Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2653 ggr
Skumtomten
1

Katter går visst att uppfostra!

Idag rev frugans kattjäkel i örat på en av mina kaniner trots jag talat om för henne att han inte ska vara runt kaninernas inhägnad. Kaninen (Valde) blev svårt skärrad och är nu inne i huset med bandage runt örat för att få lugna ner sig. Detta ledde såklart till ett långt och utdraget gräl med kärringen där hon gång på gång påpekar att det inte var Jamas (kattens) fel. Nej visst, katter är rovdjur med jakt instinkt det förstår jag men hon menar på att det inte går att lära katter att dom inte får vara på vissa ställen för dom är "För självständiga".  Det är skitsnack om ni frågar mig. Man kan visst träna och lära en katt vad de får och inte får göra men inte enligt henne Nejdå. Nu bara för att retas lite extra sitter hon i trädgården och fnittrar med katten smygandes kring kanin inhägnaden.

tötenöten
5

Joo, det är helt klart sant att man kan lära katter saker. Går att lära de väldigt mycket bara man arbetar hårt med det. Det är dock lite mer på kattens villkor. 

Tycker du borde prata lugnt och sansat med henne när du lugnat ned dig istället.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Katthemsmatten
3

Hundar går också att lära en hel del, men lik förbaskat så sitter jaktinstinkten i även på minsta lilla yorkshireterrier. Jag är klart tveksam till att du kommer få katten att låta bli kaninerna annat än när du är i närheten. Det är nämligen så att katter är smarta nog att inse när de kan och när de inte kan göra en viss sak. Och det lönar sig inte att försöka skrämma den. Kopplingen till att man skrämmer den och vad den inte ska göra kommer nämligen inte att gå upp för katten. Den kommer bara att vara rädd för den som skrämmer den.

Medarbetare Hittekatter iFokus

sagan
15

För det första, bygg en bättre inhägnad åt kaninerna så att katten inte kommer åt dem. För det andra är det ett märkligt beteende att sitta vid kanin inhägnaden och fnissa medan katten cirkulerar. Kanske terapi av något slag kunde tänkas vara bra?

Skumtomten
4

Jag var fan lugn och sansad under hela konversationen. Det var hon som skrek både det ena och det andra. Anklagade mig för att inte bry mig om katten utan bara "Dom jävla kaninerna". Jo men det är väl klart som fan jag bryr mig om att ta hand om kaninens öra först innan jag ska försöka lära kattskrället hyfs. På deras villkor? Då lär det ju inte bli mycket lärt för den där. Han vill ju inte ens flytta på sig ur soffan när man säger till. Det är hennes katt, hennes ansvar att träna den. Eller man kanske borde sätta katten i kaninburen och låta kaninerna vara inomhus och ta upp hela jävla sängen på natten.

dumbell
2

Låter som att hon inte har gjort så mycket för att försöka lära och uppfostra katten. Hur gammal är den? Sen måste jag hålla med #3 om att det inte låter särskilt hälsosamt att sitta och fnissa åt en sån situation samt att det vore bra med en bättre inhägnad åt kaninerna. I mina ögon har båda djuren lika stort värde då dom båda är levande och kännande varelser. Att hon inte ser allvarligt på att katten rivit kaninen verkar ganska seriöst om du frågar mig..
Sen går det självklart att lära katter och uppfostra dem men hon verkar ha haft ett ganska löst "koppel" på den låter det som. Sen är det enligt mig verkligen inte kattens fel då det är instinkt utan snarare ägarnas då det är dem som uppfostrar.

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Denna kommentar har tagits bort.
Wony
1

Man kan lära katter saker, men efter vad jag sett och upplevt är det ganska svårt att få dem att hålla sig undan ställen hela tiden utan att man är där. Katter är nämligen inte dummare än att de kan räkna ut när de kan vara på de "förbjudna" ställena.

Sedan tar det ofta ganska lång tid att lära katter saker, särskilt om det går emot deras instinkter.

[HundochKatt]
5

Ja det går att lära katter saker och ting, men de är lite av ögontjänare. De kan hålla sig borta när matte/husse är i närheten. Men så fort matte/husse försvinner så är de där, hur konsekvent man än är. Envisa som tusan är katterna, men det är ju en del av charmen med dem också.  

Bättre bur/inhägnad till kaninerna så katten inte har en chans att komma åt dem föreslår jag också.

Murmeltuss
1

Saker som är absolut NEJ för våra katter så använder i en sprayflaska med vatten. T.ex. När de hoppar upp och stjäl mat från bänken eller retar kaninen. Prova det.

Sealle
6

#9 Sprayflaska kommer dock inte stoppa beteendet, bara göra så att katten inte litar på dig eftersom du är "farlig". Den kommer fortsätta göra beteendet så fort du inte ser.

Wony
4

#9 Tyvärr har sprayflaska inte fungerat hemma hos oss. Snarare ökade beteendet i omfattning och vi fick avsevärt mycket mindre problem genom att MILT tillrättavisa. Exempelvis bära undan katten från det stället den inte får vara. Om och om och om igen.

