Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2754 ggr
Snuttefia
1

Utfodra din(a) katt(er)!

Det här med foder är ju helt omöjligt.
Alla säger olika och alla vill vara optimala.
Nu undrar jag hur kosten ser ut hos din(a) katt(er)!

M.V.H Snuttefia

Fridaaaa
2

Freya får JW blötmat (ett av få utan kyckling)
Findus får mjau & bozita blötmat även spannmålsfritt torrfoder

Kycklingvinge, kycklinghjärta, rå färs mm kan jag blanda /ge dem ibland också (inte kyckling till freya då såklart) kycklingvinge = bra för tänderna).

Eftersom katter är köttätare, så vill jag ge spannmålsfritt med hög kötthalt. Kan inte barf pga olika anledningar så därför ger jag näst bästa alternativet: bra blötmat

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
0

Mjau blötmat. Cirka 200 g per katt och dygn, vi har tre katter på runt 2.5-3 kg. Dom får även en del rått.

Jag anser dock att BARF är det bästa och om jag hade möjlighet till det skulle jag troligtvis välja det. Jag bor dock hemma, och mamma tror inte att man kan göra foder själv utan att katterna får brister. Men om jag tar med mig katten när jag flyttar, så kommer jag förmodligen läsa på och fasa över på BARF då.
Färskfoder är också ett bra alternativ.

Ett torrfoder av hög kvalité anser jag att man kan ge som godis. Alltså en väldigt liten del av kosten. Men jag skulle aldrig ge det som enda föda eller som en större del av kosten. Torrfoder sin innehåller massa socker, spannmål och vegetabilier skulle jag aldrig ge över huvud taget.

//Jessie

Snuttefia
0

#1 Tack för ett snabbt och bra svar. Jag vill helst barfa men tycker det är för krångligt.
Själv har jag FF på torrfoder till Nisse. Just nu får han whiskas och icas blötfoder men funderar på att byta till mjau….

M.V.H Snuttefia

VildaVittra
5

Tomater, paprika, bröd, sallad, ruccola, hönsfoder, möss, hundarnas barf och så lite barfkattmat när andan faller på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Snuttefia
0

#2 Nisse får torrfoder som är rekommenderat av veterinären.
Men när han är klar med den påsen så ska jag börja ge mjau morgon och kväll i stället tror jag om han gillar det. Sen ska jag börja ge lite råa kycklingben med! :)

M.V.H Snuttefia

Snuttefia
1

#4 Hoppas inte du menar allvar nu…

M.V.H Snuttefia

VildaVittra
6

#6 Mina kissar vet hur man öppnar dörren till skafferiet. 😎 Det är vad dom själva väljer att äta, inte vad jag serverar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Scorpio97
1

#5 Har han någon sjukdom eller liknande som är anledningen till just det torrfodret? Dom flesta veterinärer verkar tyvärr inte ha så mycket näringslära, vår rekommenderar Royal Canin torrfoder till alla katter och bara gapade när vi sa att vi enbart gav blötmat och tänkte fortsätta med det. Jag har även hört av flera andra att det är lika med deras veterinär. Så jag litar faktiskt inte så mycket på veterinärer när det gäller kost till friska katter. Om katten har någon form av sjukdom kan det såklart vara en annan sak (även om jag tycker det är väldigt dumt att många katter som har problem med njurar/urinstenar/uvi får torrfoder istället för blötmat).

Menar du Mjau blötmat eller torrfodret? Torrfodret är nämligen inte så bra, då finns det bättre alternativ. Men blötmaten är jättebra (: Se till att fasa in det långsamt bara.

//Jessie

Snuttefia
1

#7 Ok, du måste fixa det där skåpet! Det är giftigt det de får i sig!

#8 Jag ger han Specific crystal proention som jag fick efter han blev spolad för kristaller. Jag menade blötmaten :)
Tänkte när han är klar med torrfodret börja ge honom (fasa in såklart) bara mjau blötmat morgon och kväll om han gillar det sen även lite ben och annat.

