calicivirus / kronisk förkylning
Min katt på 12 år har kronisk förkylning (tror det var calicivirus) och tydligen så går det inte att bota enligt veterinären vilket jag tycker låter mycket märkligt så jag tänkte höra om ni vet något. Symptomen är att han dagligen nyser slem och låter täppt i näsan men fungerar som vanligt leker och gosar och äter/dricker bra. Innekatt. Är så less på detta för jag vet ju själv hur jobbigt det är att vara täppt och att behöva vara det för evigt låter inge kul. Dessutom måste man torka upp slemmet stup i kvarten. Väggar förstörs. Inte så kul att vakna upp av att katten nyser slem i ens ansikte :P
Har haft honom sedan jag var liten så det gör mig så ledsen. Någon som vet något om detta??
Jag har en katt som precis som din också lider av kronisk kattsnuva. Hon fick ett flertal antibiotikakurer men det blev inte bättre, hon fortsatte att vara lika snuvig och veterinärerna hävdade att hon skulle få leva så resten av livet. Jag gav henne också näsdroppar i omgångar när hon var som mest täppt (vanliga människonäsdroppar för barn) på veterinärens inrådan. Detta pågick i flera år, sedan drabbades hon av en lunginflammation och fick läggas in på djursjukhuset där hon fick kortison samt starka antibiotika. Döm om min förvåning när hon sedan kom hem och knappt nös längre! Jag fortsatte med hennes antibiotikakur (Baytril vet.) hemma och efter hela kuren var klar blev hon så gott som frisk. Det är helt underbart att se hennes näsborrar fria från snor, jag trodde aldrig att det skulle ske! :) Två år efter hon blev fri från sin snuva började hon få lite symptom igen, hon började nysa ett par gånger om dagen och jag kunde se lite gult snor i ena näsborren, då gick vi direkt till veterinären och bad om samma antibiotika hon fick för sin lunginflammation (Baytril vet.) och det fungerade till och med snabbare denna gången.
Mitt råd är således att prova en riktigt stark penicillin istället för den sort som de vanligtvis skriver ut vid sådana här saker. Jag håller tummar och tassar för att din katt också blir hjälpt! Förstår verkligen hur jobbigt det är att se sin älskade lilla misse snuvig jämt.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Infektion av calicivirus behandlas understödjande dvs. man behandlar symptomen. När katten har ett aktivt sjukdomsutbrott brukar man även behandla med bredspektrumantibiotika för att minska risken för en sekundär bakteriell infektion. Själva virusinfektionen måste kroppen läka ut själv, det finns ingen medicin som slår ut själva caliciviruset. Tyvärr innebär det att en del individer bär på infektionen livet ut.
Din katt behöver behandlas för sina luftvägsbesvär. Om det är antibiotika, slemlösande och/eller antibiotika som gäller måste en veterinär bedöma.
Hur länge har katten visat symtom?
Har det varit samma grad på symtomen hela tiden?
Vad är det för färg på slemmet?
Har man konstaterat vilket virus det det handlar om eller gissat?
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för svar! Jag ska ringa veterinären och fråga om starkare antibiotika. Ska se vad man kan göra mot besvären också
#3 Han har visat symptom i kanske 2 år och det har varit samma grad på symptomen, slemmet är gult och hon tog prover som sa att det var det här viruset.
Gult slem indikerar en bakteriell infektion och den behöver behandlas. Det är jätteviktigt att katter med kronisk kattsnuva hålls i bra allmäntillstånd, annars kan de bli väldigt sjuka. Just calicivirus kan leda till elak sårbildning i hela munhålan och nosen så det är superviktigt att katten hela tiden behandlas understödjande, vid behov.
Det kan var så att det hjälper med en kur kortison samt antibiotka under en längre tid än vad som man vanligtvis ger.
Hej!
Jag hittade denna tråd via en google- sökning, och trotts att det är länge sedan någon skrev i den så vill jag ändå göra ett försök!
Jag har en katt som har precis de problem som beskrivs i tråden och har varit hos veterinär ett flertal gånger utan att få något som ens liknar en diagnos.
Han behandlades med antibiotica över nyår och problemen försvann helt ett kort tag, men nu är det tillbaka (sedan början februari) och värre än någonsin!
(För kort antibiotica kur??)
Det har alltid kommit tillbaka efter ett tag vid behandling med antibiotica, men aldrig så här snabbt och absolut inte så här illa!
Han har alltid snorat, nyst, vatit täppt och haft ett väsande ljud till sin andning, men nu är det så mycket snor (gult!) att det blidas stora, torra snorkråkor runt näsborrarna på honom under natten! Jag brukar korttidsbehandla med barn-näsdroppar men inte ens det verkar hjälpa speciellt mkt nu.
Veterinärerna i min stad är jättedryga och supersvåra att ha och göra med och jag vet inte hur jag ska få dem att ta mig på allvar!! :(
#7 Försök att få tag på en veterinär som skriver ut en starkare antibiotikasort, jag har som jag tidigare skrev i tråden mycket goda erfarenheter av Baytril till katter med svår kattsnuva (som min lilla kisse hade). Min vanliga veterinär ville först inte skriva ut en så stark sort till kattsnuva eftersom hon hävdade att det inte skulle behövas eller hjälpa bättre än Vetrimoxin, men eftersom jag vet att Baytril är det enda som hjälper stod jag på mig och fick det utskrivet.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Har du tagit ögonpaket på katten?
Min fråga: kan en katt verkligen få kattsnuva om den blivit vaccinerad emot detta från den varit kattunge och sedan varje år??
#10 Ja, vaccinet skyddar inte från smitta utan gör bara symtomen lindrigare eller i vissa fall obefintliga.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack OberonsMatte. Då vet jag att jag gjort vad jag kunnat i alla fall, och behöver inte ha ångest för detta!