Ibland "fräser" vi till vilket är mer på kattens språk, och det funkar oerhört bra som direkt tillrättavisning. Sprayflaska gav vi upp snabbt. Var bara taskigt mot katten.

Skumtomten
0

Igår kväll när allting lugnat ner sig pratade jag och frugan ut om problemet. Jag har satt upp kompostgaller runt kaninernas inhägnad så inte Jamas ska kunna ta sig direkt inpå dom och klösa genom nätet. Kaninen mår mycket bättre, den är inte lika rädd och behöver inte ha bandage på örat längre. Det blev ett litet hack i örat men det har läkt upp fint under natten. Men mitt samvete skriker inombords då Jamas inte kommit hem sen igår kväll. Jag var lite sträng mot honom och tillrättavisade katten till stallet medans jag ordnade med det andra. Han brukar alltid komma in till middagstiden då vi äter tillsammans men inte igår. Vi har ställt ut kattmat på trappen men den verkar orörd.

Uppkatten
5

Om en van utekatt inte kommer hem som den brukar så ska man alltid ställa sig frågan "Vad hindrar katten från att komma hem?" En av de vanligaste orsakerna är att katten har blivit instängd någonstans av misstag. D v s kolla varje dörr/fönster/lucka som kan ha stått öppen och sedan stängts. Observera att instängda katter ofta inte "talar om var de är" utan de är tysta och ligger och trycker.

Man bör också söka av hela området där katten normalt brukar vistas eftersom katter som insjuknar/skadas under utevistelsen ofta gömmer sig och ligger och trycker. De här katterna berättar ofta inte heller var de befinner sig (vilket lär vara en biologisk överlevnadsmekanism).

Man bör också fundera på om katten kan ha blivit ivägjagad av mer revirstarka katter eller av t ex en hund. I så fall kan man behöva söka utanför kattens normala revir och då bör man ffa söka i skymning-mörker-gryning.

Vänta inte för länge med att sätta upp efterlysningslappar (minst 400 meter bortåt i varje riktning + lägga lappar i grannarnas brevlådor mm). Är katten bortsprungen så är det viktigt att börja söka aktivt så tidigt som möjligt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Skumtomten
0

Vi har sökt igenom hela gården men kan fortfarande inte hitta honom. Frugan har gått ut för att söka i området runtom. Jag funderar lite på det du sa om att han kan ha blivit iväg jagad av en annan katt. Grannen som bor lite längre bort har en stor röd katt som Jamas ofta bråkat med. Den brukar komma in på gården och det blir ett nedrans fräsande och klösande. Jamas har i dom flesta fall alltid "vunnit" och schasat bort den. Det verkar som att Jamas är mer överlägsen än grannens katt men hjulet kanske har vänt denna gång?

dumbell
1

Har du testat kolla så grannen inte råkat stänga in honom? Då en av våra vana utekatter var borta lite för länge så visade det sig att grannen (klant.. 😡) hade stängt in honom i förrådet och när vi hittade honom så låg han bara och vilade i en barnvagn, hur lugn och obrydd som helst.

-Gandhi

Katthemsmatten
5

#15 Man behöver inte vara speciellt klantig för att råka stänga in en katt. De har en förmåga att komma insmygande utan att man noterar dem. Det är ju inte precis som att de aviserar sin ankomst.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
3

#16 Jag skulle till jobbet en dag för flera år sedan. Skyndade ut genom lägenhetsdörren och vände mig om för att säga "ses i eftermiddag" till katterna. Studsade förvånat till och tänkte : "Men min svarta katt har ju inte vita bakben!!!". Gick tillbaka in i lägenheten igen och såg att det var grannens svart-vita "pitbull-katt" som slunkit förbi och tagit sig in i lägenheten. Jag begriper än i dag inte hur det gick till, det borde varit omöjligt,men jag är väldigt glad över att jag upptäckte det. Grannens "pitbull-katt" och mina båda katter kunde nog ha fått en intressant dag tillsammans annars… ;-)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Skumtomten
1

Gick bort till grannen för någon timma sedan och frågade honom ifall han sett till Jamas. Förklarade att han kanske smugit in i hans garage när Olof (Grannen) inte sett honom. Han svarade ganska väl en aning vresigt att det inte fanns nån katt där inne och ville heller inte besvära sig med att öppna dörren till garaget för en snabb titt. Kan väl erkänna att vi aldrig varit världens bästa grannar efter en incident för herrans många år sedan då hans jakthund satte efter min dotters häst. Men man tycker ju ändå han kunde kollat lite snabbt. Till råga på skiten tyckte jag mig höra ett svagt litet mjau ifrån garaget hans men han schasade bort mig från gården ganska snabbt. Ska smyga mig dit ikväll och ta en titt när gubbfan sover.

