bajsar och kissar inte i lådan
Blir lite småtokig på en av mina herrar här hemma. Gizmo är 8 månader och kissade i vår säng förut innan vi köpte en till låda och efter det gick han på toaletten…fram tills för 3 veckor sedan. Nu kissar han på badrumsmattan eller om vi har kläder på golvet i badrummet och detsamma gäller nr2. Han verkar inte gå på lådan alls. Vi har alltså två lådor, gör rent regelbundet och byter lådorna regelbundet men endå går han inte. Och vi har inte bytt sand alls. Några tips??
Testa att byta sand eller plats på lådorna. Kissen har inte ont någonstans eller är missnöjd med något? Det är svårt att gissa sig fram med katter.
Är alla dina katter kastrerade? Har du varit till veterinären för att utesluta urinvägsproblem?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#1 jag har känt och klämt på han överallt för att se om han har ont eller ryggar tillbaka men får inga reaktioner alls. Så himla svårt. Men ska absolut byta plats på lådorna o se om det går. Samt prova nya Kattsand. #2 båda grabbarna är kastrerade men ska absolut kika upp om det är problem med kisseriet men han verkar kissa normalt och inget spill om man säger. Och kissar fler gånger om dagen som han brorsa.
Som # 1 och #2 skriver kan det bero på att katten har ont alternativt känner sig stressad eller på annat sätt känner obehag. Är katten kastrerad? Vad för typ av sand använder du? Katter föredrar generellt en mycket finkornig sand. Du skriver att ni rengör lådorna "regelbundet"? Vad innebär det i antal gånger per dag? (Regelbundet kan ju, även om jag inte tror att du menar så, betyda varje månad.) Var är lådorna placerade? Kan katten uppleva att den får lugn och ro och inte störs av att ni går förbi, annan katt sitter och lurpassar osv. ? Har ni testat att ha olika typer av lådor, både med huv och öppna? Om ni har låda med huv, se till att den där löjliga luckan som medföljer är bortplockad. Den stänger in dålig lukt och de flesta katter uppskattar inte att sitta med nosen intryckt i luckan.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#4 katterna är kastrerade som jag skrev ovan. Sanden vi använder är Compact ultra plus. Vi tömmer lådorna en gång på förmiddagen och en gång på kvällen :) ena lådan har huva men luckan har alltid varit bortplockad på den medan den andra där de endast kissar är öppen låda. Vi bor i en 1.5 rummare så ena lådan står i hallen där vi aldrig är. Där står den öppna lådan och den stängda står i badrummet. Har även klämt o känt på han men får inga reaktioner. Men som sagt måste checka med veterinär.
hur är kattens hörsel? syrran har en döv katt som bara går om lådan är klinskt ren o får det ligga bara ett par minuter så sitter för mycket doft för den damen kvar i lådan så den måste göras rent totalt.
Hörseln är det inget fel på som jag märkt av då han kommer när jag ropar på han. Vi gjorde rent rubbet igår igen men han bajsade endå på golvet inatt. Jätte lustigt, allt hade varit så mycket enklare om han sagt vad som inte går bra hehe
Du har två hanar va? Det kanske är rivalitet? Finns så många anledningar till att en katt inte vill gå på lådan. Jag använder sanden Ever Clean Lavendel.
#8Jaa två killar har jag. Den minsta är väldigt nyfiken av sig. Om det kravsar någonstans så ska han vara där direkt eller så. Kan ju vara om Gizmo blir stressad av han på det viset. Något tips på hur man kan få han att gå själv utan att den andra ska vara med han överallt? Okej, är den finkornig eller grövre? :)
#5 testat ta bort huven helt på en av lådorna?
#10 vi tog faktiskt bort den helt igår. Men ska köpa en större låda idag och se om det kanske hjälper ytterligare…kan det vara något tror ni?
Jag tycker det verkar som att katten har ont, kanske uvi eller andra problem med urin/njur vägarna. En del brukar då välja mjuka underlag för att göra sina behov på. En vända till veterinären för koll skulle jag rekommendera.
#12 ja det får nog bli det för säkerhetens skull. Men har någon haft en katt med samma problem? Har var ju petig förut med lådan så därför vi köpte en till nämligen.
Till kattlådor rekommenderar jag plastbaljor, själv använder jag SmartStore vilket mina katter trivs bra med.
Prova gärna med EverCleans oparfyrmerade sand (t.ex. multicrystals)
En koll hos veterinären är en bra idé, vilket du redan har förstått :)
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#14 den sanden ska jag absolut testa. Det verkar nu som att grabben börjat gå på toa. Plus att sambon är ögonvittne. Inga olyckor under dagen så vi håller tummarna tills imorgon. Bytte plats på lådan och tagit av locket. Ska se hur det går annars är det boka tid imorgon.
Vi hade en kattunge som vägrade bli "rumsren" (mamma vägrade sälja den innan den gick på låda) och vi provade alla möjliga sorters sand, inget funka fram tills vi en dag hade slut på sand o la i tidningspapper i lådan, då skuttade han glatt i lådan och gjorde sina behov! Vi kom fram till att det måste va så att han inte gillade att sanden kom in mellan trampdynorna/likande! :)
Jag tycker också att du ska kolla med veterinär för säkerhets skull.
Dessutom kan du prova med Feliways som man sätter i vägguttaget. Om katten är lite stressad över något eller helt enkelt känner av våren ute kan det fungera lugnande. Feliways brukar gå att köpa både i djurbutiker, på apoteket och hos veterinären. Det är helt ofarligt, luktar inget för oss människor och imiterar tydligen katten egna signaler att "allt är bra". Det finns som spray också, men då varar effekten bara en kort stund för varje sprayning. Den man sätter i väggen är oftast bättre.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Allt har gått jätte bra sen vi flyttade lådorna och nu går han på toaletten som vanligt utan problem. Men ska prova ny sand imorgon och köpa hem feliway då han kan bli stressad lätt:)
Varför ska du prova ny sand nu, när han går på lådan som vanligt? Jag tror det är bättre att vänta med det tills och om du ser att det inte håller i sig. Ju fler ändringar desto mer stressande/störande är det för katten. Feliway kan däremot vara bra.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#19 Instämmer! Katten kan bli orolig och börja kissa utanför igen om du byter nu. Vänta och se istället….
Fick två inlägg med samma sak så jag tar bort den ena. Vet inte varför det blir så ibland. ;)
#19 Där har du är poäng hehe. Dumt tänkt av mig :)