Kattungar och allergisk?
Suck. För att hålla en lång historia kort blev jag för några år sedan allergisk mot mina katter och omplacerade dom. Har sedan dess reagerat på katter när jag gosar med dom ordentligt och så vidare, det är inga problem att vara hemma hos folk som har katt men just att kela med dom gör att jag reagerar.
Gick i flera år och sörjde över att jag inte kunde ha katt då jag verkligen älskar katter. Fick upp ögonen för rasen sibirisk katt och började läsa på om den. Var och hälsade på hos flera som hade sibbar och reagerade inte trots att jag gosade in näsan ordentligt i pälsen och även sov med ett örngott som det var massa päls på. Så till slut bestämde jag och min sambo oss och i söndags hämtade vi hem två stycken kattungar på 12 veckor. Jag hade inte reagerat på någon av föräldrarna när vi hälsat på och det var inte heller några problem när vi hämtade dom.
Men. Så när vi kom hem kände jag det komma smygandes. Rinnande näsa och kliande ögon. Jag har även känt mig lite tjock i halsen vilket jag inte har gjort tidigare. Och nu vill jag bara gråta. Jag har läst och sätter mitt hopp till att man kan reagera mer på kattungar, är det så? Kan det bli bättre när de blir äldre? Om det är så, kan vi ha kvar dom tills dess att det blir bättre? Jag äter antihistamintabletter och ska även köpa nässpray och ögondroppar idag.
Att ha katt är min dröm här i livet och jag trodde verkligen att jag skulle kunna ha det nu. Snäll, säg att det inte är helt förstört för mig. =(
Risken är att allergin blir värre. Och det är inte bra att det sätter sig i luftvägarna. En kompis fick astma av att utsätta sig för hund som hon var allergisk mot.

Kattungar är mer allergena än vuxna kastrerade katter.
Så här på våren kan även ev pollenallergi spä på allergin.
Ta kontakt med kattungarnas uppfödare och berätta att du blivit sjuk och hör med henne om hon ev kan ta tillbaka katterna.
Det kan vara så att du helt enkelt inte kan ha två katter och inte kattungar.
Lösningen kan vara att köpa en vuxen kastrerad katt.
Jag är själv allergisk mot katter och jag blir alltid sjukare och behöver medicinera mer när jag tar hem en ny katt eller har kattungar. Jag löser det genom att tvätta ansikte och händer när jag gosat med katterna.
Har kattfritt i sovrummet.
Kattbajs och kattkiss är väldigt allerget så be din sambo att göra rent i lådan.
Ibland vänjer sig kroppen men ibland blir man bara sjukare och sjukare.
Stolt ägare till tre La permer

#2 Tack för bra svar. Att ha kattfritt i sovrummet tar emot då jag älskar att sova med de små liven men det får nog bli så. Ska även testa med lite mer mediciner och se hur det går. Ska ge det lite tid och hoppas det blir bättre. Suck.
Håller tummarna! Berätta sen hur det gick.
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
Jag reagerar på kattungar och fertila katter men inte alls på kastrerade. Sedan kan kroppen vänja sig vid ens egna katter med tiden, inte alltid dock. Så tid och kastrering så snart så möjligt kan avhjälpa det men det är inte säkert tyvärr, allergier är inte riktigt lika för alla. Tips är att byta tröja och tvätta händer efter hantering och kel samt ha sovrummet kattfritt som ovan nämnt 🙂
Jag har för mig att jag läst någonstans att så länge kattungarna diar så är det mer allergener, och detta kan man märka av en liten tid efter man fått hem kattungarna. Sen ska hannar generellt ha mer allergener än honor.
Försök tvätta av/bada katterna. Det kan vara mycket allergener i deras päls nu när de diat.
Att inte ha dem i sovrummet tycker jag är en bra idé. Men kommer du inte till rätta med allergin så kan du ju inte ha kvar dem. Förstår vad sorgligt det måste kännas nu! Jag hoppas verkligen det löser sig.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Kattungar och fertila katter reagerar allergiker mer på. Ni har ingen veterinär i närheten som kastrerar från 12v ålder?
Att du inte reagerade på kattföräldrarna är väl lovande? om det inte funkar med kattungar bör du ju ändå kunna ha en vuxen katt 🙂

Tack så mycket för era goda råd och era lyckönskningar. Jag har köpt örondroppar och nässpray idag samt tvättat sängkläderna och ska inte låta dem vara i sovrummet från och med nu. Sen får vi se när vi kan kastrera dom och sen hoppas på att det blir bättre med tiden. Även om många kanske tycker det är dumt tänker jag inte ge upp. Är det så att vi måste omplacera dem senare så får det vara så men jag vill i alla fall försöka allt innan det kommer till det.
Jag håller er uppdaterade. =)
Hur bor du? Mina sådana allergier (svår astma) är mer eller mindre borta sedan jag flyttade in i ett 1700-tals torp på landsbygden med originalfönster (snacka självdrag jag har hemma).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus