Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 781 ggr
MaxFlickan
0

Introducera en katt

Hej!

Har en kastrerad hankatt som är ca 4 år. Har nu tänkt skaffa en till katt (kattunge) i slutet av Maj/början av Juni.

Hur gör man då man introducerar en till katt? Jag bor i en lägenhet (två rum+k+b) . Ska man ha den nya katten inlåst i ett rum med mat, vatten och toa låda i några veckor innan de båda katterna katt träffas eller?

Till saken hör att endast två rum i min lägenhet har dörr som går att låsa. Sovrummet (där min nuvarande katt sover nattetid)  och köket där min nuvarande katt har sin mat.

Tacksam för svar!

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

ylvala
1

Jag har satt ihop en hel del katter och har alltid gjort på det här sättet: De har fått lukta på varandra när den nya katten varit i transportburen. När de vant sig lite har jag släppt ihop dem. Om jag skulle tycka att det verkade för "aggressivt" skulle jag på något sätt försökt skärma av dem, så de inte fysiskt kan röra varandra. Men det har jag aldrig behövt göra.

De har fått vara tillsammans under uppsikt. Men på nätterna, eller när ingen är hemma särar jag på dem. Då har jag låtit den nya katten vara i ett eget rum med egna matskålar och låda. Så släpps de sedan ihop under uppsikt igen. Tillslut vänjer de sig vid varandra.

Det är en fördel att det är en kattunge du ska skaffa, då kommer nog din vuxna katt inte se ungen som ett lika stort hot som om det vore en vuxen :)

MaxFlickan
0

Tack för tipsen!!!

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.