Kattorganisationer
Jag har ett problem som jag desperat försöker lösa på något sett. Det är så att mina föräldrar inte kommer kunna ta hand om sina(familjens) 2 katter från och med i höst. Den ena katten som är "min" är i dag 17 årig honkatt och den andra är en 9 årig svart hankatt. Detta är katter som fått gå ut och in som de velat hela livet och blivit väl omhändertagna.
Jag bor själv i en lägenhet i dagsläget och både jag och sambon är allergiska mot katter samt har en hund som har svårt för katter. Katterna är även livrädda för hundar vilket inte direkt hjälper. Sedan jag fick reda på att de kommer att avlivas till hösten om jag inte tar dem har mina tankar gått fram och tillbaka med hur jag ska lösa detta.
Jag hade inte ens en tanke på omplacering innan idag eftersom jag fått uppfattningen att det inte är någon som vill ha en äldre katt. Jag var idag inne och kollade på flera kattorganisationer så som Kattjouren, kks och akutgruppen är det någon av dessa som är bra eller man bör veta något om innan man kontaktar dem?
Sen detta med blocket annonser är det någon som har någon erfarenhet av om det går att hitta ett bra hem till en äldre katt via blocket?
Jag älskar verkligen mina katter och letar desperat efter en bra lösning för dem så om någon har något annat tips får ni gärna dela med er av det! Jag mår dåligt av tanken på att avliva två friska katter.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Det går absolut att hitta bra hem åt äldre katter. Många föredrar t o m att adoptera en äldre katt. Det kan vara människor som "vet" hur de närmaste åren kommer att se ut, men som kanske inte vill binda upp sig för 15-20 år framåt. Det kan vara t ex äldre människor, studerande mfl som gärna vill ha katt några år framöver, men kanske inte i hela 15-20 år framåt.
Däremot är jag väl lite tveksam till att gå via en kattorganisation (om du inte känner till organisationen väl sedan tidigare och har stort förtroende för den), själv skulle jag i första hand välja att försöka omplacera på egen hand.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 Tack för svar det ger mig lite nytt hopp. Har du någon bra erfarenhet av blocket? Finns det någon annanstans man kan annonsera ut en annons? Tänkte mest en organisation då det kändes som att de kan ha bättre chans att hitta ett nytt hem. Har du hört illa om organisationerna?
Den yngre hankatten är tyvärr inte kastrerad men om jag hittar ett hem åt honom kan jag definitivt fixa att han kastreras innan flytt. Någon som har någon erfarenehet av kastrering av soppas "gammal" katt. Han har ju trotts allt många år kvar att leva om jag bara kan hitta ett bra hem till honom. Tar emot alla tips och erfarenheter jag bara kan!
På Stockholms katthems hemsida finns en sida som heter "Omplaceringar". Där kan man som privatperson själv försöka omplacera sin katt. Uppsala katthem har ett liknande system på sin hemsida.
Jag vet inte om fler katthem/kattorganisationer har något liknande, men det kan vara värt att du kollar runt.
Jag har inga erfarenheter själv av Blocket. Det kan säkert fungera men kräv att den som är intresserad av katterna först kommer o hälsar på dem flera ggr, se till så att du själv kör hem katterna till det nya hemmet (så att du kan backa om det verkar heltokigt) o s v. Vad man är rädd för är ju t ex att katterna hamnar hos någon kattsamlare, hos någon som inte är kapabel att sköta katterna väl eller hos någon som vill ha katter att träna kamphundar på eller liknande… Kolla noga alltså och gå på din magkänsla!
Tycker också att det låter mkt klokt att kastrera katten före omplacering!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Men fy vad hemskt kamphundsleksak är det sista som får hända med mina ögonstenar! Självklart kommer jag att ta och träffa personen flera gånger och även köra dit katten själv. Ska se till att leta på alla de hemsidor jag hittar och annonsera där så fort jag varit hemma och tagit lite nya kort på kissarna. Hoppas verkligen att jag kan hitta ett riktigt bra hem åt dem så de kan få spendera resten av sina liv på ett bra sett!
Tar gärna emot fler tips och råd!
Blocket är hör och häpna - efter katthemmens intressenter och rasklubbarnas annonssidor den omplaceringssidan där du har störst chans att få kontakt med seriösa intressenter.
Var ärlig i din annons och berätta om katternas positiva sidor, men ta även upp problembeteenden, speciella behov, locka gärna med att katternas tillbehör och mat följer med.. Ställ frågor till köparen om hur personen bor, familjesituation, andra djur, vad den haft för djur tidigare, vad den har för djur nu o.s.v.
