Bli med katt
Hejsan allihopa! đ
Jag och min sambo har bestĂ€mt oss för att "bli med katt" sĂ„ att sĂ€ga. Vi har lĂ€nge velat fram och tillbaka men vi har nu bestĂ€mt oss och vi Ă€r vĂ€ldigt exalterade! đ
VÄrt nya dilemma Àr nu vilken ras vi ska köpa. BÄda tvÄ Àr överens om att vi vill ha en raskatt dÄ vi gÀrna vill veta hur förÀldrarna Àr, ev. sjukdomar och sÄ vidare.
Min frÄga Àr nu, har ni nÄgra tips pÄ raser? LÄnghÄrig eller korthÄrig spelar ingen roll. Helst sÄ ser vi att katten ska vara kÀnd för att vara social, gÀrna en typisk "knÀkatt" sÄ att sÀga (sjÀlvklart Àr detta vÀldigt individuellt ifrÄn katt till katt).
Min sambo jobbar hemifrĂ„n sĂ„ katten kommer endast att vara ensam hemma nĂ€r vi handlar, trĂ€nar, gör andra Ă€renden och sĂ„ vidare. đ
NĂ„gra raser som jag och min sambo tittat pĂ„ redan nu Ă€r Norsk Skogkatt, Ragdoll, Brittisk KorthĂ„r, Burma, Selkirk Rex korthĂ„rig och Burmilla. NĂ„gon som har erfarenhet av dessa raser? Eller har ni andra förslag? Alla raser Ă€r vĂ€lkomna! đ
(Skicka gĂ€rna Ă€ven med bilder om ni har det! đ)

#1: Vilken fin kattunge du har! đ Ăr La Perm slĂ€kt med Selkirk Rex? Dem var vĂ€ldigt lika, otroligt söta! đ

Nej La Permen Àr inte slÀkt med SRL
HÀr kan du lÀsa mer om La Permen.
http://rexkatter.ifokus.se/articles/54d786418e0e7408c8002693-la-perm?articles-1
Stolt Àgare till tre La permer
Jag rekommenderar helthjÀrtat perser, vÀrldens underbaraste katter.
Annars Àr jag sÀker pÄ att en birma skulle passa er.
HĂ€st, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hej, kÀnner att jag mÄste svara pÄ detta eftersom jag hade ungefÀr samma kriterier som ni nÀr jag bestÀmt mig för att skaffa katt, dvs det skulle vara en i första hand social katt som Àr intresserad av att umgÄs med mÀnniskor sÄ att den skulle bli ett bra sÀllskap. Ville ocksÄ ha en raskatt av samma skÀl som ni anger. Det var ocksÄ viktigt för mig att det skulle vara en frisk och aktiv katt, dÀr man alltsÄ inte avlat sÄ den saknar morrhÄr, Àr naken eller har för tjock pÀls, för kort nos, osv.
Sökte runt och lĂ€ste om mĂ„nga olika raser och fastnade slutligen för burmakatten. De Ă€r verkligen oerhört sociala och interaktiva, kommunicerar hela tiden och vill vara nĂ€ra, ligga i knĂ€t och sova i sĂ€ngen. Dessutom silkeslen pĂ€ls som Ă€r en njutning att smeka, intensiva ögon med lite "grym" blick som jag tycker Ă€r fantastiskt uttrycksfull! InsĂ„g snabbt att deras stora sociala behov kombinerat med enorm nyfikenhet och innebĂ€r att de lĂ€tt blir understimulerade och bestĂ€mde mig dĂ€rför för att köpa tvĂ„ katter. Nu lever jag med Simon, chokladfĂ€rgad kastrerad hane, och Saga, lilafĂ€rgad kastrerad hona, och jag har inte Ă„ngrat mig en sekund! đ

Finns en trÄd "vad Àr det bÀsta med din katt?" dÀr jag försökt sammanfatta lite hur det Àr att leva med Simon och Saga:
Oj vilken bra trĂ„d, men det Ă€r sĂ„ mĂ„nga sakerâŠ

