Huskatt - priser och titlar?

Huskatter bedöms utifrån temperament, kondition och prepparering. Antar att domaren även tar in andra saker som t ex charm och tillgänglighet. Men det finns ju ingen rasstandard på huskatter så dom kan ju inte bedömas utifrån någon sådan.
Det är kul att ställa sin huskatt. Bada, kamma och fixa den precis som med alla raskatter. När dom tävlar får dom inte Ex 1och så som raskatterna utan dom blir Nr 1, Nr 2, osv. Det tas ut bästa hane/hona i korthår och i långhår. Och dom blir NOMinerade precis som raskatterna. I panelen sedan tävlar hona och hane i respektive hårlag emot varandra. Och vinnaren tävlar emot vinnaren i det andra hårlaget.
Usch vad krångligt det låter, men det är inte så krångligt egentligen. Det är nog jag som inte kan formulera mig riktigt. Kul är det att ställa ut sin katt iaf. Lycka till på din första utställning. Lite nyfiken… vilken är det du anmält till? /Sylvia

Jag har anmält till utställningen i Nyköping den 6-7 oktober.
Tack för informationen, nu har jag ett bättre hum om det hela.
Min katt är 6 år och har, som sagt aldrig ställts ut förut, så jag hoppas att han kommer sköta sig på utställningen. Tänk om han absolut inte tänker vara stilla när man visar upp honom eller om han sitter och jamar i buren! 

Kan huskatter erövra några titlar som tex. Champion eller något liknande?

#3 Inom sverak kan de inte erövra titlar.
Däremot inom IDP kan de erövra titlarna, "Mästare", "Alley Cat Champ" och " Euromaster.

Jag måste få fråga en sak,kan man och om det är tillåter är det någon mening med att vara med i både sverak och IDP när det gäller utställningar?

#4 Okej, då vet jag! :-)
Jag har faktiskt också funderat på att ställa ut min huskatt… :) Men hur gjorde du för att anmäla dig till tävlingen?

#7 här finns en färsk tråd med information kring att ställa ut