Min 10 mån katt vill inte gosa
Har en ragdollhane på 10 mån. Han är jättesocial, följer oss överallt och älskar att busa. Men han är väldigt ointresserad av att gosa med oss i längre stunder. Han vill aldrig ligga i knät eller i sängen med oss. Han har istället några favoritplatser där han alltid sover. Det känns som att han är för stressad för att gosa men han kurrar massor när man lyfter upp honom i famnen( och stannar i ca 10 sekunder)
Finns det något vi kan göra för att få våran goa kille att vilja gosa mer med oss? Vet att det kan vara individuellt men han är en väldigt social katt annars, kan det vara en tonårsfas?
Hur länge har ni haft honom? Att tvinga katten att gosa kan förvärra situationen. Min systers katt var jättegosig som kattunge, även när man bar upp honom på eget bevåg, och låg alltid på bröstet på mig upp till hakan. Nu är han över 2 år och gillar inte att bli buren, han accepterar det men det är inget han tycker är mysigt och efter en kort stund försöker han komma loss. Däremot får han stunder där han absolut måste ligga i ens knä och ska sova och mysa, men när han har fått nog så har han fått nog. Då går han och lägger sig nån annanstans. Hur är eran katt när ni bara klappar honom? Liksom över huvudet/ryggen utan att ha honom i knät eller bära honom. Stryker han sig mot era ben?
Min katt (nu 2 år) har aldrig gillat att ligga i knäet, vara i famnen osv. Som ung/kattunge (är ju fortf ung) var det bara bus som gällde.
Allt ska ske på hans vilja, på morronen och nätterna är han som keligast och kryper upp till en i sängen eller soffan och vill mysa, men det är de enda gångerna.
Jag är ingen erfaren kattägare, detta är min första katt. Vet ej va som är normalt eller att alla katter är olika med vad de gillar o inte gillar.
Han kommer när han vill. Han är också ute katt så när han väl är inne sover han, äter, sover osv.
Men… jag tror att man iaf inte ska tvinga katten till något, tvångskel hör man ju på det självt att det blir nog inte poppis för katten.
Jag plockar upp min katt, kramar han, pussar han osv men bara snabbt, när det börjar rycka lite i svansen släpper jag iväg han.
Det är inget man kan lära katter, alla vill ha sällskap och närhet på sitt sätt. Av 6 katter jag har haft är det bara 2 som legat i knät. De andra har gärna legat bredvid men de verkade tycka att det var för stökigt att vara i knät, rätt vad det är ska ju männskan resa på sig.
Vi har haft Frans i 6 månader nu. I början var han mycket vid min sida och var mer gosig, låg bredvid mig i sängen på nätterna och nära i soffan. Det går bra att bära runt på honom, dock blir han rastlös ganska snabbt men kurrar alltid massor och kan börja tvätta mig i ansiktet ibland. Han stryker sig ofta mot mig när jag sätter mig bredvid honom och han uppskattar att bli klappad. Allra helst borstad.
Jag önskade bara han ville gosa mer och sova i min famn på kvällarna. Har haft katter som gärna sover nära och kan sakna det. Frans är absolut inte osocial eller skygg på något sätt. Han söker bara inte den närheten med oss.
Ragdolls är nog generellt inga knäkatter, dvs. de ligger hellre bredvid än ovanpå en. Kan vara hur gosiga som helst, men inte sugna på att vara i famnen eller i knät. Vi har två raggisar och de är likadana som din. Sedan finns det förstås individer som är annorlunda, men jag tror att det är ett karaktärsdrag som är ganska vanligt hos ragdollen, jag minns att jag läste det i flera rasbeskrivningar innan vi skaffade våra.
Ja, det stämmer. Ragdollen är inte en knäkatt egentligen, även fast undantag finns. De ligger gärna bredvid istället. Dock har jag en ragdoll nu som förvisso är bara 5 månader och han kan vara riktigt kelig emellanåt, men det är inga garantier att han förblir sådan. Det går inte att tvinga en katt att bli kelig, tyvärr. Snarare tvärtom.
Men om katten slickar dig i ansiktet och stryker sig mot dig så tycker ju jag att han verkar rätt gosig ändå. Jag har också ragdoll och hon vill aldrig sitta i mitt knä, men kan gärna sitta bredvid mig i soffan. Och kommer gärna och lägger sig på bröstet och slickar mig i ansiktet när jag ligger i sängen.
Vi kör lite "tvångsgos" jag och min katt. När hon kommer på natten och lägger sig på bröstet när jag vill sova så ställer jag upp på det en stund, och när jag vill ha gos och lyfter upp henne för att kramas så ställer hon upp på det en stund.
Birma är en hyfsat säker ras om du vill ha mycket gos.
Se vad som händer när du inte bryr dig. Dd kan testa sin ägare. Förr eller senare kommer de. Min katt är helgosig och får enormt med kärlek. Tar emot detta men efter slut gosadet kommer hon och man sitter fast. Lycka Till! Jag har en Neva Masquerade..
Tack för alla bra svar! :)
Hihi, jag tycker att han låter hur gosig som helst ju 😉
Men så mycket som han gosar med dig i övrigt så tycker jag att du inte ska vara ledsen över att han inte gosar med dig just på kvällarna! Det låter ju bra som det är 😃
Min ena katt (eller kanske båda) hade en period vid den åldern och några månader närde helst sov helt själv på sin favoritplats. Sen när de blivit lite äldre kom de till oss i sängen och nu sover alla tillsammans (jag, sambo, 2 katter) för det mesta.