Simon för att han kommer och kollar mig, sĂ€ger till nĂ€r det Ă€r dags med i princip alla vardagsrutiner, jamar lĂ„nga dialoger och buffar med nosen och sedan gĂ„r före och leder mig till det jag brukar göra, duscha pĂ„ morgonen, klĂ€ pĂ„ mig, Ă€ta frukostâŠ. Och hur han lĂ€gger sig nĂ€ra nĂ€ra med hela sin kropp pĂ„ bröstet nĂ€r han vill gosa, och andas och suckar av vĂ€lbehag, han kan ju inte spinna men de dĂ€r ljudliga andetagen Ă€r sĂ„ njutningsfulla. Och sĂ„ den enorma glĂ€djen nĂ€r vi gĂ„r pĂ„ promenad, han skuttar och piper och fjĂ€skar och sen stĂ„r han dĂ€r och darrar nĂ„gon minut i porten innan han gĂ„r ut och inspekterar nĂ€romrĂ„det. Lyckan över en rĂ„ kycklingvinge, han blir alldeles tĂ„rögd och nĂ€stan groggy och tvĂ„ngsgosar med mig nĂ€r han Ă€tit fĂ€rdigt och slickat sig i typ en kvart. 

Saga för att hon vÀcker mig sÄ fint varje morgon, kryper ner och spinner pÄ högsta volym och buffar fint, och för hennes omÀttliga behov av att jaga leksaker, möss, fjÀdrar, allt som rör sig. Kastar sig handlöst och med blixtsnabb reaktionsförmÄga, bÄde jag och Simon framstÄr som sengÄngare jÀmfört med Saga nÀr hon leker! Och hennes hesa genomborrande skrÀniga lÀten som ekar i lÀgenheten nÀr hon vill ha lite uppmÀrksamhet och naturligtvis gÄtt ivÀg till ett annat rum och stÄr dÀr och skriker som en operasÄngerska efter en hel flaska whiskey. Hon ser verkligen till att aktivera Simon ⊠Sagas mysstunder framför akvariet, nÀr hon försöker fÄnga fiskarna. Hur hon myser under filten i soffan, Simon ligger ovanpÄ men hon kryper in under och ligger sen dÀr och snuttar pÄ mig. 
BÄda tillsammans för deras kÀrlek till varandra, hejdlösa men alltid snÀlla brottningsmatcher, hur de ligger och tvÀttar varandra lÀnge, lÀnge och trycker sig mot varandra och nÀstan alltid kramas nÀr de sover. Hur bÄda oroligt piper efter den andra om de varit i olika rum en stund, och sen hÀlsar nos mot nos nÀr de möts. Och hur de hjÀlps Ät att prata med matte nÀr det Àr nÄgot de vill haha!

Annars kan du Àven kolla pÄ Burma iFokus dÀr jag skrivit Mà NGA inlÀgg om mina tvÄ pÀlsklingar. Du hittar ocksÄ bra info pÄ burmaklubbens hemsida, bÄde information om rasen:
http://www.burmaklubben.com/index.php/burman/info
âŠoch uppdaterad lista över födda kullar (kattungar):
http://www.burmaklubben.com/index.php/kattungar/fodda
âŠoch lista över uppfödare fördelade i landet:
http://www.burmaklubben.com/index.php/uppfodare/sverige
Ănskar er stort, varmt lycka till i ert val av katt/katter! đ
HĂ„ller med #4. Varför inte en perser? Eller om ni inte Ă€r intresserade utav pĂ€lsvĂ„rd kanske en exotic? VĂ€ntar sjĂ€lv hem en liten grönögd exotic tjej om lite mer Ă€n en vecka. đ
#4: TĂ€nker du pĂ„ en helig birma eller birma Ă€r en egen ras för sig? đ
#5: Rexkatterna Ă€r sĂ„ otroligt fina. Hur pass aktiva Ă€r de? đ
#6: Tack sĂ„ hemskt mycket för ditt lĂ„nga inlĂ€gg med fina bilder! đ JĂ€ttetrevligt med ingĂ„ende information om hur det Ă€r att leva med burmakatterna. VĂ€ldigt söta och fina katter du har, intressant att utseendet skiljer sig mellan hona och hane, vackra pĂ„ olika sĂ€tt. đ Hur fungerar det att ha tvĂ„ burma tillsammans? Rekommenderar du att ta tvĂ„ ifrĂ„n samma kull eller Ă€r det okej att ta ifrĂ„n olika? Hur pass stora blir dem? Blev vĂ€ldigt sugen pĂ„ en burma nu nĂ€mligen. đ
#7: Vad mysigt att du ska fĂ„ hem en liten kattunge snart! Har du haft en perser/exotic innan? Ăr dem lugna? Aktiva? đ

