Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1110 ggr
Zolah
0

Hon ropar på mig

Efter att jag fixat min ca 5år gamla katthona så har hon börjat bli massa 'mamma sjuk', hon vill vara med mig lite extra och har till och med fått tillbaka sitt lekande som jag saknat en del.

Problemet är dock att hon skriker på mig om nätterna, och söker efter mig. Jag och min sambo har dörren stängd till sovrummet för jag är allergisk mot något och vi vet inte vad riktigt ( vårdcentralen drar bara upp mantrat ' gör av med alla era djur' istället för att hjälpa )

Jag kan ju inte bli arg på henne, hon gör ju inget fel. Ibland kommer hon med sin leksak och lägger utanför dörren och tycker att det är en fin tribute.

Saken är den att jag måste få hjälp att komma på vad jag ska göra åt detta? är det vanligt att katter blir såhär efter kastrering? hon har ju en annan kattkompis så det är ju egentligen inte att hon är ensam.

Snuttefia
1

Det är vanligt att katter blir mer tillgivna sin ägare och mer lekfulla när de kastrerats.

M.V.H Snuttefia

Zolah
0

^Men blir dom typ, ångestfyllda av att ägarna försvinner?

hon söker mig till och med då andra är hemma

Snuttefia
0

Hmm… jag vet inte… Min pojke är kastrerad och även om någon annan är hemma brukar han ropa efter mig. Han är mer lekfull och kelig, jag har bara sett positiva saker. Visst kan vara jobbigt om de ropar och så men. Det är ju inte så konstigt när man tänker efter, har hon någon annan som hon är väldigt trygg med?

M.V.H Snuttefia

Zolah
0

Hon väljer ju m ig framförallt men kan gosa med kompisarna mina och min fästman, problemen är ju inte stora på dagen för om hon ropar så ropar jag så hon hör mig.
 då kommer hon och ligger i mitt knä ett tag och går sedan, har inte sett problem då jag är borta på dagarna ( brukar tjuvlyssna på dörren bara för att försäkra mig )

just nu tex ligger hon och sover i trädet i  hallen utan problem, det är endast på nätterna hon går bananas.

Snuttefia
0

Hmm… har du provat att ha henne i sovrummet på natten? Det kanske till och med räcker för henne att dörren är öppen… Det kan räcka, hon kanske känner sig jätte utanför.

M.V.H Snuttefia

Zolah
0

Jag har funderat på den planen, men har inte utfört det ännu då vi försöker som sagt hålla det djurfritt.

Snuttefia
0

Okej om det var jag skulle jag ha dörren öppen, det är antagligen det som är fel. Katter tycker inte om stängda dörrar…

M.V.H Snuttefia

Zolah
0

Inte för vara sådan men jag hade nog gjort det om jag inte hade allergin som bråkade, och hon har klarat av detta tills en stund efter kastreringen. ( ca 1-2 månader eller så sedan )

Snuttefia
0

Hon kanske behöver lite extra trygghet just nu när hon blivit kastrerad och allt. Och om du nu är allergisk mot djur, mot din katt tycker jag du ska omplacera henne för bådas bästa.

M.V.H Snuttefia

[HundochKatt]
1

Förmodligen blir det avhjälpt om dörren är öppen och katten får komma in till dig. Men jag förstår det här med allergin. Du får propsa på att få göra allergi test, mot det du misstänker att du kan vara allergisk mot.

Snuttefia
0

Testa vad du är allergisk mot, kanske känner av pollen? Om du är allergisk mot katt måste du omplacera katten.

M.V.H Snuttefia

[Sandi92]
0

Ignorera det är mitt tips. Har själv sovrumsdörren stängd på natten och det var lite jamanden i början, men när han märkte att det inte hjälpte så slutade han. Att aktivera och gosa mycket en stund innan läggdags kan också hjälpa

[MylleMelli]
0

Min ena katt brukade ofta jama efter mig om nätterna  då jag alltid sover med stängd dörr. Men efter ett tag slutade hon.  Går nog över för din katt med, har ett annat sovrum där dörren alltid är stängd och det var en hel del krafsande och jamande på den dörren, men det gick också över efter ett tag.