Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 2159 ggr
[Diddit]
0

Raka katt ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Behöver man raka sin katt nu när det är sommar, min katt är svart, har ganska tjock päls och långa strån, eftersom att han är svart så kommer det bli varmare för honom när han är ute väl ? så…tycker ni jag bör raka honom ? hur lång tid tar det för håret att växa ut ? är det nödvändingt ?

Katthemsmatten
6

Det brukar inte vara nödvändigt på korthårskatter vilket jag tycker det ser ut som katten på bilden är. Stressen av att bli rakad är nog ett större obehag än att hålla sig i skuggan. Om katten går ute fritt lär den hålla sig i skuggan och i vegetation där det är fuktigt om den tycker det är för varmt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Pysslan
6

Du behöver inte raka din katt för att det blir sommar och varmt. Min ena katt är svart och klarar sommaren utan problem, bara se till att han har ordentligt med vatten.

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Aleya
8

Den enda gången man behöver raka en katt är om den är så tovig att det inte ens går att reda ut pälsen. Katter klarar sig fint oavsett vilken färg dom än är. Låt pälsen vara.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2

Jag rakade min korthåriga katt då han hade så mycket underpäls att hur mycket jag än borstade honom så var han alltid så varm att han inte orkade röra sig på sommaren, i hettan. Jag tycker man ska se efter vad katten känner. Räcker det att borsta med furminator så är det ju jättebra. Det räckte inte för min katt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

hannaj98
6

Nej det tycker jag inte att du ska göra. Jag har själv en svart katt och hon älskar att vara ute på sommaren, men hon lägger sig oftast i skuggan. Se som sagt bara till att han alltid har tillgång till vatten så tror jag han har vett själv att hålla sig i skuggan eller gå in om det blir för varmt för honom.

OberonsMatte
10

Nej, man ska inte raka katter, annat än i nödfall, t.ex. vid extrem tovbildning.

Sajtvärd Katter iFokus