#8 Det finns fem rexraser i Sverige.Jag har tvÄ av dem.
Cornishen Àr vÀldigt aktiv La permen Àr lite mer lagom.
Stolt Àgare till tre La permer
#8 roligt att du Ă€r nyfiken pĂ„ burmakatter! Jag ska försöka besvara dina frĂ„gor. Jag tycker det underlĂ€ttar att ha tvĂ„, de Ă€r precis lika sĂ€llskapliga med sin mĂ€nniska men har alltid sĂ€llskap av varandra ocksĂ„, vilket innebĂ€r att de inte blir rastlösa eller klĂ€ngiga utan accepterar om jag vill göra nĂ„got annat. Dessutom behöver jag inte ha dĂ„ligt samvete nĂ€r jag jobbar. Simon vĂ€ger 5,5 kg vilket Ă€r normalt för en hane. Honor vĂ€ger ofta runt 3,5, men Saga Ă€r relativt liten och vĂ€ger bara 2 kg. DĂ€rav den tydliga storleksskillnaden mellan dem. Ăven utseendet kan variera lite, jag tycker det bara Ă€r positivt att det finns olika linjer inom rasen som fĂ„r se lite olika ut och vara lite olika stora, det tyder pĂ„ god genetisk spridning. Simon och Saga kommer frĂ„n olika uppfödare. Jag var lite orolig över det men typiskt burmakatter har bĂ„da stort behov av sĂ€llskap och jag tror att det gör det lite lĂ€ttare att acceptera och bli vĂ€n med en annan katt sĂ„ lĂ€nge den Ă€r ung. Fullvuxna burmakatter ska hellre sammanföras med en kattunge eller ungkatt. Dessa tvĂ„ var 10 resp 11 mĂ„nader nĂ€r de trĂ€ffades, och det tog tre dagar innan de lekte med varandra, och en mĂ„nad innan de tvĂ€ttade varandra, sov ihopslingrade och rent allmĂ€nt var oskiljaktiga =) Men om ni vill vara helt sĂ€kra sĂ„ Ă€r det enklast att köpa tvĂ„ kullsyskon. En rolig detalj Ă€r att hanarna ofta Ă€r lite lugnare och goskrĂ€vande, och honorna mer "bossiga" och pratiga =)
#8 Just nu sĂ„ har jag en perser och en sphynx hemma; har haft tvĂ„ perser innan. Jag skulle nog sĂ€ga att persern Ă€r en lugn ras, iaf enligt min erfarenhet, men dĂ„ jag inte Ă€r sĂ„dĂ€r vĂ€rst intresserad utav pĂ€lsvĂ„rd sĂ„ blir det nu en exotic att utöka familjen med. đ
Orkade inte kommentera hĂ€r tidigare för visste att burmamys skulle dyka upp och göra reklam för den bĂ€sta kattrasen đ Har ocksĂ„ en Burma, en chokladhane som blir 6 i Ă„r. Han Ă€r ensamkatt, men rekommenderar det inte dĂ„ det som burmamys sĂ€ger Ă€r en ras som lĂ€tt blir understimulerad. Eftersom han inte har en kattkompis att leka med (och ingen av oss mĂ€nniskor Ă€r uthĂ„lliga nog för att leka sĂ„ pass mycket med honom som han skulle vilja) sĂ„ resulterar det i att han ibland klöser pĂ„ möbler för uppmĂ€rksamhetens skull . Nu mera Ă€r han dock utekatt och dĂ„ Ă€r han mycket lugnare inomhus, men som sagt, tvĂ„ stycken rekommenderas, om inte för kattens skull sĂ„ för din đ.

