Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1021 ggr
Llindaa
0

Katt som biter och beter sig konstigt

Hej.

Har en tvåårig honkatt som jag tycker beter sig lite konstigt. Hon har bott med mig och min sambo samt med min familj, totalt 6 olika personer och med mig beter hon sig annorlunda än med alla andra. Hon vill konstant ha uppmärksamhet av mig, hon sitter och stirrar på mig, efter ett tag duttar hon på mig med tassen och om hon fortfarande inte får uppmärksamhet efter det så biter hon mig. Hon har en jämnårig kattkompis att leka med, hon får leka med oss några timmar om dagen samt promenera i koppel och har fri tillgång till nätad balkong. Trots detta vill hon ha min uppmärksamhet så fort jag gör något annat.

Hon gillar även att sova i knät då vi pluggar, sitter vid datorn och liknande , när hon kommer och ska lägga sig i mitt knä så spinner hon för fullt samtidigt som hon "hugger" (inte hårt dock) mig i armen innan hon lägger sig till rätta. Hon har aldrig gjort så mot min sambo eller någon annan i min familj.

Någon som har en idé om varför hon gör såhär?? Hade kunnat förstå det bättre om hon betedde sig likadant mot alla familjemedlemmar. Hon har haft det här beteendet sedan hon kom till oss i stort sätt.

(Hon brukar inte få någon uppmärksamhet då hon kräver det genom att bitas utan jag brukar fortsätta göra det jag håller på med, men det har inte fått henne att sluta.)

Tillägg: Någon som har tips på hur jag får henne att sluta kräva uppmärksamhet konstant? Pluggar hemifrån och får absolut noll studiero då hon gör detta ungefär var 10:e minut. Även om vi precis lekt i 30 minuter så beter hon sig såhär.

[HundochKatt]
2

Biter hon hårt eller milt? Om det är det sistnämnda så kan det vara vad man brukar kalla för "kärleksbett".

kattöga
2

Jag tycker det låter som kärleksbett (om han inte biter hårt alltså vilket han inte verkar göra). Kärleksbett är som små "nafsningar". Vår hankatt kan ge små kärleksbett ibland när han vill vara väldigt nära och gosig. Eller när han försöker övertala mig att ge honom mat om jag ignorerar honom, då visar han sina allra gosigaste sidor och går demonstrativt till matplatsen.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Llindaa
0

#1 Hon biter milt. Jag har läst lite om det men förstår det mest som att det händer när man gosar med dem? I det här fallet hoppar hon bara upp i mitt knä, och börjar lägga till sig samtidigt som hon "hugger" (utan att jag rört henne) och efter "hugget" brukar hon lägga till sig helt och sova. Men det kanske även det går in under "kärleksbett"? Är det vanligt att de "väljer ut" en person som de gör detta mot? :)

kattöga
1

Nafset är nog bara ett tecken på att hon vill vara nära och är Kär i dig! ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Llindaa
0

#4 Ja, det är mycket möjligt, förstår ju att hon inte vill mig något illa då hon aldrig gör illa mig. Men det är en påfrestande kärlek;)

Ambrose
1

Tycker också att det låter som kärleksbett. Du betyder väl något lite extra för katten :)

När det gäller att bli av med det så vet jag inte. De är ju inte riktigt som hundar där man puttar ned och ignorerar dem så slutar de och går och lägger sig. Katter är lite envisare ;)

Men prova att ge katten en aktivitetsboll eller liknande när du verkligen måste få vara ifred. Anpassa svårighet efter kattens motivation…
Det kan vara svårt att få den att sluta "störa" dig, men du kan säkert hitta något bättre för den att göra istället :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Sealle
0

Kapar det här inlägget och ställer en relaterad fråga: Min hankatt har lite liknande beteende, alltså han kan ligga i knät och mysa medan jag klappar honom. Slutar jag klappa honom eller för handen/armen som är framför honom upp  i luften över honom (t.ex. för att lägga den längs sidan eller ta telefonen) så brukar han bitas. Oftast är det först ett ganska mjukt nafs, men sen övergår det till att han slår båda tassarna och "griper tag" om min arm och verkligen hugger och gräver ner tänderna i armen så att det gör ordentligt ont. Märker också på hans ögon/beteende att min arm har övergått till att bli ett byte.

