ta inte det här personligt, men det är så onödigt att dröja med att kastrera! Alltför många tvekar och funderar av någon konstig anledning, antagligen okunskap! Det är bara stressande för katten att inte få tag i en partner, och jobbigt för ägarna. Finns absolut ingenting att tveka på om man har eller får en katt på ca 6 månader eller mer, och inte är uppfödare. 1) boka tid hos veterinären 2) lämna in katten på utsatt tid 3) hämta katten och betala. Svårare än så är det inte! Sprid till dina vänner!

Cireea
2015-05-18 12:53
0

#3 Jag tar det absolut inte personligt, jag har haft många katter genom livet. alla kastrerade. Så det här är absolut inte vår första katt om jag säger så. Jag har aldrig tänkt låta vår katt vara okastrerad om han så varit tyst, jag har växt upp med att katter ska vara kastrerade och märkta, så det sitter lite i ryggraden på mig.  

Det har varit lite annat som gjort att det här dröjt längre än väntat som jag inte vill ta upp på forumet. Men nu är det äntligen gjort! 

Det jag märkt av är att ofta när katten jamar så är det för att trigga igång vår hund för lek! 🙂Just nu river dom lägenheten för nu är det tydligen lekdags (som Se7en  väntat på att Zica ska vakna och leka med honom). 😂

[CatpissNeverclean]
2015-05-18 19:59
0

Tråkigt beteende från dom gamla ägarna! 

Hoppas eran katt lugnar ner sig nu, men det tror jag nog. Tror att det kan handla om att han bara velat ut för att hitta honor. Och då borde det bli bättre nu. 

Roligt att han är så bra kompis med hunden! 🙂

Cireea
2015-05-18 20:12
0

#5 Ja det känns lite trist att dom kände att en lögn var på sin plats, jag skulle såklart tagit honom oavsett då jag inte riktigt tål att man avlivar en katt som är fullt frisk och så pass ung. 

Ja, vi har kört med att totalt ignorera honom idag när han jamat och jag  tycker det blir lite mindre och lite mindre påfrestande för varje dag så det lägger sig nog snart.

[CatpissNeverclean]
2015-05-18 20:14
0

#6 Ja klart katten ska få en chans till ett bra liv. 🙂

Hoppas det fortsätter så!