Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 667 ggr
Malin-lappen
2015-04-28 19:09
0

Urinsten?

Hej! Jag har en kastrerad hankatt som fyller 3 år i år. Han började idag helt plötsligt att sitta konstigt utanför lådan precis som om han försökte kissa. Jag lyfte upp honom och kollade på magen och då var han "kissig" runt snoppen. Så jag tvättade där och han gillade det inte alls. Han tyckte nog det gjorde ont för han fräste till vilket han inte brukar göra. Har rensat lådan och han har kissat där också. Han har kissar 4 små pölar utanför lådan nu precis. Känns som mycket kiss på kort tid för att vara typ kristaller i urinen… Men jag vet ju inte. Hans rörelse är normal förutom att han gärna inte hoppar omkring som igår t.ex. Jag har bokat en tid till veterinären imorgon men tänkte skriva här och höra om ni varit med om något liknande?

Therese
2015-04-28 19:14
1

Inte vart med om det men det låter som att han behöver träffa en veterinär, så bra att du bokat tid :)

Scorpio97
2015-04-28 19:31
1

Vid urinvägsinfektion så blir det oftast många små pölar, och det är vanligt att katten kissar utanför lådan, oftast på mjuka platser (soffan/sängen/mattor). Det beror på att katten förknippar smärtan med lådan, och därför undviker den.

Låter bra att du har tid redan imorgon, då uvi och stenar gör väldigt ont.

//Jessie

Malin-lappen
2015-04-28 20:22
0

Okej tack för infon. Får lite panik nu när jag googlar på urinsten. Jag har alltid trott att jag har gett bra foder men läser nu att folk skriver att man ska ge urinstensförebyggande foder till kastrerade katter och mycket blötmat för att den ska få i sig vätska. Min katt gillar inte blötmat precis. Men han har alltid gillat vatten för han leker gärna med vatten och jag ser honom ofta dricka. Blah… Känns som att jag gjort helt fel. Står att övervikt också är något som ökar risken. Han är inte överviktigt. Han väger 6-6,5 kg men är en stor katt.

sagan
2015-04-28 21:44
0

Det kan även vara FIC,  Feline Ideopatisk Cystit även kallad stressblåsa. Vilket många kan drabbas av. En katt på 6,5 kg som bara äter torrfoder bör få i sig minst 3 dl vatten om dagen. Du kan mäta om han får i sig så mycket, om inte kan det vara bra att försöka få honom att dricka mer. Du kan ställa ut vatten runt om i lägenheten, lägga i leksaker som han fiskar upp, blir då blöt om tassarna och får putsa sig och får på så sätt i sig mer vätska. Köpa vattenfontän eller annat du kan komma på. Lättast att få i katten vätskan den behöver är via maten det vill säga blötmat. Men vill de inte äta blötmat får man lösa det på något annat sätt.

Malin-lappen
2015-04-28 22:13
0

Kan en katt få den här stress låsa av att få för lite vätska i sig? Förlåt jag glömde skriva att han äter Acana. Köper det på Arken. Känns som ett bra märke. Har bara kört på det eftersom jag blivit rekomenderad det av både personalen där och av vänner som är mer insatta i foder än vad jag är. Han ratar inte blötmat helt. Men ställer jag fram blötmat och torrfoder så väljer han alla gånger torrfodret. Kansle ska prova att ta bort torra maten och enbart erbjuda honom blötmat. Men fråga. Är om han blir mer stressad av ett fodrbyte nu? Eller tänker jag helt virrigt kanske? Aja jag får se vad veterinären säger imorgon. Man blir bara så orolig och vill att allt ska bli bra FORT! Tack för rådgivningen här inne. Känner superskönt att kunnde få bolla frågor mer er.

Malin-lappen
2015-04-28 22:17
0

Just nu är han bara i badrummet och hallen för han kissar små pölar. Har satt in två skålar vatten utöver den första till honom också. Haft kranen igång så han fått dricka ur den och leka lite men han är inte jättesugen på att leka. Bara en kort stund.

sagan
2015-04-28 22:52
1

Acana har bättre innehåll än många andra torrfoder men inget torrfoder slår blötmat enligt mig. Vätska är A och O vad gäller katter. Vill du utfodra med både och så se till att ett utav målen är blötmat med extra vätska, ställ inte fram torrfoder då med tanke på att han främst väljer torrisarna.

Om han kissar är det jättebra även om det är lite. Om han inte får ur sig något är det helt stopp och då är det veterinären som gäller direkt. 

Om han äter blötmat så skulle jag ställa fram det med extra vätska som du häller på. Vissa katter gillar att man blandar runt vattnet, andra att det ligger runt. Så du får prova dig fram. Ljumma gärna maten så luktar det mer. Håll koll på honom nu under natten så att du ser om han slutar kissa alls. Ju mer vätska du får i honom desto bättre när de har urinvägsproblematik.

Malin-lappen
2015-04-29 15:43
4

7, tack för dina tips! Har nu varit hos veterinären och det var en uvi. Så han ska äta penicillin eller hur det stavas. Nu ska jag iväg och köpa våtmat till honom! Stackaren. Hoppas att det hjälper! Jag kommer sätta fram våtmaten och ta bort torrfodret f.o.m nu. Ser att många ger och rekomenderar Mjau. Så tänkte köra på det.

[HundochKatt]
2015-04-29 16:20
2

Tycker att det är så härligt att höra att folk slutar med torrfoder till katt. (y) Jag blir så himla glad av det. :) Men det är synd att det i många fall måste hända något innan man gör den förändringen. Men bättre sent än aldrig och lycka till i fortsättningen!

sagan
2015-04-29 21:41
3

Skönt att du varit till veterinären och att det inte blev något stopp. Togs det 

prov på urinen med tanke på att denne satte in antibiotika? Bara 3% av UVi hos katt beror på bakterier och om det är fallet är det ofta en sekundär infektion. Att bara ge antibiotika hjälper då inte.

Malin-lappen
2015-04-30 16:19
1

9, Det känns skönt för mig att jag kommit till insikt att våtmaten behövs p.g.a detta! 10, Ska jag vara helt ärlig så bad jag veterinären undersöka min katt själv medan jag satt i väntrummet. Jag är så himla blödig när det gäller djur. Och jag fick avliva min andra gamla katt hos samma veterinär för ca 3 månader sedan så det kändes tungt för mig att gå dit igen. Men han berättade att han hade tagit prov och det behövdes penicillin för att bli av med det. Så jag litar helt på honom. Redan idag efter att jag gett honom medicin 2 gånger så känns han piggare och har blivit utsläppt från toaletten/hallen för han har inte kissat utanför :) så det känns superskönt i mattehjärtat.

sagan
2015-04-30 22:44
1

#11 Förstår dig, är också blödig och stressar mer än jag vill göra. Om han tagit prov så är det ju bra, vissa sätter in i förebyggande syfte innan provsvaren kommit nämligen. 

Skönt att han mår bättre redan och har skött toabestyren som han ska! 🙂