Är det någon som vet vad detta beror på? Det händer inte jätteofta för mig men det är ändå jobbigt då jag inte litar på honom runt besökare (eftersom det har hänt att han legat superlugnt i deras knä och sen plötsligt slagit om och börjat bitas ordentligt). Han är också mycket värre mot min mamma, 8/10 när hon klappar honom så griper han tag i armen/handen och börjar bita intensivt som om han vill döda. Först trodde jag att det var hans sätt att säga ifrån, men samtidigt är det alltid han som kommer och tigger uppmärksamhet och inleder klappandet vilket gör mig lite förvirrad.

Kan tillägga att jag inte träffat min katt på dryga 8 månader så vet inte om beteendet förändrats men skulle inte tro det eftersom han hållit på såhär så länge jag kan minnas.

kattöga
1

#7 Så där kan min hona reagera emellanåt, när hon är lite extra stressad.

Jag tolkar det som ett instinktivt beteende, när man drar bort handen/armen så triggas "jägaren" igång, jaktinstinkten vid en hastig rörelse när dom slappnar av och myser, och katten grabbar tag i handen/armen. 

Det kan också bero på att katten inte gillar att bli klappad på vissa ställen. Min hankatt t ex tycker inte om att bli klappad på bakre delen av ryggen eller magen. Han grabbar däremot inte tag i handen, utan antingen sparkar han bort den eller så flyttar han själv på sig. 
Så om det är orsaken, så är det enklast att sluta klappa katten just där. Och jag tycker att din mamma inte ska klappa honom alls, inte förrän han själv visar att han vill bli klappad av henne.

Om man inte litar på katten, utan är beredd på en sån attack, så känner naturligtvis katten av dom känslorna också, vilket gör att det finns en spänning ("stress") mellan katten och den som klappar. 

Bitangrepp, som inte är Kärleksbett, ska man ignorera, d v s ignorera katten när han/hon gör så. Och försöka förstå vad katten då reagerar på.

Meeow! 

kattöga
1

Många gånger vill inte katter bli klappade på särskilt mycket alls. Båda mina katter gillar lite småkliande bäst, en kort stund. Men att bli klappad på och längre stunder är mest irriterande för dom. Och ibland blir det statiskt t o m, särskilt på vintrarna när luften är torr och det kan sprätta till av statisk elektricitet, vilket dom båda avskyr och tror att jag gör dom medvetet illa.

Lite kliande på huvudet och sedan bara en stilla hand på dom är vad dom (mina katter) gillar bäst! 

Titta lite på hur svansen för sig när du kliar eller klappar dom. Svänger svanstippen lite, finns en osäkerhet. Svänger svansen mycket, så är det irriterande.

Meeow! 

Llindaa
0

#7  Det du beskriver låter lite som det som beskrivs i näst sista stycket i den här artikeln :)
http://www.agria.se/katt/artikel/kel--och-bitaggression

Llindaa
0

#6 Jo det är helt klart mer envisa än en hund! Tack för tipset, ska kolla upp det! :)

kattöga
0

#10 Det var en bra artikel.

Meeow! 

Sealle
0

#8 Det låter ju logiskt att en hand som dras bort blir till ett byte i kattens ögon, samtidigt så är det ju inga snabba rörelser som jag rör utan jag bara lugnt lägger undan handen. Fast det kanske är nog ändå? Jag vet inte. Har försökt att ignorera dock är det rent ut sagt skitsvårt när det gör så ont, utan oftast blir det av reflex att jag rycker åt mig armen så häftigt att han "åker/knuffas ner" i golvet. Oftast går han iväg då men det har även hänt att han istället hoppar upp i soffan och griper tag i armen igen 🤔

Min katt gillar inte att bli klappad på magen (då slår han ihop som en fälla 9/10 gånger) så där klappar vi ju aldrig. Men när jag kommer hem igen ska jag vara extra uppmärksam för att se om det är någon speciell punkt jag råkar komma åt när han gör så som jag inte märkt tidigare.

Det känns nästan som om det måste vara någon slags irritation för när jag fortf bodde hemma så låg han hos mig varje natt, och då kunde jag klappa honom och då tyckte han bara att det var mysigt, även på magen. Blev han trött på det så reste han sig upp och gick iväg, men han har aldrig någonsin bitit när vi ligger i sängen på kvällen/morgonen, utan det är bara under dagtid om vi ligger i soffan t.ex.

#10 Tack, ska läsa den! 🙂
UPDATE: Låter mycket som min katt i den näst sista paragrafen. Får väl öva självkontroll och testa att "frysa till" (och slappna av så gott det går) nästa gång det händer trots att det gör ont som bara den.