Ikväll tänkte jag ge honom äggula… men vet inte i vad… ska ge rått i skålen kanske bara…

M.V.H Snuttefia

Scorpio97
0

#9 Det låter som en bra plan tycker jag (:

//Jessie

VildaVittra
3

#9 Giftigt? Jaså? Vad baserar du det på?

Snuttefia
0

M.V.H Snuttefia

ChristineL
0

Torrfoder från Orijen och Hills Metabolic.

VildaVittra
6

#12 Fast inget av det där äter ju mina katter, om det nu varit en trovärdig källa dvs (det finns exempelvis inte några bevis på att avokado skulle vara giftigt förutom ett enda förgiftningsfall och då var det två hundar som ätit flera kilo inklusive kärnorna, som är giftiga för människor också). 

Jag tar mina kissars matvanor med ro, de fångar möss och sork dagligen, så de får ju i sig det dom behöver på annat håll, resten de äter är ju så att säga godis.

Snuttefia
0

#14 Okej jag tyckte du nämnde tomat aja….

M.V.H Snuttefia

VildaVittra
2

#15 Det är tomatplantan som är giftig, inte tomaten.

Snuttefia
1

#16 såg det men ville varna iaf man vet ju aldrig….

M.V.H Snuttefia

[HundochKatt]
2

Jag ger min katt Barf och blötmat Mjau tetra ibland. Kommer att ha blötmat hemma som reserv ifall jag glömt tagit fram eller det inte hunnit tina tillräckligt. 

Det bästa är givetvis Barf att ge.

Därefter kommer blötmat, spannmålsfritt och utan socker. Efter det blötmat m. spannmål och ev. socker. 

Jag tycker inte att man ska ge torrfoder till en katt men om man absolut måste av någon konstig anledning,  så ska det vara spannmålsfritt och längst ner kommer torrfoder med spannmål.

Belimas
2

Då jag är anti torrfoder och inte har möjlighet att barfa, vilket skulle vara det ultimata, så ger jag min tjej blötmat av ett bra märke i stället. Utöver det så får hon då och då smaka på rått kött och kyckling när tillfälle ges men huvudsakliga födan är alltså blötmat.

[Annamaja27]
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina katter gillar variation. Just nu är det vilt som gäller. Även nötlunga är gott just nu tillsammans med nötlever (allt rått). Annars mycket kyckling eller färskfoder till katt (eller hund för all del).

ZiwiPeak torrfoder finns alltid tillgängligt. En hel del möss o sork också men jag har bara sett ena katten jaga.

OberonsMatte
1

Mina katter har fri tillgång på torrfoder Royal Canin Intense Hairball (vilket är det foder som verkar parera Rubens hårbollproblem relativt bra) samt mjukmat 3 ggr per dag. Mina katter är tyvärr extremt kräsna/bortskämda och ratar all mjukmat i storförpackning, hur nyttig och ekonomisk den än är, så här är det bara portionspåsar eller portionsburkar som gäller. Mousse och med sås gillas bäst för tillfället, men oftast får jag slänga hälften

Sajtvärd Katter iFokus

Niiinah92
0

De får blötmat 3-4 gånger om dagen, nån hand torrfoder nån dag i veckan och lite rått då och då.

rudyC
0

mina har alltid RC torr i olika varianter beroende på årstid
blötmat i alla former när jag kommer ihåg… mest går det åt whiskas oxkött men för att variera lite köper ja oxå vov blötmat, tonfisk i vatten

OberonsMatte
0

#23 Vov blötmat? Det är väl hundfoder?

Sajtvärd Katter iFokus

rudyC
0

#jo ja vet …

OberonsMatte
0

#25 Vet du att hundfoder innehållsmässigt inte är ett fullgott foder för katter?

Sajtvärd Katter iFokus

VildaVittra
1

#26 Så länge man inte utfodrar ensidigt med enbart ett foder, så är det faktiskt inte ett problem att det inte är fullgott.