2,5 Är gammal och fortfarande ljus.
Burmor Ă€r underbara katter, vĂ€ldigt sociala, mysiga och intelligenta. De pratar vĂ€ldigt mycket dock, vilket jag mĂ„ste erkĂ€nna ibland kan bli liiite irriterande. Men oftast Ă€r det bara charmigt. Jamningarna Ă€r ganska lĂ„gmĂ€lda och "gnĂ€lliga" sĂ„ det driver en inte till vansinne - och sĂ„ fort missen fĂ„r uppmĂ€rksamhet (eller mat, eller vad det nu Ă€r han vill ha) sĂ„ tystnar han đ Burmor kallas för "tegelstenar insvepta i siden", de ser smidiga ut men nĂ€r man vĂ€l lyfter dem sĂ„ Ă€r de förvĂ„nansvĂ€rt tunga. De har otroligt mjuk, hĂ€rlig pĂ€ls - som siden. Trots att de Ă€r korthĂ„riga sĂ„ Ă€r pĂ€lsen tjock som man kan begrava fingrarna i.

Favoritfilten av ull (som det tyvÀrr blev lite hÄl i, haha)

Min snygging (tror han var 3-4 hÀr).
Det var jag som startade "vad Àr det bÀsta med din katt"-trÄden och hÀr kommer vad jag skrev om min misse:
"Det bÀsta med min katt Àr att han vill vara sÄ nÀra som möjligt. Oftast i sÀngen pÄ kvÀllen men ocksÄ i soffan, hur han kommer och knuffar undan dator/mobil/bok/mat och rullar ihop sig tryckt mot knÀveckan, bröstet, magen, etc, sÄ nÀra att man kan kÀnna hur bröstkorgen höjer och sÀnker sig och höra de smÄ "puffarna" nÀr han andas ut och in i djupare sömn/vila. Det Àr de stunderna som jag verkligen inser att gud vad jag Àlskar honom ℠(cheesy men sant)"
Kan tillĂ€gga att jag var en hundperson tills vi skaffade honom, sĂ„ jag kan inte sĂ„ mycket om andra kattraser (sĂ„ det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt för mig att vara objektiv) đ HĂ€r kommer ett bildspel med lite fula mobilbilder pĂ„ hans favoritsovposer, bland annat đ Han Ă€r besatt av vĂ€rme och gillar att ligga pĂ„ elementet, och pĂ„ natten nĂ€r han sover i min sĂ€ng sĂ„ kryper han alltid in INUTI tĂ€cket (alltsĂ„ inte under) och skapar en liten grotta.

Hej Sealle, jag hoppades att du ocksÄ skulle dyka upp i den hÀr trÄden eftersom vÄra erfarenheter kompletterar varandra sÄ bra, samtidigt som vi bÄda tycker vÀldigt mycket om vÄra katter =) InstÀmmer i allt du skrivit om rasen!
Har bara haft Devon rex sÄ har inget att jÀmföra med men det sÀgs att det Àr en aktiv ras och ganska lik Cronish rex i temperamentet. Men det skiljer ocksÄ mellan olika katter jag har en som Àr aktiv och upptÀcksresande och en annan som Àr med mysfarbror. Rexar Àr ocksÄ sociala sÄ det rekommenderas att ha tvÄ.
Jag skaffade först en och efter ett Är en till och det mÀrktes direkt att den första krÀvde mindre aktivering frÄn min sida och blev mer harmonisk med en kompis.
NĂ„gra bilder pĂ„ Simon och Sagas favoritsysselsĂ€ttningar đ

Saga Àlskar att skÀlla pÄ fÄglarna

Simon solar sÄ fort han fÄr tillfÀlle!