Viktigt är att du också begär att intressenten pratar med dig i telefon innan den träffar katterna och att om det är flera som ska ta hand om katterna att så stor del av familjen som möjligt kommer och träffar de.
Visst finns det många oseriösa på Blocket, men de brukar dra sig när de får en massa frågor (som självklart ska vara seriösa för att inte skrämma bort "rätt intressenter") och att du som säljare inte går med på prutning av priset. Hänvisa istället till vad saker kostar om någon försöker pruta.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#5 Tack för alla tips. Jag trodde aldrig dagen när katterna inte längre skulle kunna bo kvar hos mina föräldrar skulle komma. Så har inte alls förberett mig på detta med omplacering. Blir nervös av att bara tänka på det. Ska definitivt skriva in några frågor och träffa de som ska ha katterna innan så jag vet vad magkänslan säger.
Ett vanligt varningstecken när det gäller huskatter/bondkatter är att folk försöker pruta. En person som inte kan/vill betala 500 kr/katten i inköp är inte lika intresserad av att betala för veterinärvård som intressenten som tar sig tid att spara ihop till inköpet. (Tro mig, det går att spara ihop de pengarna även om man lever på socialbidrag eller har löneutmätning hos Kronofogden - det handlar bara om prioritering.)
Kom ihåg att köparen ska imponera på dig, men att även du ska inge ett förtroende hos köparen.
När det gäller vuxna djur är det ett stort plus för en köpare om veterinärjournaler följer med. Visst en katt är ju inte lika dyr som en hund eller häst, men likväl så blir den en familjemedlem och det är bra att veta vad man köper.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Det är inget fel på Blocket! Mina yngsta katter fanns på Blocket såväl som på respektive rasrings hemsida när det var dags för dem att hitta nya hem, och det var inget som helst oseriöst med det. Jag var en av intressenterna och den som efter kontakt via mejl, telefon och besök fick förtroendet att köpa.
Flera av "mina" uppfödare har själva levererat katten i mitt hem, och sett till att hålla kontakten den första tiden (och ibland hela kattens liv). Det är något jag själv skulle vara oerhört angelägen om ifall jag var säljare. Just för att finnas till hands om det blir problem och/eller köparen inte kan ha katten kvar av någon anledning.
Blocket är nog den sida de flesta som går i kattköpartankar tittar på. Det är viktigt att annonser inte utformas så att folk känner att de måste rädda katten ifråga. Den sortens annonser och sidor kan leda till att katten hamnar hos någon som absolut inte behöver eller har råd eller tid/ork med fler katter.
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Självklart kan jag fixa veterinär journaler. Den äldre katten har varit hos veterinären 2 gånger varav en gång var sterilisering samt öronmärkning. Den yngre katten har aldrig besökt veterinären. Vi har haft väldig tur med friska katter. Tror du verkligen någon betalar 500 för en 17 år gammal katt? Jag bryr mig själv inte om pengarna är bara mån om att de ska komma till bra hem.
#8 Jag hoppas verkligen att jag kan få ha en kontakt med köparen även efter köpet. Det är som sagt mina barndomsvänner och ögonstenar som jag måste hitta hem till. De har växt upp med mig och varit hos mig hela sina liv. Jag kan ha haft förutfattade meningar med chansen att hitta ett nytt hem till en äldre katt. Jag hoppas verkligen det. Vill så gärna att de ska komma till ett ställe de trivs. Hade tryckt in dem i lägenheten om det inte va för allergi och att de är livrädda för min hund. :( Vill verkligen undvika att lägga ut en sådan annons med hot om avlivning då de inte känns seriösa. Tyvärr är det ju precis det jag försöker förhindra. Men som tur är har jag sommaren på mig.
Angående avlivningshot är det inte tillåtet på Blocket (och inte på några andra seriösa sajter heller). Vad som händer katten om den inte blir såld ska eventuella intressenter inte behöva ta på sig ansvaret för. Det är jätteviktigt att katterna är önskade i sitt nya hem och inte bara hamnar där p.g.a. samvetskval.
Minimipris för en katt som säljs via Blocket är 500 kr enligt Blockets regler. 500 kronor är ingenting, och har man inte ens råd med det har man verkligen inte råd att ta på sig ansvaret för en katt.
Sajtvärd Katter iFokus
#9 För en seriös spekulant är det inga problem att betala 1000 kr för två katter, många katthem tar ut 500-1500 kr i adoptionsavgift för en huskatt. Så det ska inte vara några problem att betala 500 kr för en "färdig" katt, även om det är äldre.
