Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2367 ggr
Snuttefia
0

Fasta innan operation!

En veterinär säger att katten inte ska få äta tolv timmar innan operationen (tror det var så) och inget vatten två timmar innan. En annan veterinär säger att kattens mat ska tas bort fyra timmar innan operation och att vatten alltid ska vara tillgängligt. Finns det något rätt eller fel? Liksom har ni stött på ett sånt här problem?

M.V.H Snuttefia

ChristineL
0

Det kanske är olika beroende på sövningen? Vilket medel som används och hur länge katten ska vara sövd tänker jag.

Maria
0

Jag tror också det kan variera beroende på hur stor operation respektive hur djupt katten sövs.

/Maria

Snuttefia
0

Det är ju ett ganska lätt ingrepp imorgon kanske är därför han får äta så pass länge… Men det är så svårt att veta…

M.V.H Snuttefia

Maria
0

Vad har veterinären sagt som ska göra ingreppet då?

/Maria

Snuttefia
0

Fri tillgång till vatten och ta bort föda fyra timmar innan.

M.V.H Snuttefia

Maria
0

Då skulle i alla fall jag lita på det.

/Maria

ChristineL
0

Ja, följ alltid veterinärens råd när det kommer till sånt här!

Snuttefia
0

Okej ja den här veterinären har jag ju aldrig stött på problem med så. Men lite skummt att det kan skilja så mycket!

M.V.H Snuttefia

Maria
0

#8 Det skiljer ju jättemycket på olika ingrepp också. Ta bort tandsten eller operera buken t.ex.

/Maria

Snuttefia
0

Ja jo men har fått helt skilda uppgifter från olika veterinärer om samma ingrepp..

M.V.H Snuttefia

Maria
0

Jag hade nog ändå lyssnat på den veterinären som ska göra själva ingreppet, de kanske använder sig av olika narkos t.ex.

/Maria