Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1183 ggr
pernillaoscarsson
0

Kommer katter ihåg varandra?

Jag tog hem mammas katthona till mig idag då mamma ligger inlagd på sjukhuset sedan en vecka tillbaka. Kände att Busan fick vara ensam lite väl mycket om dagarna då min lillebror jobbar dubbelskift flera dagar i veckan.

Jag har redan två katter hemma hos mig varav den ena är mamman till Busan. Jag har delat av lägenheten så att de har hälften av ytan var, vilket jag tänkte låta vara i några dagar. Dörren till köket är en glasdörr så de kommer hela tiden att se varandra.

Min fundering är dock ifall Busan och Esthla (mamman) kommer ihåg varandra? När jag kom in med Busan i transportburen och ställde ner henne på golvet så kom genast Esthla och började nosa. Det var inte in/ut med några kloade tassar och inget fräsande. Bägge två verkade väldigt intresserade av varandra. Min tredje katt däremot (hon hatade de där 12 veckorna då ungarna bodde här) reste ragg en aning och fräste och Busan fräste tillbaka.

OberonsMatte
0

Jag är kanske lite tråkig, men tror att katter glömmer att de haft en nära relation ganska snabbt.

Jag har fyra katter från fyra olika uppfödare, och vissa reagerar vänligt på nykomlingar och vissa är mer avogt inställda. Det beror på kattens individuella personlighet/temperament och ibland även mognad.

Sajtvärd Katter iFokus

pernillaoscarsson
0

Har också tänkt så hela tiden. Men blev lite fundersam då de var så nyfikna på varandra medan den andra katten drog sig mer tillbaka. Men det stämmer nog som du säger, vissa katter tar saken lättare än andra. Så man kanske istället kan säga att min katts personlighet/temperament gått i arv till "kattungen" haha :)

Milliz83
0

Jag är faktiskt inte helt säker vad jag tycker om den frågan….

Jag och mina föräldrar brukar vara kattvakter åt varandra. Jag har 3 st katter och de har 4 st katter. Blir kattvakt situationer 1-3 ggr /år - i minst 1v upp till en månad. Ingen av oss har tillräckligt stora lgh för att låta alla katter vara separerade så vi släpper ihop dom bara. Det tar alltid minst 1 v för dom innan "alla fräser åt allt och alla" stadiet tar slut och dom blir lugna igen. Men under den veckan så fräser dom bara och försöker i princip bara hitta sitt ställe/rangordning i denna stora grupp, det är inga mordförsök eller några andra allvarliga situationer. De kan i princip äta bredvid varandra redan från första dagen….

En av mina katter, en ragdoll, är lugn och väldigt självsäker. Han tycker om äventyr så jag tog med honom till föräldrarna över dagen bara. De hade inte träffats på nästan ett helt år denna gång, och han sprang ut ur buren med svansen i topp och det blev inte direkt några fräsningar heller mellan föräldrarnas och min katt. Lite småoroligt /nyfiket följer efter osv. men inte mycket mer. 

Så jag vet som sagt inte vad jag ska tycka, de måste ju känna igen varandra på något sätt för att det ska gå så bra som det har gjort för mig och mina föräldrar. Fast vi människor springer ju emellan varandra och tar med sig varandras katters dofter så det kanske har med saken att göra…..

pernillaoscarsson
0

#3 Det med dofterna har jag också funderat över lite. Jag är dagligen hemma hos mamma i och med att hon är sjuk. Så dofterna från mina katter har alltid följt med dit på samma vis som mammas katts doft följt med hem till mig.

Kan även säga att alla tre just nu, medan jag är hemma, går tillsammans. Mamma katt och dottern håller sig i och för sig lite på avstånd, men det är inget morrande eller fräsande. De följer varandra nyfiket för att se vad som händer. Min andra katt är dock väldigt reserverad. Hon är inte på och ska mucka gräl eller så utan hon håller sig på sin kant, morrar och fräser lite ifall de skulle komma för nära varandra. Men inte mer.

Tänker låsa in Busan igen imorgon då jag åker och jobbar, men annars tror jag inte detta ska ta så lång tid. Känns skööönt!! Har varit lite orolig över hur det hela skulle gå. Har ju hört sådana historier om ihopsättningar. Päls som yrt i hela huset osv osv. Visst får jag räkna med att det kommer bli någon lusing hit eller dit, men tror inte det kommer bli så farligt då det inte hänt någonting idag?

Milliz83
0

Det låter som ett gott tecken - att de går ihop medans du är hemma.  Jag hoppas och tror på att du borde inte få allt för mycket problem. 

1 vecka innan de lugnade ner sig, det slog aldrig fel. Och då var det 7 st som försökte samsas…. Eftersom du bara har 1 så borde det inte ta riktigt så lång tid. Får jag rekommendera Feliway? Då brukar det gå ännu bättre och snabbare för dom att lugna ned sig. (Jag glömde koppla in min 1 av gångerna, märkte stor skillnad!)

Hmm, när jag tänker efter, Tog hem en ny kattunge i höstas. De tog bara några dagar innan de kunde gå ihop. Men en av mina stora var lite reserverad, så där tog det lite över 1 månad innan de vart riktiga kompisar….