Jag tror inte heller det är några problem med inköpspriset, men hur är det med försäkringen för äldre katter? Kan man ta över försäkringen när katten byter ägare? För vad jag vet så går inte försäkringsbolagen med på några nyteckningar av försäkringar för katter över 8 år. Och att äga en oförsäkrad katt kan vara väldigt dyrt.
Steg ett är enligt mig att kastrera hanen. En okastrerad hankatt som går fritt ute ger upphov till enormt många kattungar som kanske inte är önskade. Man vet ju inte hur den nya ägaren kommer att ha katten, så bäst är att du kastrerar den nu. Och det borde vara skönast för katten att få gjort detta ingrepp innan en eventuell flytt, så att det inte blir två nya stressmoment på samma gång. Det är inga problem att kastrera en vuxen katt, en nackdelen är att den kanske redan hunnit befästa sin "hanighet" så skvättande och sådant kanske inte upphör helt iom kastreringen.
Vad skönt att ni inte tror det är några problem. Jag har som sagt rätt mycket fördomar så trodde inte det fanns någon chans att hitta ett nytt hem till äldre katter över huvud taget så har varit jätte ledsen i över en månad innan jag faktiskt tog tag och började kolla runt.
#12 Tyvärr är har de aldrig varit försäkrade så någon över låtning av försäkring kommer inte att kunna ske. Tyvärr har mina föräldrar inte samma syn på djur som jag har. Eftersom vi på den tiden vi fick våra kattungar gav 50 öre per katt som en "tur peng" och då kunde vi inte ett smack om katter. Så har mina föräldrar aldrig tyckt att det var värt att försäkra dem. Jag kan idag tycka att det är en dum idé men jag var bara ett litet barn när vi skaffade våra första katter. Även om våra katter har haft och har ett otroligt bra liv så är det mest på grund av tur inte kunskap.
#13 Ja jag har funderat mycket på det och tänker att det kanske är lättast för honom att bli kastrerad innan man flyttar på honom från sitt nuvarande hem precis som du skriver. Jag har ingen erfarenhet av kastrering av äldre katter så tar gärna emot erfarenheter kring detta. Jag tar gärna den kostnaden om jag kan hitta ett nytt hem till honom jag tycker inte att 9 år är tillräckligt gammalt för en katt. Och min pappa hade pratat med en veterinär som sa att katterna va för gamla för att flytta och borde avlivas. Så tyvärr kan jag på grund av detta uttalande av veterinär stöta på en rätt negativ inställning till hela påfundet med att omplacera. Så jag behöver verkligen all information jag kan få så jag kan få dem att förstå.
Oj! Det var illa med så grav felinformation från en veterinär!! Om de inte vill omplacera katterna pga detta så kan du få telefonnumret till min veterinär där en av de anställda har haft det lokala katthemmet på sin mark och varit engagerad under många år. Vet inte om hon fortfarande är det, men hon kan nog hjälpa till i det läget. I annat fall så kan det vara ganska svårt eftersom många veterinärer tyvärr fortfarande betraktar katter som "dussinvaror".
Lycka till iaf och tveka inte att säga till om vi kan hjälpa till!!
Ja det gör att pappa nu kommer tycka att jag inte är riktigt klok som vill omplacera katterna. Han tycker att jag inte ens borde ta och flytta min äldre katt till mig själv. Nu är ju både jag och pojkvännen allergiska så det är ju inte en bra permanent lösning. Jag blir arg när jag tänker på denna veterinär som inte borde uttala sig alls i ämnet om den sitter på en sådan kattsyn. Tack det kan hända att jag kan behöva det. Den äldre katten är min så den har de inget att säga till om men jag behöver få dem att ändra syn på den yngre hankatten. De älskar katterna men efter detta veterinäruttalande så ser de nästan de som djurplågeri att ha katterna vid liv över huvud taget. "De är ju så gamla". Jag vet att pappa kommer få spader om jag säger att jag tänker betala för att kastrera hankatten men det bryr jag mig inte om det är mina pengar jag gör som jag vill med dem. kan jag lägga pengar på hunddagis varje månad så kan jag betala en kastrering för att rädda stackars kattens liv.
Är jätte tacksam för all information som ni kan ge mig om detta. Jag vet inte ens vart man börjar för att hitta vettig fakta som kan ändra deras syn på äldre katters förmåga till förändring.
Som sagt, det är bara att säga till!
Skickar pm till dig..