OberonsMatte
2

#27 Nä, det må så vara, men det verkar väldigt onödigt att köpa hundfoder när det finns kattfoder med det som katter behöver.

Sajtvärd Katter iFokus

rudyC
0

tack!

#26 jo men om damen nu kan läsa HELA inläggen så vorde det bra

VildaVittra
5

#28 Vissa katter är finsmakare och har helt egna idéer om vad man ska stoppa i munnen, oavsett vad som står på burken.

ChristineL
0

Ja, min knaskatt har ätit en stor tomatbit dränkt i jordnötssås. Kan man ju tycka inte borde vara så gott men jodå,

[HundochKatt]
1

ca 10 % av kattens kost kan bestå av sådant som inte är rätt balanserat. Så jag skulle definitivt inte ge VOV mer än så. Dessutom saknar väl VOV det viktiga taurinet, som katten behöver?

marsisen
0

Mina katter får bara blötta 3-4 gånger om dagen, förut fick de torrfoder och blötta på morgonen, men våren nyaste katt tål inte torrfoder, så nu får det bara blötta🙂 måste säga att det funkar jättebra, man märker stor skillnad! deras päls har blivit så mycket finare när vi började med blötmat🐱😊

animal power <3

Sealle
0

Min katt äter Hills Science Plan torrfoder för vuxna katter. Tror han får en halv deciliter på morgonen och en halv igen på kvällen (efter anvisningarna på paketet).

sugarfluff
0

Min katt tycker inte om mjukmat, endast friskies hårdmat och möjligtvis räkor slinker ner! Han får en dl på morgonen o en på kvällen. 🙂

Murmeltuss
0

Mina tre får mjau blötfoder, men kattungen får även lite RC kitten.

Snuttefia
1

Jag rekommenderar inte hundfoder till katt.
Som tidigare nämnt behöver katter taurin som saknas i hundfoder.

M.V.H Snuttefia

Therese
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en torrfoderberoende tjej och hon får applaws och orijen, de två andra helbarfas :)

Hoppas jag inte bryter mot någon regel med bilden nu!

Silvestris
3

Mina katter BARFas. Det serveras kött, inälvor och ben från kyckling, nöt, gris, struts, häst, älg, kanin, vildsvin och lamm.

jollycox
2

Mina två katter får BARF. Gjorde mat till dom igår för 8 veckor framöver.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Therese
0

#40 Vill du dela med dig av recept? Alltid kul att se hur andra gör :)

jollycox
0

#41 Använder ungefär dessa procenter
7% lever
17% hjärta
13% ben
63% kött

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Thiah]
0

Olika torrfoder står alltid framme. Alltså olika beroende på vad jag köpt. Sen är det blötmat till frukost och blötnat till middag. Även dom varierar beroende på vad vi handlat hem. Sen äter den ena katten ALLT sonen släpper på golvet. Så det kan bli väldigt varierat. Digestive kex kan dom t.om dela på medan den andra katten förundrat undrar vad som är gott med torra kex…

MaxFlickan
0

Blötmat till frukost och middag, och torrfoder och vatten som alltid står framme. Räkor när han ska få en mask kur och strömming då min systers man fångat några.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

burmamys
1

Mina två får barf, till frukost MUSH, middag serveras kycklinglever, kycklinghjärta, och någon sorts kött men oftast nöt, lamm, eller kyckling. En eller två gånger i veckan ben (kycklingvingar, lammrevben…) och lika ofta äggula. De brukar få lite sparat kött från deras middag som kvällsmat precis innan vi ska sova.

MaxFlickan
0

#45 MUSH? Vad är det?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

[HundochKatt]
0

MUSH är ett finskt märke av Barf. Men det finns ännu inte något komplett foder för katt. Men det är på gång. Till sommaren förhoppningsvis är det klart.

MaxFlickan
0

Ah, ok. Ska googla.