BÄda sitter gÀrna vid fönstret och spanar

Saga ĂLSKAR att jaga leksaker! Och hon Ă€r snabb!

Saga tycker om att promenera

Simon krÀver att fÄ promenera =)

Simon rullar gÀrna omkring nÀr han fÄngar leksakerna =)

Saga vill lite dÄ och dÄ dricka vatten ur kranen

BÄda Àlskar att jaga Da Bird!

De sitter gÀrna tillsammans pÄ balkongen och spanar

Men de kivas ocksÄ om bÀsta platsen!

Saga tycker vÀldigt mycket om att ligga under filten och mysa

Simon "pratar" med mig nÀr jag borstar tÀnderna

Saga tittar gÀrna pÄ fiskarna i akvariet

Mest Saga men faktiskt bÄda tvÄ gillar att se pÄ TV =)

Simon gosar ofta och ligger helst Ànda upp till hakan och myser
Meeeh⊠Nu blir ju jag ocksÄ sugen pÄ Burma. Jag som vart helt sÀker pÄ att jag skulle skaffa tvÄ orientaler eller fler bengaler i framtiden :P Tack för ytterligare osÀkerhet ;)
à h varsÄgod! =) Försöker bara dela med mig av mina erfarenheter av dessa underbara katter.
#16 Hahah vĂ€lkommen till klubben đ
Jag kan bidra med erfarenhet av Ragdoll, Norsk skogkatt och Helig Birma. Dessa raser hör till den grupp som kan kallas "lagomraser", och det Àr inte en tillfÀllighet att de (tillsammans med lagomraserna Maine Coon och Sibirisk katt) befinner sig pÄ topp 5 nÀr de gÀller antalet nyregistreringar i Sverak (som Àr det största kattförbundet i Sverige).
Lagomraserna Àr inte bara vackra och tilltalande med sin lÄnga pÀls och robusta kroppsbyggnad (förutom Birman dÄ, som under sin lÄnga och fluffiga pÀls Àr relativt liten och lÀtt). De Àr alla lagom i bÄde temperament och aktivitetsnivÄ.
- Sociala och vÀnliga, utan att det sociala behovet Àr sÄ stort att man upplever dem som pÄtrÀngande, intensiva och krÀvande. De gör sitt och jag gör mitt under en stor del av den tid vi tillbringar tillsammans. Gos- och lekstunder turas vi om att ta initiativ till. Den av katterna som ligger vid mitt ansikte pÄ natten lÀgger sig tillrÀtta dÀr och sover sedan hela natten. De tre andra kommer för att sÀga god natt genom att sitta/ligga och spinna en stund i sÀngen, men drar sig sedan tillbaka till "sina" nattsovplatser (som oftast blir i sovrummet, men inte i sÀngen). De "vaknar" oftast först nÀr jag vaknar (hur sent det Àn Àr).
- NÀr det gÀller aktivitetsnivÄn Àlskar jag deras förmÄga att bara slappa, softa och ta det lugnt. NÀr jag tar det lugnt tar de det lugnt och ligger och sover/filosoferar eller sitter och spanar pÄ balkongen eller i ett fönster. De krÀver aldrig att jag ska leka med dem, utan leker sjÀlva eller med varandra. De har nÄgra enstaka och kortare busryck varje dag nÀr de flyger genom lÀgenheten och rusar upp i klöstrÀden, men den mesta tiden Àr det lugnt och stillsamt.
Störst aktivitet blir det nÀr jag tar med dem ut, vilket jag gör sÄ ofta jag kan och har lust och vÀdret tillÄter. Under sommaren blir det i princip varje dag, men pÄ vintern som mest kanske en gÄng/veckan. Mina katter Àlskar nÀr vi Àr ute tillsammans och följer mig som smÄ (vÀldresserade) hundar. SÀtter jag mig pÄ en bÀnk eller i en skogsbacke hÄller de sig dÀr. NÀr jag sÀger att vi ska gÄ in, kommer de springande och följer med in igen. Efter en timme utomhus Àr det nog med aktivitet för den dagen och det Àr hÀrligt att se hur trötta de blir.
