Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 13928 ggr
Cheapo
0

Hur dåligt är egentligen sheba blötmat?

Det jag undrar är hur dålig shebas blötmat egentligen är? Mina två katter "livnär" sig på orijens torrfoder, men ibland vill de också ha blötmat. De har tröttnat på Mjau och äter det inte alls längre. Sheba däremot älskar dom! Undrar liksom hur "farligt" det är att ge dom en burk att dela på varannan dag typ? Bara för att liva upp maten lite. Hedwig visar tydligt att hon vill ha mjukmat genom att sätta sig utanför skået där jag förvara den och jama högt tills jag tar fram den.

fvanilla
3

Det beror på vilken Sheba-sort.

Dom i runda askar är inte ett helfoder. Dom i mer fyrkantiga askar så är paté riktigt bra, men de i sås mindre bra då p.ga spannmålet, men inte lika "illa" som med torrfoder.

Här finns mer info som kanske kan hjälpa dig:

http://www.kattstatus.se/sida108.html

Uppkatten
9

Jag har nyligen varit i kontakt med ansvarig för Sheba. De uppger att det spannmål som finns i Sheba enbart finns i "Sheba med sås", och det består då av majsmjöl som behövs för att göra själva såsen. I övrigt används ingen spannmål enligt vad de uppger. Jag frågade också ang. uppgifter på nätet om att Sheba innehåller för lite taurin. Man uppgav då att det har hänt mkt sedan den undersökningen gjordes och att Sheba i dag innehåller den mängd taurin som katter ska ha.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

SuperLimm
2

Jag säger såhär: Läs innehållsförteckningen på maten du köper och undvik vegetabilier och socker så går det bra sen. Kolla även så det står att det är ett helfoder. Det finns fler sorter än Mjau och Bozita som inte innehåller en massa onödigt, Sheba Classic är en av dom.

Mvh Linn

Uppkatten
3

Om enbart såsen i Sheba Selection in Sauce innehåller lite majsmjöl så tycker jag att det är helt OK. Det måste var mkt små mängder det rör sig om, och de byten katter tar i sin naturliga miljö har ju också små mängder frön/vegetabilier i sina magsäckar.

Däremot köper jag ogärna kattmat med socker i (även om de tillverkare jag varit i kontakt med har hävdat att sockret är till enbart för bättre hållbarhet).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Bästakompis
0

Jag undrar en annan sak om våtfoder. Ibland köper jag märken som innehåller i stort sett bara kött, men det står inget om taurin. Måste det inte alltid tillsättas för att vara ett helfoder? T ex Lidl's märke Coshida. Påsmenyerna innehåller inget spannmål eller vegetabiliskt protein, det står att det är ett helfoder och det är ju bra så långt. Men det står inget om taurin.

jollycox
1

#5 Kött innehåller taurin. Ett bra foder(med mycket kött) behöver därför inte tillsätta taurin.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[HundochKatt]
1

All blötmat är bättre än torrfoder enligt mig. Så äter inte katten av de bättre som Mjau och Bozita men av andra märken så är det ok. Dock kan man ju försöka undvika de sorter med socker och spannmål i så gott det går i alla fall. 

Taurin finns i kött också, vissa mer andra mindre. Så det beror lite på vad det är för kött i om det är tillräckligt.

Bästakompis
0

Tack för svaren. Då borde ju Coshida vara ett av de bästa och billigaste fodren som finns som påsmeny. Kostar 39 kr för 12 påsar. Såg att Whiskas påsmeny kostar 59 kr och den innehåller både grönsaker, spannmål, vegetabiliskt protein och vegetabiliska biprodukter. Bra för okunniga människor eller katter som är korsade med kaniner ;)