Uppkatten
1

Vi får hoppas att "gubbfan" tittar efter när du inte längre finns i närheten…

dumbell
0

#16 Ne, självklart inte.. Men vi bor i radhus och har delad källare med dom andra och trotts att många katter är ute och spatserar där så tenderar folk att ha den där dörren öppen medans dom går upp/ner från sitt hus och källaren för att sedan stänga det kanske 1-2 timmar senare. Stör mig lite på det beteendet 🤔

-Gandhi

Skumtomten
5

Igår kväll slutade väldigt intressant. När mörkret lagt sig smög jag mig iväg till Olofs gård för att ta en närmare titt i hans garage. När jag närmade mig det kunde jag tydligt höra ynkliga ljud inifrån. Jag öppnade dörren försiktigt och lyste med ficklampan och nog fan låg Jamas där. Det som var mer underligt med situationen var att det stod en skål vatten och torrfoder på golvet, ungefär som om Olof visste om att han hade Jamas i sitt garage. Är så jävla förbannad på hur han inte kontaktade mig om det. Nu är katten hemma igen iallafall och frugan skämmer bort honom lite extra med kyckling till middag.

Uppkatten
3

Grattis till att ha katten hemma igen! Hade ju varit spännande att se grannens min när han kom till garaget nästa gång…. Hoppas att Jamas är id-märkt (med chip eller örontatuering) + registrerad i ett ägarregister ifall det ska bli mer av sådana här problem med grannen framöver…

Id-märkningen i kombination med registrering gör så att den som ev. hittar katten också lätt kan hitta er. (t ex om katten hittas på annan ort).

Id-märkning + registrering gör också att du lättare kan "bevisa" att det är din katt om någon skulle hävda något annat.

Skumtomten
1

Nu blir jag snart vansinnig. Grannen kom gåendes in på gården idag och pekade på Jamas som satt vid utebordet och skrek till mig att jag gjort inbrott i hans garage. Jag förklarade för honom att jag hörde ett jamande igår när jag gick dit för att be honom att kolla i garaget, då han vägrade öppna och sa bara ärligt att jag ville kolla själv för att vara helt säker. Hans garage är ett gammalt trähus med olåsta dörrar och det finns ingenting av värde inuti, dessutom tog jag ju för fasiken ingenting därifrån förutom MIN FRUGAS katt och gick därifrån. Jag ifrågasatte också varför han stängt in katten i garaget med mat och vatten utan att kontakta oss men hans svar var bara "Jag upptäckte det så sent så jag skulle ta med katten idag". Om han istället släppt ut Jamas hade han kunnat gått hem direkt och kunnat gå in genom fönstret här. Men nej det är tydligen såpass "olagligt" att hämta sin egen katt ifrån någons gård att det krävs en nedrans polisanmälan.

Uppkatten
4

Tveksamt om man kan anses göra inbrott om det enda man gör är att öppna en olåst dörr för att släppa ut sin katt… Det låter inte som ett inbrott i mina öron. Däremot kan man väl ifrågasätta om grannen stulit er katt… när de aktivt hållit katten instängd och på så sätt hindrat den från att gå tillbaka hem (grannen visste ju faktiskt var katten hörde hemma och att katten brukade få gå fritt ute).

Skumtomten
2

Bra sagt, kommer använda det emot honom så kan han köra upp sin polisanmälan någonstans där solen aldrig skiner!

Bästakompis
12

Alltså, den här historien låter lite för händelserik och mustig för att vara sann…är kanhända Skumtomten en författartalang?

Skumtomten
1

Jo det har varit ett par mycket händelserika dagar måste jag säga och än har lugnet inte slagit sig till ro. Nu har det mest sjuka inträffat och frågan är om inte jag är den som egentligen borde lägga en polisanmälan vid detta laget. Jamas var ute mer än 5 timmar så vi anade otyg då han oftast håller sig runt gården eller kommer in och sover en stund efter att ha varit ute max 1-1,5 timme åt gången. Som vanligt kollade vi igenom stallet och de andra uthusen utan någon lycka. Ännu en gång fick jag gå med bestämda steg till grannens gård, där han satt ute på sin altan och glodde på mig lite ilsket när jag nästan krävde att få ta en till titt i hans garage. Först försökte han mota bort mig igen men jag stod på mig så han kanske fattade att jag ändå bara hade gått dit när han sov iallafall. Han öppnade garaget och ut springer Jamas. Hans ursäkt var "Ja det var då underligt att din katt är så förtjust i mitt garage. Jag får väl se till att hålla koll på ifall han springer in när det står öppet". Han sa det i ett tonläge som nästan fick mig att bli lite skeptisk och det faktum att förutom både mat och vattenskål var det nu  en korg bäddad med fleece filtar inne i garaget vilket får mig att undra ännu mer. Försöker verkligen gubbfan att stjäla våran katt!?

OberonsMatte
7

Grannen kanske hörde både grälet  och när du "var sträng" mot katten och kände att han var tvungen att rädda honom därifrån.

Sajtvärd Katter iFokus

dumbell
1

Låter som att du haft en tuff vecka alltså 🤔 Kaninsår, bortsprungen katt, knasig granne… Ojojoj inte kul. Grannen låter ju inte vidare rolig heller..

-Gandhi