Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 901 ggr
nakuta
0

Vill ha lite tips och råd på kost

Har nog aldrig skrivit här innan men kikat in lite då och då.

Skriver här för att se om jag kan få lite tips och råd gällande kost.

Jag har en katthona som går på veterinär foder pga kroniska tarmproblem, har provat alla olika typer av mat till henne och det enda som då funkat är detta veterinärfoder som veterinären ordirerade och det är ju tyvärr av märke RC, jag kommer inte våga byta till henne då det då fullkomligt rinner av henne som vatten och hon kommer rasa i vikt, det är så det funkat när vi provat olika, både burkmat och allt annat tänkbart.

Men nu är det så att vi ska antagligen hämta hem en annan misse inom snart framtid, han är redan 9 månader gammal (Perser/maincoon, vet inte om rasblandningen påverkar vad man bör ge, men lägger in det för säkerhetsskull), skulle vilja ha lite tips på något bra foder till honom (helst torrfoder, vet att många tycker det är skit, men har haft katter förr och vissa katter klarar helt enkelt inte av våtfoder, vill inte ha några "påhopp" om att jag utfodrar mina katter med torrfoder, vet inte hur det är här alltid, men varit med om på andra forum att de kan hoppa på om allt). Jag kommer alltid hålla koll på när de får mat så de inte äter varandras mat för att inte min tjej ska bli sjuk igen, hade kört samma till båda om jag hade kunnat, men veterinären rekommenderar enbart detta foder antingen till då som min tjej som har kroniska problem med tarmen eller som ett tillfälligt foder.

Så vill höra era tanker på olika märken, 

Tacksam för svar, har redan kollat lite på olika sorter, men vill ändå se vad andra anser är bra eller mindre bra foder.

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Fridaaaa
2

Hon är huskatt då din 9månaders, raser har ingen betydelse kring kost heller.

Dricker katten mycket går torrfoder bra men tål/vill katten äta blötmat är det bra att ge i alla fall 1 gång/dag.

Torrfoder: Acana, taste of the wild, canagan, applaws, orijen är bra torrfoder. Dvs spannmålsfria med hög kötthalt 👍

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nakuta
3

#1 Jag vet att han räknas som huskatt oavsett om han har 1 ras i sig (utanstamtavla) eller 15, men det va inte det frågan handlade om, skrev bara ner det, så det behövdes inte påpekas.

Gällande honan så är hon med huskatt, mer om det behöver vi ju inte gå in på.

jag själv har aldrig varit med om katter som inte druckit bra. Här hemma har de alltid fri tillgång till stor skål med vatten som byts ut både morgon och kväll för att alltid hållas så färskt det kan.

Många av de märkena jag läst på, men vill höra lite mer vad fler anser om olika, inte bara lista upp utan gärna om man själv testat de vad som är fördelen med just det eller nackdelen med just det fodret och har man då provat mer än en av de så kanske man kan jämföra de

Amor vincit omnia

Fridaaaa
3

#2 Läs hela vad jag skrev inte bara specifikt "huskatt" 😉

Vad som fungerar är olika från katt till katt,  också vad de gillar.
Så det som är fördel/bra för en kanske itne är det för nästa. Så man får nästan prova på sin/sina katter 👍

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nakuta
4

#3 Ja, jag läste hela, men som sagt frågan handlade inte om att få konstaterat att katten är en huskatt eller ej, för det visste jag redan. Läser man på ex vissa RC foder står det att de rekommenderas till vissa raser eller så, därav jag skrev som jag gjorde!

Ja, jag vet att det funkar olika bra för olika katter, men kanske ändå finns vissa saker som överlag är bättre med ett eller annat av dessa olika fodrena!

Amor vincit omnia

Kutterkatt
3

Min persertjej har alltid ätit Acana och alltid mått bra och gillat det! Det finns en hjälpsam tabell på paketet också med anvisningar för hur mycket katten ska få beroende på ålder och vikt så man vet hur mycket man ska ge. Man kan be att få med en mätkopp i affären när man köper det. Hon är innekatt och har inga problem med vikten trots att hon inte rör på sig överdrivet mycket. Hon tycker dessutom att maten är god och äter den gärna som godis också! Vi köper den gröna påsen, Grasslands.

ElisabethB
2

Om din nya katt är kortnosad skulle jag säga Taste of the wild då det är små kulor (köper TotW Rocky Mountain till mina och de älskar den.)

I övrigt har jag ingenting att tillägga utifrån inlägg #1, där du redan fått bra tips.

Lycka till med din nya familjemedlem!

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

annzoo
1

Du kommer att få väldigt många förslag på den mat du absolut måste ge din katt. Jag råder alltid att ge de fodret katten har ätit innan den kom till dig, även om det skulle vara ett riktigt skräpfoder för att sedan sakta introducera ett annat foder. Detta för att förhindra matknas.

Själv ger jag rc siames + applaws kitten. Vissa katter verkar dock spy av applaws men inte mina. Jag har provat en mängd olika foder genom åren men vågar inte laborera så mkt nu då jag har en katt som reagerat på flera andra fodermärken men inte just dessa 2.

Ollek
1

När du har provat burkmat och allt annat som du skriver, har du då bara lagt upp en stor klick direkt eller sakta fasat in det?

nakuta
0

#8 jag har intruducerat lite i taget och försökt öka på, men vissa katter vill helt enkelt inte äta burkmat, andra älskar det, min lilla tjej jag har här hemma nu älskade det och tanken va att hon skulle leva på burkmat, men det gick inte pga hennes tarmproblem!

Amor vincit omnia

Ollek
0

#9 Ok jag förstår, ville bara försäkra mig om att du hade gjort så som du skrev :)

nakuta
0

#10 Jag har provat de flesta sorter också. Tycker bara det är så synd om min lilla tjej som älskar det men inte kan äta det =(

Amor vincit omnia