LÄng pÀls kan avskrÀcka genom att mÄnga tror att automatiskt innebÀr mycket pÀlsvÄrd, kammande och badande, och det kan naturligtvis vara individuellt, men min erfarenhet Àr att bÄde Ragdoll, Helig Birma och Norsk skogkatt klarar sin dagliga pÀlsvÄrd sjÀlva. Jag har aldrig badat mina katter och kammar bara sporadiskt med Mirakelkammen dÄ och dÄ, och ÀndÄ fÄr jag ofta beröm för hur vÀlskötta katternas pÀlsar Àr.
Enda nackdelen (som jag ser det) Àr att de precis som alla katter med pÀls fÀller (oavsett hur mycket man kammar). LÄnga hÄrstrÄn blir mer pÀls som hamnar överallt och de fÀller alltid (Àven om det Àr mer i vissa perioder). Har man katter med mycket pÀls fÄr man inte vara rÀdd för att stÀda och dammsuga, annars kan man inte ta hem folk. Ljusa textiler och klÀder Àr ocksÄ att föredra framför mörka/svarta. Textilmunstycke pÄ dammsugaren (för gardiner, stoppade möbler, kuddar och klöstrÀd) och klÀdvÄrdsrullar (till klÀderna) Àr ett mÄste.
StÄr man ut med detta, men vill ha en i övrigt lÀttsam och trevlig katt i sitt hem Àr valet lÀtt! Eller kanske inte, eftersom det finns flera raser Àven dÄ att vÀlja pÄ.
SajtvÀrd Katter iFokus
Ă
h tack för alla fina bilder och lĂ„nga texter! đ
Burma verkar att vara en otroligt mysig ras och bĂ„de jag och sambon (har efter mycket lĂ€sande av era kommentarer) bestĂ€mt oss för att det Ă€r rasen för oss! đ
Vi stod mellan Norsk Skogkatt och Burma, men det var nĂ„got extra som lockade med burman att vi bara inte kunde lĂ„ta bli. DĂ„ min sambo nyligen fĂ„tt ett jobberbjudande i sitt hemland (England) sĂ„ ska vi flytta dit i höst, sĂ„ misen fĂ„r vĂ€nta tills vi kommit in i livet i London. đ Men gud vad vi bĂ„da lĂ€ngtar, fy vad roligt det ska bli med en burma! Verkar till att vara en sĂ„dan fin ras. đ
Tack snĂ€lla för all fin hjĂ€lp och lĂ„nga inlĂ€gg! đ
#20 Kul att ni hittat "er" ras! Jag kĂ€nner en burma och min uppfattning om rasen stĂ€mmer vĂ€l in pĂ„ beskrivningarna ovan av burmamys och Sealle. Den burman jag kĂ€nner Ă€r nĂ„got helt annat Ă€n mina lufsiga lagomkatter (och i Ă€rlighetens namn lite jobbig tycker jag), men hans Ă€gare tycker nog Ă„ andra sidan att mina katter Ă€r trĂ„kiga.đ
SajtvÀrd Katter iFokus
Har du sett att det finns en egen iFokussida om Burmakatter!
http://burma.ifokus.se/
Hoppas det blir riktigt bra med nya katten nÀr ni fÄr hem den sÄsmÄningom!
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sÀllan". Valfridus I. President i republiken à sen och Fristaten Holmen
#20 Vad kul :D Precis som #22 sÀger sÄ har vi en egen iFokussida, du fÄr ta och ladda upp bilder dÀr sen nÀr ni skaffat er Burma! Nu Àr jag ju sÄ klart partisk, men det Àr nÄgot extra med Burman som gör att Àven om en stillsammare/mindre aktiv ras hade passat min personlighet bÀttre sÄ kan jag inte tÀnka mig nÄgon annan ras. Man blir verkligen hooked (;
#20 va roligt att ni bestÀmt er, och sÄklart extra kul att det blev just burma ni valde! =) Precis som Sealle skriver sÄ Àr det lÀtt att förÀlska sig i dessa speciella och supersociala katter